Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockertoppslåda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sockertoppslåda

Är inte riktigt säker på om lådan platsar på Allmoge, den kanske är för ny...

I alla fall så har den nu senast varit förvaring för en stensamling. Mamma sa alltid att det var en sockertoppslåda men nu när jag började titta närmare på den trodde jag faktiskt hon haft fel, botten var alldeles hel, inga hål för sockersmulorna att rinna ner i bottenlådan genom. Lite konfunderad blev jag ju men fortsatte min undersökning. Jag drog ut den platta lådan i botten, och där låg en sockertoppstång. När jag sökte efter en märkning drog jag ur hela lådan och tittade innuti. Då såg jag borrhål i taket mellan lådan och det stora facket, så nog var det en sockertoppslåda alltid!

En annan sak jag upptäckte var att insatsen med två fack var av senare datum. Den har dessutom några mystiska hål i botten. Ventilation? Beslaget för handtaget är i vad jag kallar jugend, knoppen i mässing är mer anonym eftersom blommor förekommit som dekorationsdetalj i alla tider. Tången är tillverkad av Ramsten & Gustafsson i Eskilstuna. Lådan har ingen som helst märkning. Jag smakade på dammet i bottenlådan, och visst var det sött!

Frågor:
    1. När användes dessa lådor till vardags? Det vill säga: När köpte man toppsocker?
    2. Kan beslaget och knoppen vara samtida även om de är så olika?
    3. Jag har tänkt förvara nysilver i den, finns det något som talar emot det?
    4. Det yttre utseendet och beslaget inräknat, hur gammal kan min låda vara?
    5. Om jag hittar en till på loppis, vad vore då ett rimligt pris?
    6. Vad kan de små hålen i insatsen ha varit tänkt till?

Click image for larger version

Name:	Sockertoppslåda - 1.JPG
Views:	1
Size:	107,2 KB
ID:	657269

Name:	Sockertoppslåda - 2.JPG
Views:	2
Size:	25,5 KB
ID:	657270

Name:	Sockertoppslåda - 3.JPG
Size:	19,6 KB
ID:	657271

Name:	Sockertoppslåda - 4.jpg
Size:	91,0 KB
ID:	657272

Name:	Sockertoppslåda - 5.JPG
Size:	72,6 KB
ID:	657273
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Kollade lite om socker på Wikipedia. Toppsockret ska ha använts tills bitsockret kom enligt den svenska sidan. När jag läste på den engelska sidan fattade jag det så att sockertopparna försvann när det kom strösocker i påse och en tid efter det kom bitsocker. Det togs patent i Europa på metoden att göra bitsocker i januari 1843 och även om man tänker sig att det tog ett tag för produkten att spridas måste sockerbitarna nått Sverige långt innan sekelskiftet. Slutsatsen man kan dra av det är att sockertopparna försvann för mer än 100 år sedan.

Det är bara det att jag har för mig att mamma pratade om hanteringen av sockertoppar som om hon sett det själv. Då måste toppsocker ha varit tillgängligt åtminstonde på 50-talet. Är det någon annan som minns sockertopparna?

Comment

Så typiskt katter att vara med och undersöka nya saker.... speciellt lådor och kartonger.

Enligt DanSukker producerades sockertoppar i Sverige fram till och med 1940.

Se: http://www.dansukker.se/se/om-socker...-till-bit.aspx

Comment

Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
        Så typiskt katter att vara med och undersöka nya saker.... speciellt lådor och kartonger.

Enligt DanSukker producerades sockertoppar i Sverige fram till och med 1940.

Se: http://www.dansukker.se/se/om-socker...-till-bit.aspx
        Du skulle ha sett henne mellan två av fotona, hon satt så fint, rak i ryggen och med spetsade öron, och såg ut som en sockertopp hela hon...

Tack för länken, det skulle ha dröjt innan jag kommit på att titta där själv. Antingen hade familjen toppsocker kvar i lådan bra länge eller också berättade de så målande för mamma att hon såg det som ett eget minne. Jag fick även lösningen på ett annat mysterium: Jag har länge funderat på hur tängerna kunde knipsa av bitar från stora koner, de går ju inte att vidga särskilt mycket. Sockret från sockertopparna såldes i skivor! Naturligtvis...

Comment

Vi kanske skulle starta en KATT-tråd... under vilken KATTegori skulle den passa bäst? (Din katt har precis samma grå färg som en av mina katter, snyggt).

Man får ju i alla fall en uppfattning om lådans storlek med hjälp av kissen på bilden. Mycket trevligare med en katt än en tändsticksask eller ett måttband.

Comment

Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
            Vi kanske skulle starta en KATT-tråd... under vilken KATTegori skulle den passa bäst? (Din katt har precis samma grå färg som en av mina katter, snyggt).

Man får ju i alla fall en uppfattning om lådans storlek med hjälp av kissen på bilden. Mycket trevligare med en katt än en tändsticksask eller ett måttband.
            Det finns redan en kattråd där vi presenterar katter i olika former, min Selma finns med på ett par bilder. Släng gärna in några livlösa stackare också, de uppskattas

Hoppas jag fick till länken rätt nu...

Det där med en uppfattning om storleken for genom mitt huvud också och därför fick hon fortsätta snoka av hjärtans lust. Enda gången jag blev irriterad var när hon böjde sig framåt just när jag knäppte kort på lådknoppen. Man såg inte mycket annat än en stor grå trekand somtäckte det mesta av knoppen!

Skulle våra katter varit raskatter skulle deras färg kallats blue smoke. Min Selma är av prima lantadel och tassar runt på trägolv istället för gåsdundbolster och nöjer sig med att vara grått rökfärgad.

Comment

Angående wikipediauppgiften - det är möjligt att en metod att tillverka sockerbitar patenterades 1843, men det slog absolut inte igenom.

Kulturen 1987 har en artikel i ämnet. Sockerbitar började säljas i Sverige i slutet av 1800-talet . Färdigskurna sockerbitar var dock betydligt dyrare än toppsockret och de flesta fortsatte att köpa toppsocker och själva göra sina sockerbitar.
              Last edited by FBQ; 2013-05-11, 16:30.

Comment

Tack FBQ!

Är det några som kommer ihåg toppsocker till vardags? Var inte blyga utan sträck upp händerna!

Comment

Working...
                X