Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vackra rotbundna, halmarbete, lockaskar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackra rotbundna, halmarbete, lockaskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vackra rotbundna, halmarbete, lockaskar

Ja det blev en liten konstig rubrik men faktum är att jag inte riktigt vet vad detta är för teknik och material. Jag fann dessa askar i en gammal lada och köpte dem av en farbror som samlat saker hela sitt liv. Nu skulle ladan rivas och sakerna skulle bort.
    Jag fastnade för dessa askar som jag tycker är oerhört fina, extremt pillerjobb men ända så exakt utfört. Själva halmstråna/rötterna är endast drygt 1mm breda. Ovanpå den större lockasken sitter en platta i pärlemor med dekor och ägarmonogram.

Jag har faktiskt låtit ett par vise män kika på dem, den ene sa att det var halmarbete och att den runda plattan i pärlemor var en gammal spelmarker och att asken var ca 200år. Den andre tyckte att inristningen på pärlemorplattan påminde om norsk allmoge i utförandet. Dessa askar gillar jag skarpt så det skulle vara kul att få veta lite mer om dem. Vad tror ni om tekniken och härkomst? Jag har letat efter halmarbeten, men finner inga gamla på nätet.

Tilläggas ska att den runda plattan är ungeför lika stor som en 5-krona. Click image for larger version

Name:	Bild 3277.jpg
Views:	1
Size:	68,5 KB
ID:	645759Click image for larger version

Name:	Bild 3280.jpg
Size:	74,5 KB
ID:	645760Click image for larger version

Name:	Bild 3278.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	645761Click image for larger version

Name:	Bild 3276.jpg
Size:	75,0 KB
ID:	645762Click image for larger version

Name:	Bild 3279.jpg
Size:	73,4 KB
ID:	645763Click image for larger version

Name:	Bild 3282.jpg
Size:	74,1 KB
ID:	645764Click image for larger version

Name:	Bild 3281.jpg
Size:	76,5 KB
ID:	645765

Hej!

Det är rötter man använder. Min mormor kan göra sådana, vi pratade faktiskt om det sist gång jag var i "norrland" och hälsade på.

Mvh
    Emil

Comment

Tack så mycket Emil!

Ja, nu blir jag konfys, antikexperten verkade ganska säker på sin sak, men för den skull behöver det ju inte vara så. Vet du något om eller hur gammal du tror att den skulle kunna vara?
      Kul att din mormor tillverkar rotaskar, det krävs en hel del skicklighet att få ihop en sådan och sitta och pillra, samt allt förarbete med rötterna. Har ni ärvt konstnärsådran i rakt nedstigande led kanske?

Comment

Trevliga, nej halm är det inte utan rot och det är en spelmarker från ca 1800. Därmed inte sagt att dosan är samtida. Högre stånd möter allmoge!

Om rotflätningstekniken går att läsa i Av näver och rot av Eva Nilsson utgiven av LTs förlag i Stockholm 1974.

Comment

Jag vet inte ett skvatt om hantverket, men jag skulle vara väldigt försiktig när det gäller att datera dem eftersom tekniken har funnits ett tag

Mvh
          Emil

Comment

Tack så mycket Kaptenen!

Nu ska jag slå bort det där med halmen, två kunniga mot en väger tyngre. Kul att få höra att marken är från 1800. Vem var det som sa det här med "högreståndsallmoge" Nä, jag skojar bara. Undrar om det kan vara så att den fattige mannen från lägre stånd vann den i ett parti kortspel, eller har så kanske någon helt enkelt hittat den och prytt asken med.

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
              Jag vet inte ett skvatt om hantverket, men jag skulle vara väldigt försiktig när det gäller att datera dem eftersom tekniken har funnits ett tag

Mvh
              Emil
              Tack för länken Emil!

Jag är oerhört fascinerad av detta hantverk. Jag har haft förmånen att få hålla i ett par antika samiska rotslöjdsarbeten, och man blev nästan vimmelkantig när man tittade på dem. Det mest fascinerande av allt var att allt satt som ett smäck, lock var perfekt inpassat.

Comment

Jag får komplettera med att dessa spelmarker i pärlemor ofta är exporterade från Kina och 1800 kan lika gärna vara sent 1700-tal. Jag tror dock inte att rotarbetet är samtida utifrån patinan även om tekniken och formen är uråldrig.

These exquisite gaming counters make me want to run off and play roulette until the wee hours of the morning. Not only are they a delight...

Comment

Verkligen spännande med dessa spelmarker, oerhört vackra!
                  Att de kan dateras så långt tillbaka i tiden visste jag inte. Det är lite extra kul eftersom jag gillar att spela poker själv. Ja de är ett litet mysterium dessa askar. Bilderna är lite bleka och det går inte riktigt att göra dem rättvisa genom kameran. Ändå så tror jag precis som du att själva rotasken är yngre än spelmarken.
                  Man blir ju bra nyfiken på vem som beställt dessa spelmarker och hur den hamnade på asken.

Tack för länken och svar!

Comment

Jag kan tillägga att rotbinderiet inte är samiskt hantverk. Jag har fått veta av en kunnig man att detta inte är en teknik eller mönster som samerna använde sig av.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Jag kan tillägga att rotbinderiet inte är samiskt hantverk. Jag har fått veta av en kunnig man att detta inte är en teknik eller mönster som samerna använde sig av.
                      Hej simco!
                      Jag hade en släkting en gång (smålänning) som jobbade med rotslöjd. Han band allt från små broscher till stora korgar.
                      Han använde sig av både björk- och granrötter som material. Eftersom de växte ganska ytligt, tio-femton cm ner var de ganska lätta att draga upp. Ända upp till ett par-tre meter långa kunde de vara, och en till tio mm tjocka. Efter rensning och borttagning av små sidorötter klövs de med en kniv. Rullades i buntar och fick torka. När de så småningom skulle användas lades de i blöt i vatten för att bli h mjuka(böjliga) och hanterbara vid bindningen.

Den här rotbindningstekniken var nog allmänt förekommande förr över hela landet.
                      Jag vet att det finns ganska mycket litteratur i ämnet. Jag har läst en del men kommer inte ihåg några titlar just nu.

Bild från Wilhelmina museum, A.S. Persson
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2012-03-18, 18:19.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tack så mycket Lars F!

Vilka fina rotarbeten du visar! Jag har också förstått att detta har varit en populär syssla i långliga tider. Det måste ändå vara en hel del arbete att hitta de bästa rötterna och förbehandla dem innan själva binderiet kan börja. Det finns säker många fina mönster att gå efter. Det jag fick höra om samernas arbeten var att de fanns en hel del uppfinningsrikedom och ett lite ingengörsarbete att få föremålet till en tredimensionell form. Det kanske är rätt omöjligt att tidsbestämma mina askar men, spelmarkern är ju i alla fall gammal.

Comment

Working...
                        X