Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortlar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jo den är inte helt fel, man får gratulera. Kan nog t.o.m vara omkring år 1800.
    Är där svarvade rillor invändigt också?

    Comment


    • #77
      Din har börjat att bli lite utslätad i formerna, ju närmare vi kommer vår tid ju enklare former.
      Men som sagt så har den en del som dom flesta i "dagens" läge inte har.
      Nu får vi vara berädda på att det kan vara L.S. kompis som gööötet dessa två vi har visat och om så skulle vara fallet så har jag förvarnat så vi inte gråter blod av den överrumplande chocken.
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Lite blod skulle jag allt gråta om det var L. S. kompis som gjutit min mortel. Fast har han lyckats göra ett så välgjort efterarbete och därefter lägga till en naturtrogen förslitning då förtjänar han viss respekt. Kanske inga eloger utan tvärtom en hård bestraffning - men med respekt.

        - Jag är mer orolig för din mortel - jag tycker öronen ser lite oroväckande vassa ut.
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Jeg var lige ved at tro at du var heldig. I Danmark er et stempel IKF Isenkræmmernes Fabrik - det var det så ikke, men
          side 124 Jens E. Larsen "gammelt messing" Uidentificeret stempler nr 33 til 47 Danmark eller Tyskland 17 og 1800 tallet. dit stempel er nr 39. det findes altså i en bog, men så stopper det.

          Comment


          • #80
            Phu det är till att ha mycket att lära. Nästan för mycket såvida du inte blir flera hundra år FBQ.

            Comment


            • #81
              FBQ din mortel är som om dom har sprungit förbi En vid rakning, med grov handduk. Detta vid jämförelse med äldre mortel.
              Kolla in hänklens bågform, vacker inte sant. På nyare så blir den mer anpassad till dom "bönner" som skall ha dom.
              Bifogade filer

              Comment


              • #82
                Såg ju lite bättre ut så här nära håll - fast jag tycker fortfarande att det där svarta på handtaget ser ut som en lagning - eller något annat skumt.

                Jag tycker ju att det blir lite tråkigt man inte ser spåren efter verktygen - då blir det svårare att se folk har hållt på med
                Fast det kanske handlar om bonnränderna som inte vill gå ur - don efter person.
                Det vore allt roligt att titta på ditt släkträd, 766 Du ville aldrig visa dig dina daugerrotypier?
                Fast någon bonnmortel tror jag inte ens att min är - möjligen storbondemortel - snarare småborgarmortel.
                Bönderna använde inte så där jättemycket mässing över huvud taget.
                Jag måste säga att det mesta av den mässing jag sett från 1700-talet lite större dignitet - såväl från Bjurfors som Stjärnsund brukar ha gjort.

                Comment


                • #83
                  Din såg så underligt plansliten över hela ytan att jag tyckte det såg konstigt ut - är det verkligen ursprungligt eller resultatet av några hundra års putsning?
                  Fast sannt är att jag har en del att lära - fast jag hoppas att det skall gå fortare än att skall behöva bli hundra år innan något sitter.

                  Comment


                  • #84
                    DU tycker inte att det svarta på örat ser ut som om lagat det med öronvax?

                    Comment


                    • #85
                      Jag hoppas det sista ine var en pik till mig
                      Visst är ditt öra lite elegantare utformad. Fast sådan milsvid skillnad tycker jag inte att det är mellan dem.
                      Jag tycker att min mortel har en vacker profil.

                      Jag tänkte jag skulle passa på att fråga - min mortel har en något böjd stöt - jag har sett det förr på äldre mortlar, men de enklare brukar inte ha det - hur pass vanligt är det och finns det lokala variationer?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #86
                        Tror inte jag har bidragit med någon mortelbild, har ni sett den förut så blunda
                        Tycker om den för att det är ett föremål som har överlevt, någon som kan gissa ålder?
                        Bifogade filer
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #87
                          Häftig mortel.
                          Är det en mässingsmortel som lagats med järnband. Jag gillade den
                          DG

                          Comment


                          • #88
                            Det stämmer! Något putsmedel har den inte sett på många år så de flesta tror inte på att den är av mässing.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #89
                              Det vore väl synd att putsa den Det är ju patina

                              Comment


                              • #90
                                Jag tyckte också om den!
                                Är den daterad - jag ser något som ser ut som 15- och ett P ovanför.
                                Den skulle väl kunna kvalificera sig för att vara 1500-tal.
                                Har du sköljt av morteln? Det ser ut som det kommit fukt ut genom sprickan?

                                Comment

                                Working...
                                X