Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skälla.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skälla.

Två saker undrar jag över angående denna så kallade koskälla. Det ena är om någon känner till var Starud låg/ligger (Norge?), det andra är om någon vet vad tecknet betyder som är efter STA och följdaktligen före RUD?
    Nål i höstack, javisst. Men man vet aldrig vad det finns för kunskap i vårt avlånga land så varför inte fråga?
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Jag har jättesvårt att läsa tecknet, men nog ser det ut som ett M? Man ska komma ihåg att de medeltida runorna använder långt fram på 1800-talet i vissa sammanhang, särskilt om det skrivna även skulle ha en magisk innebörd. Just M med tvärstag var länge symbolen för Maria (Jesu Moder, alltså) och en kvarleva från katolska tiden med sin Mariakult. Rent typografiskt borde det vara en bokstav på den positionen också... Stamrud?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S
      Jag har jättesvårt att läsa tecknet, men nog ser det ut som ett M? Man ska komma ihåg att de medeltida runorna använder långt fram på 1800-talet i vissa sammanhang, särskilt om det skrivna även skulle ha en magisk innebörd. Just M med tvärstag var länge symbolen för Maria (Jesu Moder, alltså) och en kvarleva från katolska tiden med sin Mariakult. Rent typografiskt borde det vara en bokstav på den positionen också... Stamrud?
      Samma symbol som i Västerås stadsvapen, och faktiskt Åbos också. Fast jag förstår inte vad det har med runor att göra! Ett M i medeltida runskrift ser ju ut som ett rundat gaffelkors.

Det kan inte vara ett egennamn? Stamrud är ett inte alldeles ovanligt efternamn i Norge. Min egen invändning mot det är att det verkar lite för tidigt. Jag vet inte när man i Norge övergick från patronymikon till familjenamn bland allmogen, men det bör väl ha varit någon gång under andra hälften av 1800-talet som här. Men det här kanske var en progressiv familj...
      Last edited by Gunilla; 2005-10-20, 01:04.
      [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Jag böjer mig för sakkunskapen. Jag hade lite svårt att utröna vad det var för tecken och hittade inga på Internet att jämföra med. Det enda jag hittade var att det medeltida runalfabetet hade ett tecken för varje bokstav. Och så kom jag och tänka på Maria-M:et och blandade ihop äpplena.
        Det var väl dessutom inte så vanligt att blanda bokstäver och runor, eller?

Comment

Vad kan det så ovanför STA då? Kan det ge någon ledtråd? Tycker mig skymta P ? S på översta raden och så något tecken till på rad två innan STA börjar på rad tre.

Comment

Tycker det ser ut som PFS vad det nu kan stå för? F:et med en släng neråt vänster alltså ett litet F. Stamrud kan väl vara en gård. Rudet är inte ett helt ovanligt gårdsnamn i Sverige. Vad föredrog man att märkta dessa skällor med? om djuren gick bort sig visste man var de hörde hemma.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S
              Jag böjer mig för sakkunskapen. Jag hade lite svårt att utröna vad det var för tecken och hittade inga på Internet att jämföra med. Det enda jag hittade var att det medeltida runalfabetet hade ett tecken för varje bokstav. Och så kom jag och tänka på Maria-M:et och blandade ihop äpplena.
              Det var väl dessutom inte så vanligt att blanda bokstäver och runor, eller?
              Jag tackar för förtoendet men min sakkunskap i ämnet är nog mycket liten och härör sej från enstaka sommarkurser vid Uppsala universitet. Jag tyckte att det var mycket skarpsynt och intelligent att tolka Maria-m:et! Man har säkert använt det för att ge djuren gudomligt skydd mot oknytt och annat! Runorna kan vi nog lämna därhän. Tror inte heller att det var vanligt att blanda, det kan nog bli lite förvirrande.

Ursprungligen postat av Äjth
              Tycker det ser ut som PFS vad det nu kan stå för? F:et med en släng neråt vänster alltså ett litet F. Stamrud kan väl vara en gård. Rudet är inte ett helt ovanligt gårdsnamn i Sverige.
              Håller med Äjth! Det första jag tänkte på när jag vaknade i morse var att Stamrud säkert är ett gårds- eller bynamn, och att det moderna personnamnet kommer därifrån. Jag tyckte ju att det inte stämde i natt när jag skrev det, men att tänka ett led till var tydligt en övermäktig uppgift klockan ett efter middag med indiskt Cobra-öl! PFS står säkert för Peter FredrikSon (eller nånting ditåt), som bodde i Stamrud!
              Last edited by Gunilla; 2005-10-20, 11:15.
              [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Man lär onekligen så länge man lever. Tack så väldigt mycket för visat intresse och ansträngningar!
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Helt självklart är det GOdsets märkning på skällan.

Comment

Working...
                  X