Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Du får inte korgen", Gissning korg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Du får inte korgen", Gissning korg

Igår kväll blev jag riktigt glad över att äntligen ha fått reda på varifrån korgen härstammar. Jag fann motsvarigheten, men en större, på ett av detta lands mer kända auktionshus av en händelse. Korgen köpte jag förrförra sommaren, så det var på tiden! Man kan fråga sig varför jag inte har frågat här tidigare.

Nu ställer jag alltså frågorna till Dig!

- Varifrån kommer korgen? Det går dessutom att härleda den till ett speciellt område i landet.

- När ungefär är den tillverkad?

- Vad kallas dessa korgar?

Måtten är 13,2 x 13,2 x 5 cm och höjden inklusive handtaget ca 11 cm.

Lycka till!

Click image for larger version

Name:	1 res.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	643834Click image for larger version

Name:	2.jpg
Size:	62,6 KB
ID:	643837Click image for larger version

Name:	4 res.jpg
Size:	64,1 KB
ID:	643833Click image for larger version

Name:	3 res.jpg
Size:	62,8 KB
ID:	643832Click image for larger version

Name:	5 res.jpg
Size:	61,9 KB
ID:	643831Click image for larger version

Name:	6 res.jpg
Size:	65,0 KB
ID:	643836Click image for larger version

Name:	7 res.jpg
Size:	63,5 KB
ID:	643835

Gissar på att det kallas "förningskorg". Innehöll "förning", alltså matvaror som man förde med sig när man var bortbjuden på gille (kalas). Ålder gissar jag på andra fjärdedelen av 1800-talet.
    Last edited by prylsnubben; 2012-01-17, 11:47.

Comment

Ja, det skulle jag nog också kalla den på svenska!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Gissar hej vilt på Sollerön. PS FANTASTISKT VACKER.

Comment

Hallå, det där kan jag inte men känner på mig att korgen har samband med fireri eller möjligen morgongåva. So long...

Comment

Ingen aaning men snygg var den

Comment

Norge - Vestlandet - sendingskurv- ca. 1900. Detta får bli mitt svar. Har haft en snarlik. Är inte helt hundra på Vestlandet.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Missade att den inte var svensk.

Comment

Tack så mycket! På skånska skulle jag ha sagt att den är grann.

Dalarna och Sollerön i Siljan är en bra gissning, men tyvärr inte rätt!

Korgens namn på landets språk berättar inte så mycket om användningsområdet. Jag tror att det ligger en hel del sanning i friargåva, bröllop och kanske till förning efter förlossning jmfr med "barselspotterne" i lergods. Man kan förstås också ställa sig frågan varför denna är bara en tredjedel så stor som den som auktionerades ut.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Norge - Vestlandet - sendingskurv - ca. 1900. Detta får bli mitt svar. Har haft en snarlik. Är inte helt hundra på Vestlandet.
                    Grattis Ulferic!

Visst är det Vestlandet i Norge runt 1900.

Här är en snarlik, men nästan tre gånger så stor.

Det känns skönt att Du svarade rätt för då har jag två säkra källor.
                    Last edited by Kaptenen; 2012-01-17, 12:52.

Comment

Vi kan nog vara ganska säkra på att det är som vi påstår Kaptenen.
                      Har sökt lite på norska sidor och det finns lite varierande storlekar på dessa korgar.
                      Har haft datapaj och problem med nya kameran. Nu verkar det fungera. Hoppas det blir lite mer aktivitet från min sida här på PES.

Comment

Tack Ulferic!

Det hoppas jag - du har ju mängder av fina saker att visa upp.

Comment

Hallå Kapten, kanonfin korg, grattis,
                          Din är tio gånger bättre än auktionskorgen. Nu vill jag veta vad sendingskurv egentligen betyder. Sända och skicka fattar jag liksom kurv. Men vad skickade man? Korgen eller innehållet? Eller korgen med innehåll? För alla korgar är väl till för att transportera någonting.

Vet inte om alla la märke till att det växer två små blommor mellan rosernas blomblad, det tror jag har symbolisk betydelse. So long...

Comment

Tack Kim!

Jag håller med dig att min är vackrare och inte minst gör storleken att den är lättplacerad.

Tyvärr blir jag inte så mycket klokare om bruket av dessa korgar, men att man hade förning med sig till bröllop förstår jag av texten på nynorska

"Skikken med å ta med sendingar til gjestebod (bryllaup) er gamal. "Sendingane" var maten som låg i sendingskorga. Det fanst fleire typar sendingar: korgsending, dyllesending og grautesending."

Comment

[QUOTE=Kaptenen;204603]

Jag håller med dig att min är vackrare och inte minst gör storleken att den är lättplacerad.

Tycker dessutom att Din ser ut att vara äldre (måleriet), under hur lång period tillverkades denna typ av korgar undrar man............

Comment

Working...
                              X