Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köttyxa/tobaksskärare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• köttyxa/tobaksskärare?

Hej, mitt andra inlägg idag men hamnar under ett annat område. Vi har försökt å komma fram till vad denna yxliknande är och vad den är till för?

Vi har dribblat mellan tobalsskärare men denna anses för stor och svängningen skall inte finnas där.
    Den är en gedigen pjäs med fin balans och tyngd. Tungan går rakt igenom handtaget och bladet är extremt vasst.
    Jag köpte denna i somras från en loppis på Gotland, den liknar ju även en köttyxa men har dock aldrig sett en svängd modell av en sådan så det lär ju inte stämma heller..

Jag ser tyvärr inga stämplar på blad men det ser ut som ngt en gång stått på handtaget.
    Bifogade filer

Kan den ha med foderbetor/sockerbetor att göra?

Comment

Det fanns även liknande yxa för toppsocker. Det hade affärerna, hemma fick man sedan stycka "skivan" med sockertång.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        Kan den ha med foderbetor/sockerbetor att göra?
        Hej!
        Och tack för din input
        Eftersom bladet är svängt så har jag svårt att se den som att kapa saker jämnt, samma som socker, den hugger ju då inte jämnt och toppen samt botten bladet tar ju i innan den delat ngt.
        Kan det vara en annan modell av en skära kanske?

Finns ju tusentals med verktyg från förr.. Huga..

Comment

Nog tror jag att Nobe har rätt - har för mig att jag sett liknande från sockerbetsfälten i nordskåne

Comment

Klyvyxa

Kan vara en klyvyxa..när jag började som styckare..för 26 år sen, klöv vi grisar på längden med liknande yxor..dock inte med denna böj..men tyngden tyder på klyvyxa...man..jag kan ha fel..

Comment

Working...
            X