Är det rätt att kalla den här spegeln för allmoge? Det sägs att målningen inte överensstämmer med tillverkningen. Glaset verkar vara gammalt. När man speglar sig blir det lite Lustiga huset, bucklig och grågrön i ansiktet. Skickar med en bild av baksidan också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spegel
Collapse
X
-
Hallå Isatis,
Trevlig spegel från samma tid som tapeten, sengustviank skulle jag vilja säga. Allmoge?
Nja, jag tror inte snickaren tänkte så, men visst kommer spelgeln från vischan, inte storstan, alltså. Den var ursprungligen förgylld, i bästa fall med bladguld. Undrar om inte "Faster" varit i farten.
Vänta, det finns många som vet mycket mer..so long...
-
Det är inte allmoge på väggen där...
Men sengustaviansk, ja i allra högsta grad och förmodligen förgylld från början.
Men ingen regel är utan undantag, och vi ser ju av noteringen "Målad Den 14/3 1811 K.K." att den vackra och skickligt målades marmoreringen utfördes några år efter den lämnat rammakaren.
Den målningen borde få vara kvar som ett tidsdokument, oavsett om det finns förgyllning under eller ej.
K.K. skulle kunna spåras, om dekorationmålarskråets register står att finna.
Bättre bilder behövs, för att se hur det står till med de förgyllda partierna, fpr det verkar som att det istället är påmålad bronsering, som mörknat med tiden. I såfall är det ett sekunda ingrepp.
Marmoreringen kan ha influerats av de glasmästarspeglarna, vilka var populära c:a 1810-40.
Visar ett exempel på en sådan som jämförelse, och har vriidit Din spegel "rätt", isatisLast edited by Gideon; 2010-05-10, 18:48.
Comment
-
Håller med både Gideon och Kim!
Som Kim säger förmodligen inte någon Stockholmstillverkning, utan tillverkad för en borgerlig kundkrets i landsorten. Har du kollat efter eventuella hallstämplar. Kolla också efter rester av den eventuella förgyllningen. Är den målad 1811 eller 1911 i den allmänna Carl Larsson/ Sundborn-yran? Är den målad 1811 så känns det som det vore i samband med tillverkningen.
Comment
-
Jag hänger inte med riktigt. Vita täckfärgen? Tvätta bort? Jag kan inte mycket om målningstekniker, vill förstå vad du menar Kim.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Gideon är på rätt spår. Jag såg inte resterna av den gamla marmoreringen under den vita
täckfärgen. Gissar att den går att tvätta bort om man har lite tålamod. ...
Comment
-
Hallå Rosa,
Slarvigt språk, det erkännes. Med täckfärg menar jag att färgen täcker originalmålningen.
Att "tvätta bort" är att avlägsna och då måste man välja teknik efter färgens sammansätting. Prova sig fram med lösningsmedel etc. Har man tur kan man skrapa/trycka bort den gamla fägen. Är du nöjd med förklaringen? So long...
Comment
-
Comment
-
Jag ser ingen täckfärg över marmoreringen, det var därför jag frågade.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Rosa,
Slarvigt språk, det erkännes. Med täckfärg menar jag att färgen täcker originalmålningen.
Att "tvätta bort" är att avlägsna och då måste man välja teknik efter färgens sammansätting. Prova sig fram med lösningsmedel etc. Har man tur kan man skrapa/trycka bort den gamla fägen. ......
Comment
-
Gideon. Tack för att du hängde spegeln rätt. Ja, käre nå´n, där ser man vad okunskap ställer till med. Tycker faktiskt att det är lite dråpligt att spegeln har hängt upp och ner i årtionden utan att någon har reagerat, inte ens "experter". Kroken som är ämnad att hänga upp den med sitter således i fel ände. Måste ordnas. Tack ännu en gång.
Comment
-
Ta det inte så hårt KimUrsprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Aj, aj, aj... det gör ont att hugga i sten. Ordblind, närsynt och kortsynt. Sorry.
So long...

Comment
-
Först nu fattar jag att vad Gideon menade med "vridit den rätt"Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg.... Tycker faktiskt att det är lite dråpligt att spegeln har hängt upp och ner i årtionden utan att någon har reagerat, inte ens "experter"....
Kanske man borde pröva att hänga om tavlor och speglar för att få lite variation i heminredningen.
Comment
-
Jo, det skulle nog bli ett lyft i hemmiljön.Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggKanske man borde pröva att hänga om tavlor och speglar för att få lite variation i heminredningen.

isatis, originalhålet för en ögla syns på den andra bilden av baksidan och där har det suttit en ungefär likadan som på bilden nedan.
Sedan så skulle det vara bra att kolla det som Kaptenen önskar få veta.
Men en bättre bild av signaturen K(?)K skulle behövas. Med lite tur så är denne trots allt förgyllare och skråmedlem i någon av landsortsstäderna, och därmed sökbar.
Målade speglar nämns i gamla räkenskaper, jämte förgyllda och polerade diton.
Comment
Comment