Ostformar skall helst ha skuret mönster och gärna årtal och bomärken. Köpte denna mest för sin storlek. Jämför med den normalstora. Delbar i fyra delar. Lådan hålls ihop med fyra sprintar som tas bort vilket gör att lådan blir i fyra delar. Har försökt beräkna volymen och fick det till att den rymmer omkring 15 liter. Fylldes inte ända upp. syns ganska tydligt till vilken nivå massan fylldes på. I botten är ett stort antal hål borrade.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ostform.
Collapse
X
-
Det verkar vara en hel del skillnad på ostformsstorleken. De här pytteostformarna vet jag är vanliga i hälsningland - där fungerade det tyckligen som fästmansgåvor.
Ostformar i Norduppland är vad jag kan se oftast större än ostformar i Dalarna. I Norduppland (Våla härad) gick för övrigt ostarna till stora delar till att betala tiondet. Fast 15 liter är riktigt mycket - någon måste ha haft riktigt mång kor. Den ser ju annar ganska ny ut.
Var är dina ostformar ifrån?
Jag har ju visat min ostform från 1723 förrut på AP - KAD (Karin Andersdotter (1703-1772)) är min morfars farfars mormors mormor. Det rymmer drygt 3,5 liter.
Det andra lite mindre ostkaret är omärkt - fast jag tyckte motivet i botten var ganska vackert. Dessutom kommer det från auktionen efter en man från Östervåla som arrenderade morfars barndomshem på 70-talet. Det kommer från trakerna av Våla i alla fall.
-
Din ostform FBQ är är precis som jag vill ha dom. Köpte min på ett av kyrkans loppisar. Ost och Västergötland är samma sak. Åldern är nog inte tillräcklig för att sätta antik före formen. Många av de större gårdarna häromkring gjorde ost till försäljning. Behövdes rejäla doningar.
En ostränna kan vara bra att ha vid osttillverkning. Längd 90 cm. Tyvärr är nedre kanten skadad då den stått i en fuktig källare. På baksidan finns bl.a. ett bomärke. Antagligen skulle det garantera att osten blev bra.
Comment
Comment