Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jeg er helt på linie med 766. Ikke at jeg har mange ting af jern, men lidt er det blevet til. Min passion er kobber og messing. Det er helt fantastisk med gamle ting som er repareret igen og igen. Man kan se hvordan tingene har haft en betydning. Sålænge de overhovedet har kunne repareres - så har kobbersmeden gjort det.
    Jeg kan se for mig, en gryde brugt gennem et menneskeliv eller to, ejeren gående med tingen under armen for endnu engang at få kobbersmeden til til at reparere de sidst tilkomne huller. En sådan ting taler til mig Den fortæller noget om et hårdt liv og at ting havde en brugsværdi - måske gennem 200 år. Det køber jeg.

    og til 766 du har ikke kommenteret min skål nr 2.

    Comment


    • #47
      Jag har en stämpelbok för järnstämplar.
      Brevens bruk har ett otal stämplar för olika saker bl.a. järnmanufaktur.
      mvh DG
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av 766 Visa inlägg
        Konst betyder att kunna, det behövs inte så mycket kunnande i dagens läge i jämförelse med förr.
        Du har glömt hela betydelsen av ordet "konst"! Klippt från Wikipedia:
        "I antikens Grekland stod begreppet för praktiskt kunnande, i kontrast till teoretiska kunskaper, och i denna äldre betydelse kan alla mänskliga aktiviteter som kräver vissa färdigheter kallas för konst. Antikens greker skiljde också på sådana aktiviteter som resulterade i verkliga ting och sådana som producerade bilder av ting, och ända fram till 1700-talet kallade man också avbildande ting för konst. Dessa betydelser av ordet finns kvar i svenska språket i till exempel "konstgödsel" - som kräver mänskligt kunnande - och "konststycke" - som förutsätter skicklighet."

        Jag säger bara konstläder, konstsiden, konstgräs...

        Comment


        • #49
          Peter för tusan.
          Ok att göra konstgräs för 2000år sedan var kanske det yppersta kunnandet inom konsten men att kunna och kunna in i tusan i tillverkningshänseende måste vara mer konst än att bara kunna lite (göra liten enfärgad gräsplätt).
          Med andra ord ju skönare en sak förmedlingsmässigt är när den är färdig ju mer konst förmedlar den.
          Det gäller att kunna och ju "mer" man kan ju mer konstnär är man.
          Rembrandt var en riktig konstnär, jag ryser vid bara tanken på hans verk.

          Hose silver nr:2 var lite för "blygsam" vid en jämförelse med vad som finns.
          Ok hade den varit gjord i 2mm gods så....

          Comment


          • #50
            Här har vi konst... det fodras en hel konstnär för att framställa en sådan urna, är väl inge som betvivlar det, eller?
            Såldes för ett tag sedan i S.. men blev säkert billigare än ett Popglas.
            Den som tycker att ett popglas är skönare än urnan sträcker upp en hand.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Måste säga "för F... Peter" Du med konstgödsel.
              Konst i det sammanhanget är en förkortning för konstgjort där konstgjort står för framställt på ej så naturlig väg som ursprungs produkten.
              Man undrar hur det står till i Stocken?
              Är det konst-igt att man längtar bort nån gång?

              Comment


              • #52
                Har inte mycket av järn men för att tråden ska fortsätta visar jag det lilla som finns. Kommer inte ihåg om denna har varit med förut.
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #53
                  Den som kommer och friar till mig kommer ingen vart med en bukett tulpaner, men en knippa av dessa så behöver han inte ens fria.
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #54
                    Hästprylar, fick inte med stigbyglarna.
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #55
                      Städse vi vandra......
                      Vackert är det, Tingeling.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #56
                        Städet var kanon, hornet påminner om långbens nos i tidiga tecknade filmer, eller var det någon annans nos?
                        Så skall en järnbit se ut....jättemysig i o m att det är smitt.

                        Comment


                        • #57
                          Häftigt städ Tingan. Men föredrar ändå alnarna. Någon sockenlikare? Kul med alnar och alnens längd beroende på var man befinner sig.

                          Comment


                          • #58
                            Visst skall vi fortsätta järntråden. Skall i alla fall leda vad gäller vikt. Cirka 275 kilo järn på tomten.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              Häftigt städ Tingan. Men föredrar ändå alnarna. Någon sockenlikare? Kul med alnar och alnens längd beroende på var man befinner sig.
                              Hur varierar sig en aln, beroende på var man befinner sig?

                              Comment


                              • #60
                                Hej Kecke. Gör det enkelt för mig. I verkligheten var det lite mer komplicerat än så här. Fanns även något som kallades skräddaraln. Damerna ville inte betala för sömmånen. Den alnen var alltså lite längre än en normal aln. Har läst detta någonstans så det är nog sant.

                                Comment

                                Working...
                                X