Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyfiken på Ask och målning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nyfiken på Ask och målning?

Hej Alla!
    Jag är helt ny på denna sajt, har dock kollat några gånger och sett att det finns samlad kunskap här. Jag har en träask/låda som jag undrar över. Ålder, användning och framförallt målningen och bilden är den från något verkligt hus eller bara påhitt? (Förlåt ser att bilderna är lita suddiga hoppas de går att tyda i alla fall!)
    Fin är den i alla fall!
    Bifogade filer

Jättefint skrin! Ser ut att vara sekelskiftet 17/1800 om det är svenskt, utsidans måleri är ålderdomligt i stilen men färgerna ser ganska sena ut så det skulle man vilja se i verkligheten innan man sa något mera om. Husets utseende är lite underligt, men det har nog anpassats för att passa kartuschen. Kan vara ett verkligt hus men behöver inte vara det och även om så vore så är det nog ganska fritt återgivet och svårt att känna igen om man skulle se det i verkligheten.

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
      Husets utseende är lite underligt, men det har nog anpassats för att passa kartuschen.
      Tyske huse har den høje tag konstruktion.

Comment

Det stämmer, och även i svenska hamnstäder var det vanligt med höga hus av detta slag som packhus efter tyskt manér. Färgerna pekar mot Halland om det är svenskt, men det kan mycket väl vara från det tyska språkområdet också. Skrinets användning går bara att spekulera kring, men det vanliga var att denna typ av skrin stod på ett bord med den höga sidan, som brukar vara omålad, mot en vägg och innehöll skrivdon och gårdsdokument.

Comment

Working...
        X