Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skärbrädamen till vad?
Collapse
X
-
Det bli nog inte mer spännande än en skärbräda för bröd el.kanske en och annan sockerkaka.De är ganska vanligt förekommande fastän mången nog har slängts bort då den blivit ofräsch.Finns i en annan variant,likadan fast med utskuren text runt om:Giv oss vårt dagliga bröd.
Kanske är de slöjdalster från skolan,kanske kunde de köpas i mängd på marknader.De tidigaste är från ca 1900 men de har säkert tillverkats några årtionden framöver.
Comment
-
Jag har sett ett flertal liknande på antikmarknaden under årens lopp, vissa med mer eller mindre intrikata sniderier runt kanten, liknande denna, vissa med textremsor, som nämns ovan, eller lite hurtigare formulering. Senast såg jag en med text på finska.
Har aldrig sett någon med glashuva, fast det kan ju existera. Jag tror detta är en lite lyxigare skärbräda för gofikat på söndagseftermiddagen, något man har kostat på för att kunna ställa fram på fikabordet. Men om det finns något syfte eller begränsning därutöver, så är detta den fikandes ensak.
Jag håller mig med ett gofikaskärbräde, inte så fantasifullt som detta, utan mer i gediget hemslöjdsutförande köpt i hemslöjdsbutiken i Skandiahuset på Sveavägen(RIP) på 70-talet.
Comment
Comment