Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogebåt från Sollerön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Allmogebåt från Sollerön

Nästan varje vecka så tar vi en promenad runt Boo gård och förbi Boo gamla fiskeläge vid Baggensfjärden. Men igår låg det något där som jag inte sett förut. Nämligen denna helt underbara gamla allmogebåt. Typen har anor tillbaka till 300-talet och förfinades under vikingatiden. Jag pratade med damen som bor vid det gamla fiskebostället och hon berättade att de tagit hit båten från Sollerön (se bifogad länk "Solleröbåtarna") i Siljan för att om möjligt kunna restaurera den i ursprungligt skick. Heder till den som åtar sig en sådan kulturgärning. http://www.ne.se/lang/allmogeb%C3%A5tar
    PS notera även "håarna" istället för årtullar.
    Bifogade filer

Hallå Snubben,
    Härlig snipa, påminner om skärbåten som var vanlig i våra roslagsvatten. Tack för din observation. Ska kolla lite imorgon... so long...

Comment

Härlig båt, som jag gärna skulle vilja sitta och pilka njutningsfullt från.
      Det är ju bara bordläggningen som fattas, och det är väl lätt att snickra ihop?
      Båten är absolut värd att ta tillvara och användas så länge den klarar det.

Comment

Skärbåten....

Hallå igen,
        Hoppas få koppla på tråden allmogebåt (har aldrig gillat benämningen, det är ju arbetsbåtar för fiske, transporter, postdistribution, kreatur mellan öarna,
        smuggling, ja, till och med i krig användes skötbåtar). Nej, jag föredrar uttrycket bruksbåt.
        Tog en tur till hamnen och här några bilder. Först en notbåt, en lite större skärbåt från 1875. För notfiske, alltså. Kolla in den för roslagsskutorna typiska
        tollaren.
        Så en skärbåt på hjul. Den skulle nästan kunna komma från Sollerön, men är byggd i roslagen. Lösa tofter så att man lätt kan möblera om. Fäste för mastfot.

Sollerösnipan var nog aldrig riggad, löstagbara tofter, sannolikt utan en enda spik, man nitade borden och fäste spanten med plugg av ene. Därför kan hon nog leva
        vidare minst 100 år till om hon bjuds på lite kärlek och omtanke.

Till slut en skärbåt av lite senare datum men gamla "rovan" finns kvar.
        So long....
        Last edited by Kim von Platen; 2012-07-16, 12:06.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Härlig båt, som jag gärna skulle vilja sitta och pilka njutningsfullt från.
          Det är ju bara bordläggningen som fattas, och det är väl lätt att snickra ihop?
          Båten är absolut värd att ta tillvara och användas så länge den klarar det.
          Arbetet med bordläggningen, kan vi nog bordlägga så länge. Durk och tofter däremot fattas vad jag kan se, vad säger våra sailors........

Comment

Hallå igen,
            Trögt på nätet därför inga bilder just nu.
            Jo, borden ser ut vara på plats och är det dukat för finliret. Ser ut som om hon varit tjärad invändigt, det gjorde man nästan alltid.
            Tre durkar, tjära på undersidan, (blymönja är förbjudet) oljefärg ovanpå. I stäv och akter på de förhöjda spanten fanns utrymmen för att stuva prylar,
            oftast under en lös toft och toften för roddaren är enkelt att skära till (kunde flyttas för olika behov). Några knapar för förtöjning.
            Tror att man ofta bara hade pinnar tvärs genom relingen. Inget galvat skit. Så håarna, fina, skär vi till i ek.
            Den stora frågan är hur vi behandlar borden utvändigt? Trevligt med tjära, terpentin och rött pigment (falurött, kallas ibland roslagsmahogny)
            men många skulle nog falla för frestelsen att skrapa rent och lacka med fernissa. Inte jag. När sätter vi igång?
            So long....

Comment

Låter som Du kan detta Kimmen, litar helt och fullt på Dig och bistår gärna med handräckning och glada tillrop.

Comment

Hallå,
                Bättre fart på nätet idag. Lägger in några av bilderna på roslagens motsvarighet till sollerösnipan... so long.

PS. Jo man lärde sig mycket om friluftsliv i plugget, särskilt vårterminerna.
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X