Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparföremål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kopparföremål

Kanske ni vill dela med er av?
    Börjar med tratt, 7 cm. hög.
    L-A-D står det.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Koppar är det nog inte många som samlar på i dagsläget. Koppar från 1800-talet är det knappt någon som köper och därför priser därefter. 1700-talskoppar har stått sig genom åren och t.o.m. på vissa föremål stigit i pris. Har man intresse för allmoge och även räknar koppar dit så är det köpläge. Börjar lite stort med en kittel/gryta. Driven i ett stycke. Omvikt kant och med två rejäla lyftöron. Behövs grytkrokar vid lyft. Kupad botten. Är rejält tung även tom. Rymmer cirka 10-12 liter. Aldrig pustad då ytan är hamrad med röd krita vilket ger den en lite rödaktig färg. Din tratt Sladden är bra och tillhör dom saker som stått sig genom åren vad gäller pris.
    Bifogade filer

Comment

En stilla undran, Ulferic.
      Bor du i ett stort slott?
      Hur får du plats?
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Platsen är nog inga problem, U.. kan ju ha tusen grejor i kopparbyttan.

Comment

Tratten var charmig.

Comment

Fortsätter med ytterligare bamse. Rymmer 20-25 liter. Inte något som allmogen hade utan snarare ett burget hem med en kokerksa som måste haft en tyngdlyftares armar. Behövde nog inte lyftas utan fisken slevades direkt ur grytan. Den indragna bottnen gör att jag tror det funnits minst en till av samma storlek. Har mätt och botten går att ställa i en likadan gryta. Koka nederst och hålla värme i den övre. Dessa lite ovala brukar kallas fiskkittlar/grytor men det går lika bra att koka kalkon.
            Bifogade filer

Comment

Fortsätter lite stort. Två ovala trattar. Den största 32 cm som största längd.
              Den stora är av tjock koppar driven i ett stycke. Pipe infalsad och fäst med fen nitar. Stödring av järn i övre kanten. Den mindre mer "plåtig" och kanten bara omvikt. Den stora skall ha använts i samband med brännvin enligt uppgift.
              Bifogade filer

Comment

Håller kopptråden vid liv ett tag till. Behållare för vatten eller annat drickbart. Rymd ungefär 10-15 liter.Baksidan är rak så att den kan ställas mot vägg. Tappkrann nedtill. Kommer ihåg något liknande men inte i koppar som fanns på gjuteriet där jag jobbade. F-n slapp lös om inte tanken var fylld med kallt vatten när gjutarna kom på morgonen.
                Bifogade filer

Comment

Får väl lägga in en gammal favorit i repris
                  Bifogade filer

Comment

Här är min favorit av de kopparföremål jag har, daterad under år 1789 samma
                    år som Franska revolutionen startade.
                    Bifogade filer

Comment

AF det var ju fina krumelurer, du har inte snöat in på koppar nu eftersom den vackra nuna inte sagt ett ljud om min tennkanna.
                      Det är ju tusan också nu kom "reklamen" framför sista ordet och jag fick en aning om att ordföljden inte stämde riktigt men strunt i det.
                      Kan man inte få den där rutan att hålla sig lite mer till höger?

Comment

Ja den kommer jag ihåg E.B. Plåten var kul att se AF. När du tröttnat på den så hör av dig. Silfat, möjligen eller snarare troligen från ett land söder om Danmark. Men ändock koppar.
                        Bifogade filer

Comment

Här kommer något som jag gillar. Vad tror ni om dessa två ?
                          Bifogade filer
                          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Hej Björn. Man brukar säga att runt 1870 börjades det använda maskingjorda nitar istället för de handrullade. Oftast har dessa krukor insvängd midja i alla fall de flesta jag sett. Dessa ser ut att var helt raka med en markant "knix" nere vid botten. en Värmländsk speciallitet kanske? Kul att få se dom Björn. Du kanske vet vem som gjort dom?

Comment

Det är en släkting till mig som en gång i tiden har tillverkat dom. Jag vet inte exakt när dom är tillverkade men jag skall återkomma mer lite mer info senare ikväll. Bla med en bild på botten där en personlig stämpel för min släkting finnes. Nu skall jag ut till värmlandsnäs och sko några hästar. Det är mycket intressanta marker därute och idag skall jag till en mycket gammal gård som jag inte har besökt tidigare !
                              Last edited by Björn L; 2007-02-05, 23:24.
                              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Working...
                              X