Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortlar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack för lösningen
    Stämpelboken nedladdad för kommande behov

    Mvh/Bengt

    Comment


    • Den boken var en goding, well done Kaptenen.

      Comment


      • Hallå Kapten,
        Det var en rolig bokstavsjakt. Grattis till träffen och vilket vackert band. Har laddat.
        Salut, klart slut.
        So long....

        Comment


        • Men då innebär det alltså att morteln är tillverkad före 1752 då hyttan lades ner. Ska försöka få bekräftelse från Engelsberg med omnejd, det borde väl finnas något museum eller liknande där man kan fråga. Återkommer i ärendet.

          Comment


          • Här finns uppgifter om att Stabäck var igång 1847.



            Belägg för det även 1828 i Erik Tunelds Geografi Öfver Konungariket Sverige. 8e Uppl.


            Var det här du fann uppgiften om 1752?

            10. Stabäcks hytta
            ser man rester av på Sågholmen. Denna bergsmanshytta blåstes ned 1752.
            Last edited by Kaptenen; 2012-05-05, 17:13.

            Comment


            • Men hallå, visst kan den vara så tidig, eller...............

              Comment


              • Personligen har jag inget emot att den är tillverkad före 1752, men det är märkligt att uppgifterna går isär och skiljer ca 100 år.

                Comment


                • Det skulle vara roligt om fler lägger upp bilder på märkta järnföremål kanske under egen tråd

                  Mvh/Bengt

                  Comment


                  • Den er gammel som bare - og den har en historie

                    1. Hvad land er den fra?
                    2. Sted og vi skal have region - i det land
                    3. Brug
                    4. Alder
                    5. Historie
                    6. Hvorfor er den speciel?
                    7. Any other info
                    8. Værdi
                    Formen er typisk for landet - og der er elementer som gør at vi kan lokalisere den indenfor det land. Så gang i gætteriet
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • 1. Hvad land er den fra? Spanien
                      2. Sted og vi skal have region - i det land Santiago de Compostela i Galicien
                      3. Brug Mortel kanske apoteksmortel
                      4. Alder 1600-tal
                      5. Historie
                      6. Hvorfor er den speciel? Pilgrimsmusslan i dekoren har fått sitt namn för att den var symbol för aposteln Jakob, Sebedaios' son och senare blev den symbol för pilgrimer till hans föregivna grav i Santiago de Compostela
                      7. Any other info
                      8. Værdi Ett utrop runt 100€ utifrån
                      Last edited by Kaptenen; 2012-06-23, 14:15.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        1. Hvad land er den fra? Spanien
                        2. Sted og vi skal have region - i det land Santiago de Compostela i Galicien
                        3. Brug Mortel kanske apoteksmortel
                        4. Alder 1600-tal
                        5. Historie
                        6. Hvorfor er den speciel? Pilgrimsmusslan i dekoren har fått sitt namn för att den var symbol för aposteln Jakob, Sebedaios' son och senare blev den symbol för pilgrimer till hans föregivna grav i Santiago de Compostela
                        7. Any other info
                        8. Værdi Ett utrop runt 100€ utifrån
                        http://www.alcalasubastas.es/es/suba...-espaol-s-xvii
                        Ikke dårligt ikke dårligt.
                        Der er 2 ting ved den. Man kan se pistel står op i morteren. Det fortæller at de har hørt sammen ganske lang tid og er slidt sammen. Samhørigheden er herved bevist.
                        Man kan se under bunden, at den har en for tynd bund. Den har ikke kunnet klare brugen, så bunden runder.
                        Muslingeskal er svær at se hvis man ikke kender den. Støbningen er ikke den bedste, men den er der.
                        De spanske mortere havde de 4 ører og symbolerne imellem - hvis der er symboler - knytter til en bestemt region.
                        Jeg var i La Coruna sidste år. I en antikhandel så jeg disse symboler på en morter. Prisen var 1.000 elller 1.500 euro eller lignende. Ja måske 500 euro, men prisen var helt hen i vejret. Jeg ville så gerne have den med hjem. Det var en ægte autentisk antikvitet. Men prisen var uhyrlig. Antikhandleren var handler i sin fritid. Hans erhverv var advokat. Han besluttede sig for at tage den med hjem. For det var ægte historie. Vi gik rundt og da vi kom tilbage var der siesta så jeg rejste uden min souvenier. Jeg ved ikke om vi havde nået hinanden 1.000 euro lyder ikke af så meget 7.500 danske kr lyder a mere. det samme gør 10.000 svenske kr.
                        Nå jeg hentede rundstykker her til morgen - på vej hjem gik jeg forbi torvet. En loppebod - der stod den og skreg til mig: "tag mig med hjem - tag mig med hjem" den lyste i neon skallerne stod knivskarpt for mig. Jeg vidste at her var min La Coruna souvenier.....
                        Hvad er prisen ? spurgte jeg. 50 kr var svaret............jeg gad ikke engang prutte

                        1600 tallet - hvorfor tror du det?
                        Ikke at jeg har et problem med det. 1500 tror jeg ikke selv på, men 1700 ?

                        Comment


                        • Hallå Hose,
                          Kul att se mortlar från andra kulturer och tack för att du tar dig tid att berätta. Det är behållningen, det man
                          lär sig av.
                          Kapten är oslagbar, grattis. Själv gissade jag på Italien (har sett liknade där), 1500-tal och att stöten var ihålig.
                          So long...

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                            1600 tallet - hvorfor tror du det?
                            Ikke at jeg har et problem med det. 1500 tror jeg ikke selv på, men 1700 ?
                            De är svårt att datera. Mortlarna från auktionen är daterade till 1600-talet (S. XVII.).

                            Jag kollade upp loterna 332-334 och jag hade fel. Den vänstra hade utropspris 500€, den i mitten 500€ och såldes för 500€, den till höger 300€.


                            Utropet borde ligga på kanske 500€ även för din.

                            Här har vi speciallitteratur http://www.almireces.com/index.html och möjlighet att kontakta författaren för en eventuell datering.

                            Comment


                            • Det var dog fantastisk. Jeg er ikke 100% sikker på hvad han forlangte i La Coruna, men jeg har den i errindring. Så må det være 1.000 til 1.500 euro han ville have.
                              Det er grotest - når man tænker på hvad en morter koster i vores del af verden. I danmark er de næsten ikke til at sælge. Jeg fik min for 50 kr. Og det var billigt. Meget billigt selv her i Danmark. Havde hun forlangt 500 kr - så havde jeg ikke købt. Men 300 kr havde jeg betalt.

                              Set i lyset af de auktionspriser som Kaptenen har fundet (rigtig mange tak for dem) så ... ja jeg er rystet. Stadig rystet tænk en forskel.
                              Jeg ved godt, at min er mindre attraktiv, støbning er identificerbar. Man skal se godt efter, men så ser man skallen.

                              Ifølge La Coruna så er de sjældne. En morter er "almindelig" - men når den har dekorationen så er den attraktiv. Auktionspriserne bekræfter det til fulde. Jeg gjorde et kup idag
                              Last edited by hose; 2012-06-23, 18:28.

                              Comment


                              • Jeg har nu bestilt bogen med de spanske mortere og jeg har skrevet til Spanien. Vi må se hvad som sker.

                                Comment

                                Working...
                                X