Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pipställ? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pipställ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Pipställ?

    Har alltid använt den här hyllan till pipan. Men är det rätt, är det verkligen ett pipställ?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
    Har alltid använt den här hyllan till pipan. Men är det rätt, är det verkligen ett pipställ?
    Brickor eller ställ för fat, skulle jag tro
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #3
      Jag tror på pipställ, men inte i första hand till långpipor som den på bilden utan till kritpipor.

      Här är ett välfyllt pipställ till långpipor.
      Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.
      Last edited by Kaptenen; 2010-05-10, 21:34.

      Comment


      • #4
        Jag Tror som Lars H ett brickställ eller kastrullock . Piptäll för långpipor brukar ju ha formen av att man ställde piphuvudet neråt och skaften uppåt dom påminner ju lite om små hörnhyllor dom jag sett i alla fall . Precis som dom i länken du visade Kapten .Mvh
        Last edited by Cobe; 2010-05-10, 22:17.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag tror på pipställ, men inte i första hand till långpipor som den på bilden utan till kritpipor.

          Här är ett välfyllt pipställ till långpipor.
          https://www.auktionskompaniet.com/it...t?locale=sv-SE
          Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
          Jag Tror som Lars H ett brickställ eller kastrullock . Piptäll för långpipor brukar ju ha formen av att man ställde piphuvudet neråt och skaften uppåt dom påminner ju lite om små hörnhyllor dom jag sett i alla fall . Precis som dom i länken du visade Kapten .Mvh
          Kanske precis som denna piphylla?
          Ger mest plats till annat än pipor (bara tre st).
          Men likväl en piphylla.

          Ha det.

          Lars
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Jag kan se en bild framför mig från en bok om det möjligtvis kan ha varit en dansk av ev Gorm Benzon med en liknande hylla.

            Initialerna AJS 1821 alt AJS 1827, tyder enligt mig på att denna hylla har tillhört mannen med ett son-namn och att han har varit stolt över den. Den lilla lådan till tobaken och tre pipor i stället.

            Tog mig friheten att trixa lite med bilden.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Hallå,
              Nej pipställ tror jag inte på. Knappast ställ för tallrikar heller med tanke på den svaga bygeln för upphängning. Här förvarades lätta prylar horisontellt. Svårt att gissa vad när man inte ser utformningen av hållarna (eller vad det nu kan heta). Jag gissar ställ för rullar/kartor/sjökort/tyger etc... so long...

              Comment


              • #8
                Eller pistoler?

                Comment


                • #9
                  Det kan inte vara ett tidningsställ?

                  Mvh/Urban

                  Comment


                  • #10
                    Tidningsställ med askkopp!

                    Skulle vilja veta mer om detta tidningsställ, värde o ev vem som tillverkat d?Click image for larger version

Name:	268363_447079745313255_1728240399_n.jpg
Views:	2
Size:	57,9 KB
ID:	538716

                    Comment

                    Working...
                    X