Bodde man i orten Järna kunde man vitsa ännu mer. Nåväl, här kommer lite handsmidd spik, den längsta är hela 40 cm. lång. Man undrar vad den är avsedd att användas till?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Min hjärna vill gärna se järn.
Collapse
X
-
har också en spik med samma längd. Till vad frågar jag också. Var i höstas och besökte ett lokat hembygdsmuseum. I ett hörn fanns ett stort antal föremål i olika material. Ovanför fanns en skylt med frågan. Vet någon vad dessa föremål användes till kontakta någon i föreningen. Tänk om kunskapen om vad ting gjorda för ett specifikt område hade bevarats genom åren. Tyvärr är det nog så att om ett antal år är all kunskap om äldre tiders föremål nästan försvunnen. Förhoppningsvis finns det en yngre generation som finner intresse i dessa mängder av ting som ännu finns i minne hos de äldre. Vad det är du visar är jag inte säker på men funderar.
Comment
-
Nu kanske jag bara svamlar - kanske skulle vänta på någon med klara besked - men jag tycker den här liknar ett förmål jag sett förrut om som jag fått mig förklarat - och vad jag minns så användes det i samband med hustimring.
Mitt minne är ofta ganska rörigt - men det kanske bättrar på sig själv under dagen - får man bara en bra "input-signal" så brukar man kunna hitta rätt minnesceller.
Jag missade ju stora järntråden så jag kanske kan kapa LS tråd lite grann. Här är ett ljuster jag fick med mig från Leksand när jag var hem i veckan - det här är ett sopstacksfynd.
Comment
-
De långa spikarna användes nog när man behövde fästa något vid timring av hus. När man rev bruksladugården i Orrefors fanns det en del långa spikar där. De skulle ha smitts i Orrefors Detta är dock inte bevisat då jag inte sett någonstans att de haft en knipphammare. Min far fick en sådan lång spik. Jag skall leta rätt på den någongång.
Det andra som ser ut som ett handfängsel liknar faktiskt de hängen som sattes i tvärarmarna på en stånggång. En förklaring kanske är på sin plats En stånggång är sammanlänkade trästänger som hängdes upp i stolpar och överförde kraften från ett vattenhjul till en gruva, Ibland flera kilometer.
Jag kan ju ha fel om just denna men jag tycker mig känna igen den.
mvh Lasse
Comment
-
Comment
-
Finns ingen annan teori ute till försäjlning just nu varför jag betalar kontant. Tittade på lite bilder på stånggångars konstruktion. Dåligt med detaljbilder men upphängningarna såg ut att vara något likt det LS visar. Rätt eller fel får stånggångsexpertisen utreda.
Comment
-
Spikarna användes nog kort och gott där de behövdes. Vi har en sådan spik som togs ut ur timret från en gammal gård som stod på vår mark och som revs när E6:an byggdes, och min farfar hade några ifrån en gammal kvarn ute på Orust. Dem slängdes nog dock när huset såldes.
Comment
-
Jo men visst, du har helt rätt! För det mesta är det historielöst att undra om vad saker och ting använts till. Som du nämner, där det passade in där fick det sitta, bara saker och ting hade en funktion att fylla så hamnade de där.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment