Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Från Stockaryd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Från Stockaryd.

Invändigt är måtten 26,5 x 26,5 x höjden 16 cm. Alla fyra sidorna har begåvats med årtal, det äldsta 1812 och det nyaste 1882 vilket visar att det hängde med under några år, detta till trots är skicket gott.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Det var ju ett välmärkt muskedunder. Man får gratulera! För min del får jag gratulera mig själv till att funnit flaska och glas trots man var Stockaryd förutan. En liten bild .... glaset är för underbart som jag skulle framkasta om jag varit Dam. Skulle man sen fylla det med något, ja då vet jag inte till mig i trasorna så underbart det skulle bli. Ja detta också under förutsättning som ovan. L.S. ditt mått tangerar väl också det underbara? Speciellt om du kunde fylla det med vatten från Apotekarnes Mineralvattenfabrik Lund.
    Bifogade filer

Comment

Den där vasen skulle jag gärna se fler bilder av i sanningens ljus. Läcker!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Alltid kul med många stämplar LS. Nu får du
        skaffa boken Svensk mått mål och vikthistoria
        av Håkan Carlestam och Birger Bruzelli. De flesta
        justerare som varit verksamma finns listade så det
        är bara att börja försöka få fram namn och ort där
        måttet är jutserat.

Comment

Först bör noteras att måttet är 26 cm högt och inte 16 som jag felaktigt skrev i det första inlägget.
          Har följt ditt råd Ulferic och anlitat proffshjälp vid namn Tingeling. Efter komplicerade telefonförhandlingar kom vi fram till följande: Objektets första kröning är gjord under 1820-talet av Olof Ramström, tyvärr är handtaget fastsatt på ett sådant sätt att första och sista årtalssiffran är dolda. Därefter kommer åren 1836 och 1842 (Anders Sahlin), 1847 och 1852 (Johan Kökeritz), 1855 och 1861 (Carl August Carlsson).
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ja det är bara att instämma, rolgit med så många stämplar över en sådan
            lång tid.

Denne " Anders Sahlin " måste vara en ovanligt begåvad person som fått
            denna mix i namnet

Comment

Working...
            X