Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotoram i trä

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fotoram i trä

Hittade denna idag. Som ni ser så satt det en kalender i den,men denna är väl egentligen avsedd för ett foto eller? På kalendern går att läsa "Almanacka 1987 illustrerad af Bruno liljefors" Kalenderns pris 1896 var 75 öre.

På ramen går att läsa:
    Små små ord af kärek
    Talta ? hvarje dag,
    hemmet gär till himmel
    lifvet ger behag!

Den är bemålad med fåglar och blad. Helt klart charmig.
    Men är den från tiden runt slutet på 1800tal tidigt 1900tal som kalendern?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Det ser ut som den var avsedd för foto, men eftersom den säkert kan vara gjord 1897 kanske den har använts till almanackor. Håller med om att den är charmig!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Det ser ut som den var avsedd för foto, men eftersom den säkert kan vara gjord 1897 kanske den har använts till almanackor. Håller med om att den är charmig!
      Tack för din input som vanligt kaptenen.
      Den är ju absolut gångbar som fotoram även idag, enligt mig iallafall.
      Pes är mitt google.

Comment

IKEA var inte först med att fräscha upp tavelramar och dito av enbart glas på framsidan, med tryckta motiv.
        Inget motsäger att fotoramen är från 1897, och dess dekor har säkerligen överföringstryck.
        Trevlig och omöjlig att få tag på idag hos IKEA.

Comment

Jag tycker det ser ut som oljefärg och inga överföringsbilder.

Comment

Hallå,
            Tavelram. Vem skulle vilja och kunna fingra fram nya blad varje månad i denna konstruktion? Men tiden kan nog stämma ändå. Charmiga var för sig, men perfekta som ett par. Grattis och so long...

Comment

Kul med så mycket input från er. Tack.

Bifogar 2 bilder på trycket eller färgen. Jag tror faktiskt det är ristat först och därefter ifyllt med färg, kan det vara så?. Bifogar även bilder inifrån almanackan. Tydligen klistrade man över varje månad när denna var förbi?
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

Ristat först och därefter ifyllt med färg. Jag håller med dig, men varför har man klistrat för????

Comment

Ja det undrar jag också och det känns lite som att de kanske följde med, då de passar så bra (eller kanske någon med mycket tid)

Däremot undrar jag om ramen kan härstamma från norge.
                  Talte är ett norskt ord som betyder uttalade. Dvs översatt från dikten på tavlans skulle bli.
                  "små små ord av kärlek uttalade varje dag.....

Men det kanske användes i Svenska förr i tiden också?
                  Pes är mitt google.

Comment

Working...
                  X