Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

träskål, ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• träskål, ålder?

Jag köpte den här slitna skålen i Malmö häromdagen eftersom dess patinering/nötta uppenbarelse fick mig att dels tro att den var gammal samt att frukt och annat skulle ligga riktigt presentabelt i den. Ja som ni ser nu är det endast lite ingefära...men men...

vad tror ni? Jag kan nämligen inget om "äldre" skålar o dyl så er expertis är varmt välkommen. Jag är självklart medveten om att det lika gärna kan vara en 50 år gammal skål som är grovt utförd och sliten, men jag har helt enkelt en annan känsla.

Click image for larger version

Name:	IMG_2159.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	674954Click image for larger version

Name:	IMG_2160.jpg
Views:	1
Size:	79,3 KB
ID:	674955
    Collecting everything and nothing!

Skål, ta i trä....

Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
    Jag köpte den här slitna skålen i Malmö häromdagen eftersom dess patinering/nötta uppenbarelse fick mig att dels tro att den var gammal samt att frukt och annat skulle ligga riktigt presentabelt i den. Ja som ni ser nu är det endast lite ingefära...men men...

vad tror ni? Jag kan nämligen inget om "äldre" skålar o dyl så er expertis är varmt välkommen. Jag är självklart medveten om att det lika gärna kan vara en 50 år gammal skål som är grovt utförd och sliten, men jag har helt enkelt en annan känsla.

[ATTACH]155489[/ATTACH][ATTACH]155490[/ATTACH]
    Hallon,
    Grötfat kallar man väl den här typen av skålar. Användes även för att mala peppar, och andra kryddor, med hjälp av en kanonkula/senapskula.
    Skålens exakta ålder lär vi aldrig fä veta. Jag gissar på sent 1700-tal, mest för att sprida lite glädje.
    So long
    PS. Undrar om man inte använde de där bulorna som gamla björkar ibland får på stamman med åren?

Comment

Låter ju väldigt logiskt när du säger det. Jag tänkte att det verkligen hade slevats hejvilt med vad det än låg i skålen med tanke på märkena/slitaget på dess insida men malning med kula el dyl passar in perfekt.

Tack så mycket för ditt svar von Platen!
      Collecting everything and nothing!

Comment

Working...
      X