Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa stämplarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa stämplarna

En trevlig yxa som pryder sin plats på väggen har två stämplar som jag inte har stött på tidigare. Efter att ha luskat ut vad de betyder så bollar jag nu över frågan till er som är järn intresserade här ! Den ena stämpeln är lite väl otydlig på bilden så jag har tagit hjälp av en gammal bok i det fallet.
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Långö bruk i Älvdalen är min gissning.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Inte så svårt efersom jag kommer från länet, dom två korsande pilarna är Dalarnas landskapsvapen och som sagts Långö Liebruk i Älvdalen från början av 1800-talet.

Comment

Enligt vad jag har fått berättat för mig så skulle den vara stämplad både Långö samt Siljansfors Bruk. Den första stämpeln bedömmer jag som en ägar stämpel, och Långö råder det ju ingen tvekan om men det var den sista som jag visade ifrån en bok jag undrade över. Men när jag tänker efter så är det ju Dalarnas landskapsvapen. Så jag vet inte var uppgiften om Siljansfors kom ifrån..

Comment

Björn säljer du ?

Comment

Tyvärr så är den inte till salu (av flera skäl) men jag har förstått att den är lite inressant i kretsarna bland de som letar efter dylika saker..

Comment

Working...
            X