Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad är detta - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är detta

Kan någon berätta något mer om denna, det tog ett tag förrän jag fattade hur denna skulle sättas ihop, antagligen om jag funderat rätt kan den ha använts tilla att nysta exempelvis garn ???
    Click image for larger version

Name:	IMG_0696.jpg
Views:	1
Size:	56,7 KB
ID:	638869Click image for larger version

Name:	IMG_0691.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	638871Click image for larger version

Name:	IMG_0693.jpg
Size:	42,9 KB
ID:	638868Click image for larger version

Name:	IMG_0692.jpg
Size:	51,8 KB
ID:	638867Click image for larger version

Name:	IMG_0694.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	638866Click image for larger version

Name:	IMG_0695.jpg
Size:	34,9 KB
ID:	638870

hmmm

alltså den här övre delen går att röra så att den snurrar runt

Comment

En blompedistal

Hej Aave!
      Du har en blompedistal. Jag förstår att du blir förvirrad, din är inte komplett. Här är en liknande på Blocket:

Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

jaha

jo den där påminner nog faktiskt denna men var skulle då resten finnas och varför finns dom små taggarna där och det finns tre hål på armarna...så nog funderar jag på denna möjlighet ännu, och varför snurrar bordskivan, man måste först vända den upp och ner för att få den upplagd som på bilden...men tack för detta svar..det var intressant

Comment

Var resten av din blompedistal finns vet nog ingen på detta forum, kanske har blivit ved...Om det finns små pinnar utan nån uppenbar funktion så är de nog bara till dekoration (bjäfs, fint!) Att hela macklemanget snurrar är ju en genomtänkt konstruktion för att underlätta vattning av alla dessa blommor som skulle stå på denna.

Och här är en till variant:
          Last edited by viol; 2011-08-05, 11:08.

Comment

ok

dendär påminner nog mera den som jag har...får väl ge efter för detta...tackar o bockar ..

Comment

Om man säger att detta är en blompiedestal måste det ju finns minsta lilla likhet med en dylik i så såväl form som funktion.

Jag anmäler härmed avvikande uppfattning och hävdar att detta är en härvel av överklassmodell avsedd för lilla Charlotte von Herrgårdsfräulein

Går det att flytta de uppstående pinnarna på de roterande armarna, alltså finns det fler lägen för pinnarna?

Comment

Pinnar

jo på armarna finns det tre hål för dessa pinnar alla på samma ställe man kanke kan se det på bilden var jag satt i pinnarna - det är ju just de som förbryllar mig...och därför hade jag tänkt att man kan ha nystat garn med den...men,men

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Om man säger att detta är en blompiedestal måste det ju finns minsta lilla likhet med en dylik i så såväl form som funktion.
                  Du har ju så rätt, HgF, det finns ju verkligen inte den minsta likhet med en okomplett blompedistal! Tittar man på en bild på en härvel så är det ju solklart: En härvel!
                  Snacka om att jag är ute och cyklar!
                  Och för ordningens skull så tar vi med en länk till en Härvel så man verkligen kan notera likheten med föremålet ovan:
                  Härvel: Roterande träram för att vinda upp garn från spinnrocken till härvor. Lär dig mer om historiska föremål från 1500-tal till tidigt 1900-tal.
                  Last edited by viol; 2011-08-05, 12:12.

Comment

just så

ja en härvel alltså ..och faktiskt om man tittar på själva manicken då när den ser ut som en blompiedestal, så kan man ju undra sig varför den såkallade ytan var blomkrukan skulle stå är så kupad som på denna ? den borde ju var slät så att man kunde ha en blomkruka där, fast förmodligen har man nog också använt den just i detta syfte =)
                    Intressant blev det också med denhär grejen...börjar bli addikterad av denna sida...med allt skoj o gammalt

Comment

Jag tror inte på förslaget härvel. Möjligen kan den ha använts som nystkrona/nystvinda … om det nu är ett textilredskap.

Comment

Härvla och nysta är synonyma verb, alltså är det min mening att redskapet härvel också är en nystvinda. Grundfunktionen är att i ordnade former linda upp garn eller annan textil tråd.
                        Det finns horisontella och vertikala dylika av sinsemellan ganska olika konstruktioner som alla har samma funktion, d v s lindar upp garn .

Som blombord är ju redskapet helt oanvändbart, det ska väl knappast behöva påpekas. Möjligen kan man linda upp lianer på anordningen och på så sätt tvinga fram en biologisk anknytning.
                        Last edited by HgF; 2011-08-08, 13:17.

Comment

Inom det textila hantverket är härvla och nysta två skilda saker. Ett garn (ofta nyspunnet) härvlas, dvs lindas upp till härvor, på en härvel. En garnhärva sätts upp på/i en nystvinda/nystkrona när det ska nystas eller spolas. Redskapen har, kan man kanske säga, nästan rakt motsatta användning.

Comment

intressant

Så denna anläggning / bord vad det nu sen är - är trots allt ett litet mysterium, tycker inte heller att det passar så bra som blombord, man kunde då tänka sig att bordskivan skulle vara plan och inte kupad som denna...väntar på fler intressanta åsikter för själv har jag tänkt ut att amn använt detta justa att nysta eller göra garnhärvor, nån bra på handarbete och dylikt är jag inte.

Comment

Oh vilken underbar! Men vad?... Vi reder ut härvan...:
                              • En härvel är ett mycket gammalt, och från början mycket enkelt, redskap för att härvla upp garn i härvor.
                              • Snurrande härvlor snurrar upprätt som ett pariserhjul.
                              • Att härvla är också ett sätt att mäta upp garnet enl. en gammal svensk standard och härvlor i din ålder har ofta ett inbyggt enkelt räkneverk som knäpper till ibland när de snurras.

• En nystvinda är en (från början) vidareutveckling av härvel för att nysta upp härvor till nystan.
                              • De snurrar plant, som en LP-skiva.
                              • "Nyare" vindor liknar ofta de klädtorksvindor som fälls ut som ett dragspel, eller hur jag ska förklara...

Jag har sett en kombimodell på bild en gång.

Vad jag kan se på ditt föremål så ser det ut i formen som en härvel. Och den har "upphärvlingsfunktion" för 3 olika härvstorlekar med de flyttbara pinnarna.

Men den snurrar som en nystvinda. Och den verkar sakna räkneverk.

Jag skulle tro att den fungerar bäst som nystvinda, men eftersom den inte går att spänna ut så måste ju härvorna ha en av tre storlekar.
                              Det skulle vara spännande om du kollade om den går att plocka isär i fler bitar eller montera ihop på annat sätt med vindan som ett pariserhjul.

Den är jättefin och från sent 1800tal.
                              Om du inte vill ha den själv så skulle du nog först höra med Nordiska museet om de är intresserade.
                              Därmed inte sagt att den har ett högt värde på loppis /auktion, för det tror jag inte. Max en 1000-lapp om du hittar någon som vet vad det är, annars mindre. Men OBS det är bara min gissning.

Comment

Working...
                              X