Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fat eller dasslock?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fat eller dasslock?

Den här hittade jag nyligen och den pryder sin plats på köksbordet och är fin att lägga ostar och andra godsaker på. Tror ni att något liknande är det ursprungliga användningsområdet, vill mest förvissa mig om att jag inte serverar skinka på ett dasslock. (32 cm där den är som bredast.)(Inte skinkan alltså, brickan.)
    Bifogade filer

Nää jag tror inte på dasslock, de brukar inte ha fötter. Tror snarare på att det är ett sovelfat. Har jag fel får vi nog veta

Comment

Det låter som ett svar i min smak..

Comment

Hej Skröfsan!

Härligt "serveringsfat". Har ingen gissning på vad det är för något. Gissar som trollet på "sôvelfat".
        Hur högt är det?
        Träslag? Ek?
        Lars H kommer nog med lösningen snart.

Ha det gott!
        /Lars
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Hej Skröfsan!

Härligt "serveringsfat". Har ingen gissning på vad det är för något. Gissar som trollet på "sôvelfat".
          Hur högt är det?
          Träslag? Ek?
          Lars H kommer nog med lösningen snart.

Ha det gott!
          /Lars

Man får tacka för Lars F , stora tro på min kunskap, Tack
          Något sovel fat ser det inte ut som
          Däremot ett serveringsfat för torra produkter
          Och det lutar öster ut, har haft liknade saker från Baltikum
          Lantligt och enkelt inte så gammalt tror jag
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Ser ut som en afrikansk pall i mina ögon...

Comment

Lars F och Lars H, jag får lite sent omsider tacka för era reflektioner kring vad-det-nu-är, har inte haft möjlighet att vara här sista veckan så därför kom ingen respons.
              Angående sovelfat, de jag har sett har skärmärken i sig, för visst var det väl så att man ofta skar bitar av fläsk o dylikt på själva fatet. Jag lägger in bilder på två stycken jag har, det stora måste ha varit mycket gott för mössen har varit och knaprat på det! Och undertill... banne mig om det inte står PES där, jag kan bara en betydelse för det, kan ni någon annan?
              Det lilla är 21 cm i diameter och står på en fin fot.

Och så Finnmicke... jag vet inte om du skämtar med mig, och även om jag inte är helt förtjust i att det börjar dra iväg mot min första farhåga, så verkar det i mina ögon fullt möjligt. Var det ett skämt, eller har du sett såna pallar?
              I så fall så har det hur som helst legat skinka på det... hrm...

Ytterligare en fråga, om man nu inte lägger fett fläsk på ett sovelfat, vilken olja underhåller man det bäst med? Linolja helt enkelt?
              Bifogade filer

Comment

paraffinolja är smak och luktfritt
                Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                  paraffinolja är smak och luktfritt
                  Tack för tipset, Mochensgubbe

Comment

Nej, jag skämtar inte. Det är ju förstås svårt att säga exakt vad föremålet är då formen är så pass enkel, men du kan ju försöka googla på bilder av "senufo stool", "african stool", "lobi stool" m.m. Jag tycker även träslaget ger vissa vinkar om afrikansk härkomst, fast det är ju svårt att säga något bestämt på basis av en bild..

Comment

Ursprungligen postat av Finnmicke Visa inlägg
                      Nej, jag skämtar inte. Det är ju förstås svårt att säga exakt vad föremålet är då formen är så pass enkel, men du kan ju försöka googla på bilder av "senufo stool", "african stool", "lobi stool" m.m. Jag tycker även träslaget ger vissa vinkar om afrikansk härkomst, fast det är ju svårt att säga något bestämt på basis av en bild..

Jag har tittat på afrikanska pallar nu, och även om jag inte hittat någon som överensstämmer med denna i formen så är det ändå något med formen och ytan som får mig att tro att det stämmer. Så bekväm är den dock inte.. och om jag skulle bjuda hem någon afrikansk vän så får jag väl överväga om jag ska servera mat på den eller ej...
                      Tack Finnmicke.

Comment

Working...
                      X