Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trälåda / Väska med anor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Trälåda / Väska med anor...

Hej

Har denna låda / väska i trä med läderhandtag (tror inte jag frågat på denna förut, om så har demensen börjat verka). Mina frågor är om man kan avgöra något sånär årtal samt ursprung svensk eller. Kanske mönstret ger ledtråd eller gångjärn mm. Vet någon sedan vad man hade den till är det ett stort plus för mig. Det är två öglor på var sida om gångjärnen (som om man skall hänga upp något), På sista bilden. Lite maskäten verkar den vara.
    Lägger in några bilder / Rubus
    Bifogade filer

Hallå Robus.
    Kul att höra av dig. Jag är långt ifrån säker, men någonting säger mig att detta är ett sjömansarbete, typ kista, fast fiffigare konstruktion. Där har funnits ett fack, typiskt för kistorna. De två öglorna var nog fästen för en "gardinstång" med ett stycke duk som höll småprylarna på plats. Nästan alla sjömansarbeten var bemålade och jag ser rester av grön färg som var vanlig på 1700-talet. Format? Den snidade dekoren för min fantasi till Orienten, men den är knappast snickrad i Kina, men influensen kan komma därifrån.
    So long....
    Last edited by Kim von Platen; 2011-09-17, 14:49.

Comment

Hallå Kim, Skönt att vara tillbaka på PES forumet igen. Tack för ditt svar. Jag kanske skulle nämna måtten oxå. L=29 cm, H=15 o D=12. Kan det vara någon slags "Handbagage"

Comment

Hallå Robus,
        Pytteliten. Då faller nog min teori. Ska bli kul att följa utvecklingen. So long...

Comment

Har för mig att jag svarade redan förra gången skrinet var på tapeten, och jag tror fortfarande att det handlar om (ca) 1800-talets första kvart. Om materialet är furu så hamnar vi nog i Sverige, fast ändamålet - som måste vara något speciellt - har jag ingen aning om.

Comment

Ngt slags resechatull. Det invändiga fodret tyder väl på ett fragilt innehåll.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

http://precisensan.com/antikforum/sh...g-i-denna-låda.

Comment

Hallå Robus,
                Tror att det handlar om en arbetsväska för någon som arbetade ute på fältet, typ hovslagare, husläkare etc. I det fordrade facket förvarades material och det andra verktyg. Så bör det ha funnits någon typ av skiljevägg mellan de två halvorna, kanske bara en löstagbar skiva. So long...

Comment

Ja där var den ju ja. Ligth alzheimer Men då utan några svar / gissningar
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Robus,
                    Tror att det handlar om en arbetsväska för någon som arbetade ute på fältet, typ hovslagare, husläkare etc. I det fordrade facket förvarades material och det andra verktyg. Så bör det ha funnits någon typ av skiljevägg mellan de två halvorna, kanske bara en löstagbar skiva. So long...
                    Halloj Kim,

Jo det är spår i kanterna precis efter fodret, som uttagbar skiva som skiljevägg.
                    Har också tänkt på Husläkare, eller någon med delvis ömtåliga saker som Atjh säger.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                      Har för mig att jag svarade redan förra gången skrinet var på tapeten, och jag tror fortfarande att det handlar om (ca) 1800-talets första kvart. Om materialet är furu så hamnar vi nog i Sverige, fast ändamålet - som måste vara något speciellt - har jag ingen aning om.
                      Är det mönstret som för dig till 1800 talets första kvart eller uppbyggnaden? Finns det nåt sätt att se om det är furu. Öglorna på var sida kan de ge någon ledtråd... Kanske hänga stetoskopet i /Rubus
                      Last edited by Rubus Arcticus; 2011-09-19, 07:45.

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                        Är det mönstret som för dig till 1800 talets första kvart eller uppbyggnaden? Finns det nåt sätt att se om det är furu. Öglorna på var sida kan de ge någon ledtråd... Kanske hänga stetoskopet i /Rubus
                        Jag har tyvärr ingen idé om vad väskan kan ha använts till.
                        Däremot tycker jag mig känna igen "virket" som väskan är gjord av.
                        Mitt tips är furu.

Följer tråden med "spänning" Rubus.

Jämför med bilden från Wikipedia.
                        Bifogade filer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                        X