Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal äggostform

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal äggostform

Äggost är gott. Själv föredrar jag att äta det med sylt och inte med sill som en del tycks gilla! Hittade den här gamla äggostformen på loppis i helgen.
    Söffe
    Bifogade filer

Den var en höjdare, gratulerar
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Söffe

Comment

äggost??? är det ägg i osten???
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
          äggost??? är det ägg i osten???
          http://www.vastsverige.com/templates...e____2825.aspx
          vi söker,,ock finner

Comment

jösses vilke kolesterolbomb, förr i tiden jobbade folk hårt fysiskt och gjorde av med mer kalorier. men det gör man ju inte nu för tiden.
            synnd att dom är i trä annars kunde man kanske ha använt dom till sockerkaka *s*
            finns det flera olika formar och modeller på hur dom ser ut eller är det på ett visst sätt?

Comment

Det är en form vars innehåll lätt får dig ur form. Äggost (med sylt) är bland det smarrigaste som finns
              Dessa gamla formar brukar vara mycket eftertraktade på bohuslänska auktioner och jag antar att Söffe fick gå över till sedelfacket för att få loss den Stort grattis till en fin form, men vi vill se en bild av den med innehåll också!!!

Comment

visar en jag också
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                  Det är en form vars innehåll lätt får dig ur form. Äggost (med sylt) är bland det smarrigaste som finns
                  Dessa gamla formar brukar vara mycket eftertraktade på bohuslänska auktioner och jag antar att Söffe fick gå över till sedelfacket för att få loss den Stort grattis till en fin form, men vi vill se en bild av den med innehåll också!!!
                  Den kostade 40 kr så sedelfacket fick användas, men kanske inte det du tänkte på? Den är ganska smutsig och jag vet inte riktigt hur man skall få den ren (utan att förstöra den), vilket jag nog vill innan jag använder den. Kanske någon har ett tips? Jag har äggostformar i plåt, som ju är lätta att använda!
                  Söffe

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                    visar en jag också
                    Mitt intryck är att den är äldre än min! Jättefin!
                    Söffe

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Den kostade 40 kr så sedelfacket fick användas, men kanske inte det du tänkte på? Den är ganska smutsig och jag vet inte riktigt hur man skall få den ren (utan att förstöra den), vilket jag nog vill innan jag använder den. Kanske någon har ett tips? Jag har äggostformar i plåt, som ju är lätta att använda!
                      Söffe
                      Tvätta den i varmt vatten med diskmedel
                      Min var riktigt grisig

Comment

är stjärnmönstret ett obligatorium

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                          är stjärnmönstret ett obligatorium
                          Jag har nog aldrig sett någon utan stjärnmönster. Däremot har jag vid något tillfälle gjort äggost i ett rostfritt durkslag vilket gick utmärkt.
                          Söffe

Comment

Merparten är stjärnor. Annat namn på formen är oststjärnor. I Kulturen årsbok från 1985 finns ett antal formar avbildade. Endast en har annat mönster än stjärnor.

Comment

Nyligen hittades för två "Astrid" ytterligare en äggostform och signerad EK M-dal med brännmärke. 28 cm diam. En annan är 23 cm diam. På trappväggen hänger sedan många år fyra äggostformar i varierande storlekar så jag visar även dessa.
                              Och när jag ändå är på gång också ett par i plåt.
                              Äggost och björnbärssylt är verkligen gott och rekommenderas! Men en gång för länge sedan fick jag till frukost på en konferensanläggning i Bohuslän äggost och stekt salt sill - helt underbart
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X