Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nålar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nålar

Har funnit i ett gammalt syskrin dessa nålar.

Vad används dom till?
    Är mest intresserad av dom med "krok"

Hoppas på svar!Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	667753

Går öglan att öppna och stänga på den nedersta kroken? Det är svårt att avgöra det utifrån endast bilden.

Jag hittade den här, http://www.hairclips.se/harforlangni...r/nalkrok.html , en krok som används när man sätter fast löshår. Visst liknar den din krok? Men jag blir lite fundersam, din krok ser ju ut att ha några år på nacken, jag trodde att hair extension var ett modernt påhitt. Men jag kan ha fel. Kanske fanns det ett annat användningsområde för dessa krokar tidigare?

Comment

Hallå,
      Nog är det där tapetserarens verktyg. En ganska så vanligt stoppnål med knivskarp spets för att tränga igenom t ex dynor av tagel eller dun. Används nog oftast för att få dit knapparna.
      De andra två har liknande funktion, att genom stoppningen gå och hämta ett snöre, oftast dubbelt genom att fånga en ögla.
      So long...

Comment

Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
        Går öglan att öppna och stänga på den nedersta kroken? Det är svårt att avgöra det utifrån endast bilden.

Jag hittade den här, http://www.hairclips.se/harforlangni...r/nalkrok.html , en krok som används när man sätter fast löshår. Visst liknar den din krok? Men jag blir lite fundersam, din krok ser ju ut att ha några år på nacken, jag trodde att hair extension var ett modernt påhitt. Men jag kan ha fel. Kanske fanns det ett annat användningsområde för dessa krokar tidigare?
        Tror nog inte det är för löshår. Nedersta kroken går att öppna och den på din länk såg dock snarlik ut. Dock har dom troligen haft en annan funktion, men tack för svaret .)

Comment

Tack Kim.... Misstänkte att det ev.kunde vara någon typ av tapetserarnålar. Vet iaf att dom är gamla.

Comment

Working...
          X