Smart, för man kunde snabbt byta till ett varmt järn när det gamla blivit för kallt utan en så stor anordning som en strykjärnskamin...... Stryk medan järnet är varmt !!!
Gammalt mässingsstrykjärn från första delen av 1700-talet. Inbillar mig att det kan vara från Nacka mässingsbruk, men det är mest en förhoppning, grundad på det faktum att jag kan spåra det tillbaka i tiden och då med hemort Nacka.
Snygg, smidet ser ut att vara äldre än träskaftet. Kanske senare delen av 1800-talet
Min variant är gjord av koppartråd som virats till ett trebent strykjärnsställ. Kul, men säkert inte så gammalt, eller......
Tack så mycket! Det är svårt att tidsbestämma. Kommer inte ihåg att jag har sett några i smide tidigare och finner inga på nätet eller här. Jag gick igenom den långa järntråden här igår kväll, men underläggen i gjutjärn som förekommer där verkar vara vanligare liksom luffararbeten. Det svarvade handtaget kan mycket väl vara yngre, men de förekommer ju också på strykjärnen.
Jag tror att mitt underlägg är äldre, men hur mycket vågar jag inte svara på.. Ditt ser mycket välgjort ut!
Ska inte visa upp min samling, har en hel låda i förrådet, allt från de gamla i järn till 50- och 60talare på el...
Men däremot vill jag ha hjälp med det här, vad är det hägra till för? Det är mönstrat på undersida och dessutom inte plant? Det lilla torde vara en leksak.
Ska inte visa upp min samling, har en hel låda i förrådet, allt från de gamla i järn till 50- och 60talare på el...
Men däremot vill jag ha hjälp med det här, vad är det hägra till för? Det är mönstrat på undersida och dessutom inte plant? Det lilla torde vara en leksak.
Min sambo gissar på fracksskjortbröst och hon brukar ha koll......
Comment