Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan sägas om denna svarvade ljusstake?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad kan sägas om denna svarvade ljusstake?

Den är ganska stor. Höjd: 27 cm Och fotens undersida 21,3 cm i diameter.
    Den har härligt slitage. Och stearinrester.
    Hur gammal är den tror ni? Jag blev förvånad när jag såg att den var svarvad och började tänka när svarven gjorde sin entré. I vilken landsända kan den vara gjord? Hoppas få veta en del.
    Bifogade filer

skulle tro 1800 talet
    modellen liknar ljusstakar i mässing från den tiden
    lite om svarvar
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

modellen er ny barok.

Comment

Konstigt att botten verkar vara gjord av fyra bitar som limmats ihop? De flesta träljustakar jag sett verkar vara svarvade ur en enda solid träklump. Är det en nytillverkning som har målats och bearbetats för att verka äldre?

Mvh

Comment

Får jag luta åt något håll så lutar jag åt nytillverkning. Tänker på det konstiga och ojämna slitaget på foten samt limningen. Kanske kan foten vara ny och benet och ljuspipan äldre?
          Tycker också att träet har en "färsk ton" där det blottlagts.
          Nu är jag lite påverkad av dagens samtal med en antikhandlare som ondgjorde sig över alla nytillverkade och snabbpatinerade träsaker från syd och öster.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Tack för alla svar. Då har vi två läger. Ett som tror på 1800-talet och ev nybarock(när nu den stilen var aktuell) och ett som tror på nyare tillverkning av åtminstone foten. Jag tycker inte den känns som 1900-tal trots att foten är gjord av limmade stycken. Slitaget känns väldigt äkta. Finns det någon som kan bringa mer klarhet?

Comment

Ah jag har tittat på den ett tag Pellepennan. Tappade andan först för att sedan övergå i ett mer analyserande läge. Är ingen ljusstaksexpert men slogs av foten och om den inte hade varit limmad skulle jag nog ha slutit mig till 1800talslägret.

Comment

første eksempel på industrielt limtræ var i 1872. Og patent i 1892.
                Stilen er stadig nybarok - hvornår lavet?

Comment

Din var tjusig!

Såhär ser min gamla träsljusstake ut.
                  Bifogade filer
                  Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Her er min

Comment

att den första staken är en barockstake råder ju inget tvivel om,men jag blir heller inte klok på foten som ser ut att vara i björkträ och om björkträ varit målad ändrar inte det struktur i färgskifningar som annat mjukare träslag,men som hose skriver började man med att limma ihop trä på slutet av 1800 talet, och svarvning går väl ända tillbaka till 1700 talet,men jag tror ljuspipan är äldre än foten?
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Om lim,,Länk

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                          att den första staken är en barockstake råder ju inget tvivel om,
                          Den er ikke barok - den er ny-barok.
                          Barok omkring 1600 i Italien senere her nordpå.
                          Ny-barok har storhedstid 1905 til 1920.

Comment

Några från mig
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X