Sen funderade jag på bordsskicket i senaste avsnittet. Åt verkligen "de högre skikten" precis som man gör på "fina" middagar idag? Har inte fördjupat mig i frågan, det slog mig bara när de satt med kniv och gaffel och torkade sig om munnen med servett hela tiden.
Finna mässingsljusstakar på varje bord på en sjabbig krog
Stearinljus 1790
Ljus av stearin började tillverkas cirka 1830 i Frankrike, och i Sverige vid Liljeholmens Stearinfabriks AB i Stockholm 1839.
Gatubelysning 1790
Sen funderade jag på bordsskicket i senaste avsnittet. Åt verkligen "de högre skikten" precis som man gör på "fina" middagar idag? Har inte fördjupat mig i frågan, det slog mig bara när de satt med kniv och gaffel och torkade sig om munnen med servett hela tiden.
Utan att heller ha fördjupat mig bör bordsskicket ha varit i stort sett detsamma bland de övre klasserna.
Jeg er ikke typen som leder efter fejl. Jeg tager det for hvad det er - underholdning. Gaflen har 2 tænder, 1790 har den vel flere.
Jeg skal finde flere "fejl" i næste uge.
Trykpressen er formentlig ikke i brug 1790.
Visst är det underhållning och denna serie är väl inte den värsta vi har sett vad gäller anakronismer. Danska serien "Gøngehøvdingen" och den svenska miniserien "Snapphanar" är riktiga lågvattenmärken.
Det är ingen större utmaning att finna fel i Anno 1790, men i de engelska filmatiseringarna av Jane Austens romaner, som utspelar sig under tidigt 1800-tal blir det genast svårare. Ett annat exempel där det är ytterst svårt att finna några anakronismer är den nu aktuella serien "Downton Abbey". Vi har i detta avseende mycket att lära av engelsmännen.
Det jag har reagerat mest mot är porslin, glas och ljusstakar. Vad gäller porslinet/keramiken har det mesta varit fel. Bland det allra värsta är en japansk "äggskalstunn" importteservis från 1900-talet. Ölsejdlarna på polismästarens bord ser också fullkomligt felaktiga ut.
Överhuvudtaget ser det påvert ut när han bjuder på middag om man betänker på att all mat som ska ätas skulle vara framdukad " à la française" vid denna tid för att senare ersättas av den ryska modellen "à la russe" där förrätt, huvudrätt och dessert serveras efterhand. Spriten dricks ur små "tumblers" som närmast får betraktas som seltersglas.
Kontorsljusstakar förekommer i varje avsnitt och oskarianska kandelabrar, vilket är modeller från 1800-talet. I andra avsnittet sitter Ola Rapace i en förgylld förmaksgrupp i nyrokoko med rotting.
Men till de värre felen är väl i ingressen, där man har "photoshoppat" Eugène Delacroixs
Friheten på barrikaderna ("La Liberté guidant le peuple"), som han målade efter julirevolutionen i Paris 1830. (Jag tror inte att ni behöver översätta den latinska texten.)
Vad gäller seder och bruk reagerade jag på att polismästaren och hans hustru gick till sängs i en gemensam dubbelsäng. Det vanliga var att man hade skilda sovrum och en mans- och en kvinnosida av våningen eller herrgården.
Diskussionen om téet i avsnitt 2 känns märklig. Borgaränkan på änkehuset lär ha druckit té tidigare i sitt liv.
2 tænder kan forekomme idag. Men spiste overklassen med gafler med 2 tænder i 1790 ? det tror jeg ikke.
Guttenberg pressen - ja guttenberg, men var der ikke sket udvikling siden guttenberg.
Nu må du komme ind i kampen - jeg ved at PES er antik, men fjernsynet har da snart nogen år bag sig. 60 år i Danmark
Vad gäller gafflarna får jag hålla med hose, det hade nog sett bättre ut med gafflar med tre tenar hos polismästaren även om det är som HgF skriver. Gafflar i silver är vid denna tid fortfarande lyx och inte helt vanligt förekommande. Jag har läst någonstans att det något tiotal år tidigare inte fanns några mängder av dessa vid det danska hovet. Om jag minns rätt rörde det sig endast om tre-fyra dussin.
Min bästa gaffel är denna franska fyr-tenade stämplad 1774 av Tallepied i Paris. Beställaren bör ha varit greve vars alliansvapen finns graverat och han har inte sparat när han beställde sitt silver- över 90 g väger gaffeln.
Vad gäller Gutenbergpressen skedde en kontinuerlig utveckling.
Hallå,
Jag ser inga bilder. Det måste väl vara fel? Ett rätt, alltså.
So long...
Ohoj Kimmen!
Du måste "tröska" dig igenom 60 minuter kostymfilm för att hitta fel.
Såg första avsnittet och blev inte imponerad.
Apropå trådens ämne …
så har jag för mig att i någon gammal amerikansk film i ”Ben Hur-genren”,
så stod en cykellutad mot Colosseums vägg när kejsar Nero anlände till arenan.
Det kallar jag fel.
Om gafflar har 2, 3 eller 4 tänder är ju småpotatis jämförelsevis.
Jag ser hellre brittisk kostymfilm, som står i en klass för sig.
- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Ljusen tycker jag det är okej att ta vad man nu har, skillnaden är inte så himla stor. Ljusstakarna däremot, om det handlar om en slabbsylta av enkelt slag, då kan ljusstakarna vara av svarvat trä med ljuspipor av järnplåt spikade vid en tapp högst upp staken. Hela ljusstaken kan vara ca 15 cm hög, omålad skitig på sämsta slabbet och målad gul, grön eller eng röd om krogen är ett snäpp däröver.
Jag följer inte serien och borde kanske hålla tyst. Tryckpressen - om den verkade onödigt gammal - man kanske har använt något som finns på Skansen där det finns ett gammalt tryckeri i stadskvarteren med gamla tryckhäckar bevarade.
När det gäller småsaker i hushållet var det stads- och herrgårdskulturerna som drog utvecklingen framåt och introducerade och höll sig med nyheter. Jag tror varken två- eller tretenade gafflar kan sägas vara fel här. Man får väga situationen och vilka som äter.
Vanligaste felet med bläckpennor, eg gåspennor, är att man i moderna rekvisitasammanhang ofta använder hela gåsfjädrar. Mest autentiskt korrekt är att man använder en ca 15 cm lång del av fjäderskaftet med korta remsor av "vift-vift" material sparade på sidorna, kanske bara en ett par centimeter breda remsor. Men hela fjädrar kan förekomma historiskt.
Jag har faktiskt varit insyltad i flera rekvisitaprojekt för STV. Mest lik 1790 var filmen om mordet på Gustav III från ca 1980-talets slut. Jag tillverkade egenhändigt bl a Anckarströms kniv, två fäktvärjor av 1780-tals övningsmodell samt samlade ihop pistolsmedens verkstad. STV löste in såväl värjorna som kungamördarens kniv, så dessa saker finns i rekvisitaförrådet. Den kniven är exakt på tiondelarna efter originalet som förvaras på Livrustkammaren, fast klingan på rekvisitakniven är av vanligt handelstål, inte härdat stål. På den rekvisita som jag var inblandad i: G III mordet och flera andra projekt, kan ingen klaga eller hitta fel.
nu startede jeg med at sige vi skal underholdes og ikke søge fejl. Men da vi nu gør det.
Gaflerne - jo overklassen brugte bestemt ikke gafler med 2 tænder. Overklassen er kendetegnet ved at være dem som introducerer nye ting. De har kontakter til udlandet og får input derfra. Det er således utænkeligt at de 50 år efter at gaflen med 2 tænder gik af mode blandt almuen. Skulle overklassen så holde fast i mode anno slut 1600. Naturligvis ikke.
Men igen det er underholdning og selvfølgelig tager man hvad man haver.
Selv Gøngehøvdingen så jeg med stor fornøjelse,
Comment