Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limamåleri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Limamåleri

Här kommer en kavalkad av Limaföremål, äger lite limaallmoge själv och det fanns åtminstone 4-5 kända målare. Dessa föremål är målade av Mill olof olsson dä+dy, endast en kista på bilderna är målad av Hållars Mattias Hansson, tycker att limamåleriet är lika härligt som dalmåleriet och i vissa drag finns ju likheter, inte så konstigt kanske med tanke på att dom ligger sas. vägg i vägg.
    Bifogade filer

Vilka härliga saker du visar upp här T.N. ! Detta är inget som en ny samlare innom området klarar av att få ihop hur länge man än försöker. Även om det kommer fram någon ny godbit då och då så är det säkerligen mycket eftertaktade samlarobjekt som ganska många personer kommer att bjuda på om det skulle bli till salu. Extra kul när det finns en chans att spåra både vem som målat samt vilka som har ägt föremålen.

Jag gillade dina flaskor också förövrigt. Berätta gärna lite om dom om du vet något om ursprung eller så . Mvh Björn L
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Goa grejer T.N. Hållers
      tar man inte fel på. Guldet
      var sparsamt om man jämför
      med en del skåp han målade.

Comment

Tyvärr är det inte saker som jag äger själv, dessa bilder kommer från auktionen jag var på i Lima. Köpte endast en timplåda Dat.1826 från auktionen men den bästa i mitt tycke, nu i efterhand så har jag hört att dom flesta av Millsakerna ropades tillbaka fast dom fick oerhörda bud, det var tydligen inte meningen att dom skulle säljas. Folket hade lockas dit för att sas.bli av med "skräpet" otroligt fult gjort om det ligger sanning i ryktena, dom hade lockat dit en massa norrmän också. På tal om flaskorna, så hörde jag i folkmassan att den gröna troligen kom från johannisholm och den andra lilla refflade visste man inget, men den hade en stor bit borta i mynningen.Det fanns en likadan som den refflade men i koboltblått den var ngt alldeles extra, jag bjöd på denna men tröttnade vid 2500 kr den gick för 3100 kr. Jag visar ett skåp från Lima med ett speciellt måleri av Mill dy, troligen ett bröllopsskåp sen ser ni timplådan jag köpte från den nämnda auktionen. Båda är lyckligtvis i min och frugans ägo.
        Bifogade filer

Comment

Glömde berätta att i timplådan hittade vi instoppat bakom lådan ett skuldebrev med avbetalningsplan+kvitton i nyskick fast dom var från slutet av 1800-talet otroligt häftigt.

Comment

Nu får vi ett rent hellskota att kontra, Uffe.. du får på brännet så kommer jag in med något helt oförståbart i slutet av kvällen, skall sen om jag har något med blyoxid eller det är för giftigt.
            Börjar få slut på godbitar så jag lägger mig, har inte än sin gång något Lisa L.
            För övrigt så var doningarna ovan "intressanta" och bra, fast jag gitter inte kolla vem denne "målare" är, har liksom ingen släkt på det hållet vad jag vet.
            Men det gör AF åt mig eller hur?

Comment

Låter denna tråd vara orörd.
              Inga bilder bara text från min
              sida.
              Tycker faktiskt att stumpalådan
              som du äger är klart bäst av allt
              som visats. Är själv inte speciellt
              intresserad av större saker typ skåp.
              Mest beroende på att vi valt att ha
              Ursäkta uttrycket "högreståndsmöbler"
              Däremot skrin kistor och andra smärre
              och udda saker är kul.
              Timpen stumpen din har enligt mitt
              tycke och smak en fantastisk målning.
              Håller med 766 att vem som målat är
              inte så noga, lådan talar för sig själv.

Comment

Dejlige ting. oh misundelig.

Comment

Lådan var t.o.m. så man kunnat vara med och bjuda om man varit på plats.

Comment

Jag blev lite nyfiken på dina saker, kan du berätta mer om dem?
                    Är det Limamåleri alltihopa, och samma målare? Jag tyckte den ena timpasken så ut att likna vanligt rosmåleri från tidigt 1800-tal ganska mycket.
                    Hur är det med stolpskänken och hörnskåpet, jag ser att den blå färgen är senare, men jag tycker skåpen ser ut att vara äldre än tidigt 1800-tal, vad tror du? - går det att se några andra målningsrester på dem?

Comment

Nu läste jag bättre såg att du angett att det alla fall var två olika målare.
                      Ja, fortfarande nyfiken om du vet mer om sakerna.

Comment

Working...
                      X