Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmoge trätunnan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Allmoge trätunnan

Hej igen.

Undrar vad som kan ha funnits i tunnan och hur gammalt är den?
    Vad som står på baksidan av tunnan.

Vackert eller hur?
    Bifogade filer
    Lindrig sömnlöshet ökar genialiteten.

Oj oj oj..den i min trädgård proppfull med blomsterkrasse*L*

Comment

Tunnan med band av järn och stavar antagligen av ek är väl cirka hundra år gammal. Ser inte riktigt vad det står men ser ut som A A S. Antagligen ägarens initialer. Han kan ha hetat Anders AndersSon eller något liknande. Hur stor är tunnan? Finns det någon mer märkning? Antar att det finns ett tapphål någonstans. Kan ha använts till det mesta som är mer eller mindre flytande. Öl vin tjära m.m. Även varor i fast form kan ha förvarats i tunnan.

Comment

Tänkte bara tillägga lite.

Laggade trätunnor har tillverkats ofantligt länge - från järnålder in i våra dagar.
        Nu kan vi väl säga en del om hur den ser ut.
        Tunnan är basad. Laggarna är bredast på mitten och smalast i ändarna, och har sedan värmts över öppen eld för att kunna böjas. Det jag sett av allmogetunnor i Uppland/Dalarna brukar inte vara gjorda på det sättet - utan det brukar mest vara tunnbindarna i städerna som gjorde sådant. I Harbo där laggning var den viktigaste binäringen förekom det enligt kända uppteckningar inte alls, utan man gjorde bara raka tunnor.
        Tunnan har järnband. Bland allmogetunnor var träband vanligast. I slutet på 1800-talet blir järnband vanligare, oftast förtennta järnband, men senare förekommer ju också zink och annat. Men järnband var inget nytt - det har funnits hela tiden bredvid träband - fast var ju något dyrare, och förekommer mest på lite mer påkostade tunnor.
        Tunnan är i ek. Ek är ett dyrare trädslag, längre norrut är det också ganska ovanligt. Ek är hållbarare och ger tätare tunnor än t. ex. furu. Ek ger smak till mat, så för smör, dricksvattentunnor eller liknande brukar man undvika ek. Sedan finns det ju matvaror som man vill skall ha eksmak - Whisky och annan sprit, Viner, visst öl osv...
        Som Ulferic tycker jag att det ser ut som AAS, och då kan det knappast vara något annat än en ägarmärkning - Anders Andersson eller liknande. Det är bara det att som jag känner till brukar det sättet att skriva sitt namn försvinna i slutet av 1800-talet - antar att det sett lite olika ut på olika håll i landet. Skulle därför tro att tunnan alla fall är före 1890.

Comment

Working...
        X