Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sybaron

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sybaron

Hittade denna vackra sybaron idag, vad tror Ni om ålder och träslag?
    Ps Själv säger jag 1871 och buxbom...........................................!
    Bifogade filer

Nja, ser dåligt själva skruven. Tror att nåldynans underrede är i alrot. Jag tror faktisk den är äldre, kanske tidigt 1800-tal.

Jag skall titta närmare på bilderna i eftermiddag.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nja, ser dåligt själva skruven. Tror att nåldynans underrede är i alrot. Jag tror faktisk den är äldre, kanske tidigt 1800-tal.

Jag skall titta närmare på bilderna i eftermiddag.
      Tack ska Du ha FBQ, då är Du värd lite bättre bilder. Om "sybaronen" är så gammal och av alrot vore
      det ju trevligt, då är den väl svensk kantänka. Den är ju inte av det exklusivare slaget men charmig ändå.
      Bifogade filer

Comment

Sitter nåldynan lös? Finns isåfall plats för tillbehör under? Eller finns låda nånstans (fast jag såg ingen)?

Är baronen tung (har extra tyngd/vikt i)?

Comment

Dynan går att ta bort vilket man säkert också
          gjort i samband med att man bytt fyllningen och
          tygfodralet, däremot finns ingen plats för syattiraljer
          under, dynan sitter dikt emot baronen. Tyngden
          indikerar att baronen är av massivt virke. Jag har
          själv sett ilknande med en låda på kortsidan.........

Comment

Jag tror att den är svensk, liknande har ju gjorts i Sverige, men skulle den råka ha utländsk proveniens så är det säkert möjligt.

Jag tror att skruven och dess fäste för bordet är i ek, ser alla fall så ut. Gissar fortfarande att den är första hälften av 1800-talet.

Comment

Kan mycket väl vara ek också, tack FBQ.

Comment

Jag sätter en vass knappnål på att den är i björk - en rediger bit Betula pendula. Sjävklart svensk. Knappast ovanlig i vare sig form eller funktion. Oftast brukar det finnas en liten låda eller fack i klossen. Lite stilhistoria kan man läsa i skärningen, som drar åt nybarock. Ofta är de fästmansgåvor.

Jag har haft ett litet antal under årens lopp, och har fortfarande några kvar någonstans. Hittar bara en i smidesjärn. Dynan i en liten järnkopp och hjärta i borrade hål på fästets tryckplatta, samt initialer i form av tre bokstäver i borrade hål, varav den första, ett A är läslig. En fjäderbelastad krokodilkäft finns under dynan. Några delar i mässing kan vara senare kompletteringar.

Comment

Ta i trä, höll jag på att säga. Baksidan är ju ljus så kanske det
                  ger en viss indikation på att Du är inne på rätt spår HgF.

Jämförde med denna som jag visat i tidigare tråd, inte helt
                  omöjligt att (om nu ljusstaken är björk) träslaget är besläktat.

Last edited by prylsnubben; 2018-05-08, 20:29.

Comment

Möjligt att det är björk, tyckte även baksidan såg ganska gul ut men det är ju ganska svårt att se foton.

Senbarock kan man kanske se det som - fast kurvaturen i senbarock går ju igen även i senempiren och tror nog att den mer hör hemma där. Sedan är ju formerna här ganska enkla.

Comment

flera dumma frågor...

jag vet ju att jag riskerar att, sdh, svära i kyrkan, men ibland känns det nödvändigt...

SJälv är jag inte i första hand samlare, är väl lämpligt att påpeka. Däremot har jag närmare ett dussin spinnrockar - som jag "samlat" därför att, först och främst, *de fungerar*. (Jag kan alltså spinna garn på dem, och gör så ibland)
                      Har vidare ett antal symaskiner - samma där: om jag inte tror att jag kan få dem att fungera, så får de vara. Den vägen har jag lärt mkt om olika symaskiners funktion. Idag kan jag sy på dem alla (även om en har gäckat mig i hur jag ska spola undertråden "bäst", dvs så att den syr vackert).

(visst har jag ett par stickmaskiner jag inte listat ut ännu, men poängen är att jag VILL få dem att sticka på ett sätt som jag är nöjd med)

Kanske detta inte alls hör hemma på sybaronstråden - och, kamrater, se det absolut inte som kritik, bara som nyfikenhet - :
                      är ni (riktiga samlare) alls intresserade av hur grejorna fungerar/fungerat? (mina glassamlarkompisar vill helst inte ens diska sina glas...)

Mina frågor om baronen ovan kommer alltså från samma håll (i detta fall min farmors borttappade) -
                      hennes baron saknade skruv, men var istället TUNG (blytyngder). Hon sa' mig att en bra baron alltid har ett fack för "tillbehör" (sax, måttband, trådrullar...). Farmor var damskräddare, bör kanske tilläggas.
                      Jmf med vad farmor berättade: vem (och varför) har en baron utan tillbehörslåda? Var har en då saxen?

detta leder långsamt mot: ett föremål med färre funktioner än [ett proffs] vill ha - vad säger det om sin ägare? tillverkare?

den verkligt ... förskräckliga?... frågan: varför vill en "samla" saker som inte är funktionella? (eller, kanske bättre: som är trasiga och svåra/omöjliga att laga?)

Comment

Visst verkar det lite ogenomtänkt med en så stor "kloss" utan en praktisk
                        låda till syattiraljer. Kan tänka att användaren hade ett syskrin istället som
                        komplement, då får man dessutom plats med flera och större sybehörstillbehör.
                        (Konstigt ord, sybehörstillbehör, nåväl det får duga).
                        Apropå samlandet så är vi samlare av olika slag, jag har en svaghet för både
                        vackra ting och saker som använts, om man dessutom kan lära sig mer om
                        föremålen så är det ju en extra bonus.
                        Människorna bakom föremålen är framförallt det som man vill komma närmare,
                        tyvärr är ju de flesta allmogeföremål helt anonyma, dock har jag några enkla
                        föremål som signerats och därmed kunnat härledes, t.ex. två ljussaxar, den ena
                        från tidigt 1700-tal och den andra från mitten av samma sekel.

Comment

Jag tror säker att många samlare är intresserade av funktionen, men tror som sagt att det oftast är en bisak. Att köpa en spinnrock för att spinna är ju inte samlande, är väl tveksamt om det är det även om man köper tio till att ha i reserv eller för särskilda funktioner. Om man däremot vill ha typspinnrockar från alla olika svenska landskap, eller typexempel från alla spinnrockens utvecklingsstadier, eller från så många olika spinnrpckstillverkare som möjligt. Tror de flesta helst vill ha fungerande spinnrockar men om det nu inte går att få tag på någon blir ju det inte det viktigaste. Och om man hittar en extremt ovanlig och svårfunnem modell vill man ju inte riskera att skada den, särskilt om den är skör och använder den nog inte. Sedan tror jag nog att många, om än kanske inte alla är intresserade av funktionen hos de föremål man köper.

Angående den massiva klossen är det inte den första jag sett med en sådan. Som Hgf påpekat är det ju inte heller ovanligt att de är i gjutjärn. Jag tror att det helt enkelt är en fördel att de har lite vikt, även när de skruvas fast i bordet, för att de skall bli stabilare.
                          Last edited by FBQ; 2018-05-09, 09:52.

Comment

åkej, ska försöka hålla mig tyst i fortsättningen - jag vet ju att jag inte är en riktig samlare.
                            I förlängningen blir jag dock nåt slags... expert (menar jag inte, men se'n har nån, kanske spinnkursdeltagare, köpt en "spinnrock i gott skick" (eller värre: "fungerande skick") av en riktig samlare - och kan inte få densamma att fungera (ofta därför att den saknar själva grejen, nämligen spinnvingen). Sagda köpare kommer till mig, ibland påhejad av säljaren ("jamen, det är bara att skaffa en spinnvinge, hur lätt som helst") - .
                            Det är här mina problem börjar: [min kursdeltagare] har blivit på-lurad en trasig grej - och den enda respons hen (eller jag) får är "jamen antikviteter är inte avsedda att användas" - oavsett köparen specificerade en "fungerande"...

Alltså: kära samlare, samla vad ni vill! Men: när ni vill rensa därhemma - försök respektera de köpare som försöker att få ett *riktigt* (fungerande) föremål. Att "skratta bort" köparens önskemål är ofta att betrakta som oförskämt... (ja, eller korkat, då - men så kan de ju inte vara. Tror jag.)

Comment

Sytillbehör

Lite bilder från Nacka hembygdsgård som kanske passar in på tråden.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X