Ibland kan man bara inte låta bli att köpa nåt man egentligen inte tänkt sig. Som den här Kristusstatyetten i trä. Sliten och med färgen avskavd. 33cm hög och med hål i ryggen för upphängning. Inte vet jag var den har hängt, kanske i ett bönhus någonstans.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kristus i trä
Collapse
X
-
En trägubbe är det, om det sen är Kristus vet väl personen som täljde den. Nog tycker jag att den har vissa likheter, men det kan ju vara någon annan eller ingen alls.Om man nu skall vara petig så staty var väl att ta i. "Gubben" håller upp korset och handen i en avvisande gest för att allt ogudaktigt skall hålla sig borta. Bara ansiktsutrycket gör att man går därifrån.
Comment
-
Kristus framställs utrest sällan med ett bärande kors på det sätet
bärande på ryggen har vi sett
men som religiös symbol, ser jag även det i den allmoge folkkonsten
då hamnar vi runt 1700 taletAtt man får va som man är,när man inte blev som man skulle...
Comment
-
Ursprungligen postat av Lars H Visa inläggvill inte förringa din gubbe
men det kan vara nyttigt att tänka i andra banorDet är bannor som heter duga!Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggNog brukar jag tänka i olika banor. Det borde fler göra.
Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggEn trägubbe är det, om det sen är Kristus vet väl personen som täljde den. Nog tycker jag att den har vissa likheter, men det kan ju vara någon annan eller ingen alls.Om man nu skall vara petig så staty var väl att ta i. "Gubben" håller upp korset och handen i en avvisande gest för att allt ogudaktigt skall hålla sig borta. Bara ansiktsutrycket gör att man går därifrån.
Instämmer till fullo med det blåstilade!Last edited by Polsson; 2010-08-05, 20:41.p-son
Comment
-
.

Comment