Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det här?

Jag funderar på om det kan var något mått av något slag. Men oj så mjukt och trevligt träet är, jag kunde inte motså det Totallängd 25 cm
    Bifogade filer

Får jag vara med å bara gissa? Tack, då gissar jag att det är för att mäta trädtjocklek med

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
      Får jag vara med å bara gissa? Tack, då gissar jag att det är för att mäta trädtjocklek med
      Jaha, en typ av trädklave, mäta med!
      Man mätte i mellan topparna.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag undrar om Ni inte har lite fel där. Hur stor är den. Man får ju inte nåt mått. Jag tror att det är en gammal krumcirkel som användes när man t.ex. svarvade och jämförde med måttet på en färdig grej.
        Skall gå ut i verkstaden och kolla om jag hittar min krumcirkel.
        DG

Comment

Jag snodde en bild från nätet Var lite lat
          DG
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Jag snodde en bild från nätet Var lite lat
            DG
            jag har nog en i metall också,
            att den hette så, viste jag inte Lasse!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det finns en fotcirkel också för att mäta innermått när man svarvar en skål t.ex.

Bilden är lite missvisande man kan nämligen skjuta passararmarna så att spetsarna är utåt Det är så man använder den mest
              DG
              Bifogade filer

Comment

E.B.'s måste då ha varit till för att mäta grova verandastolpar med svällande former

Comment

Tror Du. Det kan väl inte vara så brett i gapet
                  DG

Comment

En halvmeter får väl anses vara grovt för en verandastolpe
                    Lasse har väl förståss sådana där stenkolonner som mäter enåtjugo i diameter å är inte så lättimponerad.

Comment

Hur Du får det till en halvmeter förstår jag inte Totallängden är ju bara 25 cm.
                      Jag hade 2 stenkolonner på gång men skönhetsrådet (min hustru) sa nej
                      De var maffiga. Svarvade i granit och polerade. Synd
                      DG

Comment

Hmmm... undra vad E.B. menar med totallängd? Jag tolkade det som från "gångjärnet" till änden, åsså tog jag det gånger två. Vet att jag överdrev lite då eftersom det inte går att mäta något runt om aparaturen är utfälld etthundraåttio grader

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Det finns en fotcirkel också för att mäta innermått när man svarvar en skål t.ex.

Bilden är lite missvisande man kan nämligen skjuta passararmarna så att spetsarna är utåt Det är så man använder den mest
                          DG
                          En fråga bara. När man tagit ut måttet och ska ta den ur skålen, och mynningen är något smalare än måttet. Hur gör man då? Jag har sett passare med kurvig linjal där man direkt kan läsa av måttet. Men de tillåter ju inga större precisioner. Man skulle vilja ställa in det så att det går att klämma ihop och sedan fjädra ut till måttet igen.

Comment

OK Det klart att det inte går att mäta inuti en skål som är bredare i mitten än vid öppningen Det kanske inte är riktigt det man avser Tänk Dig ett lock som man svarvar och som skall passa på en burk som man kanske svarvat först
                            Då använder man fotcirkeln för att mäta innerdiam. Detta kan man till och med göra när arbetsstycket snurrar i svarven även om detta inte är att rekommendera om man inte är van
                            DG

Comment

Oj vad kul med lite diskussion. Med tanke på utformningen så är nog det nog en krumcirkel. Det går ju inte att öppna den på långa vägar fullt ut i 180 grader så jag kan tänka mig att den ska träs på en rund grej. Sedan tror jag heller inte att det är något verktyg där det behövs någon större precision, det finns inga graderingar och man kna heller inte låsa den i något läge. Totallängden menade jag ihopfälld från spets till mutter (ungefär som den är på bilden).

Comment

Working...
                              X