Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Logiskt tänkande...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Logiskt tänkande...

Det finns ju många duktiga keramiker och konstnärer som tillverkar sina alster i endast 1 ex medans Kända formgivare massproducerats i många fall. Torde då inte dessa okändas unika pjäser vara mest eftertraktade då det endast finns en av föremålet
    Jag menar vad är det som gör att tex en tavla med obegripligt kludd kan vara värd 100 000-tals kronor men en vackert målad landskapstavla 30-spänn? Eller en vackert skulpturerad vas av någon okänd hemmadrejare hamnar på loppis för en tia eller två
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Ja, det är i många fall helt obegripligt

Comment

Om man tittar på denna sida http://www.emmabodakonst.nu/konstverk.html så finns det för mig en hel obegripliga kludd och nonsens tavlor för dyra pengar. Får väl hålla koll på loppisar om man kan fynda, för jag tror att lättast att fynda på auktioner och loppisar är tavlor än så länge. Keramik och porslins designers blir ju mer och mer exponerade i tidningar och Tv och deras alster är lättare att känna igen och komma ihåg än konstnärers namn.

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
        Ja, det är i många fall helt obegripligt
        Detsamma sa Bull

Comment

Tillgång och efterfrågan!
          Om man tar Lisa Larson som exempel på första frågan så är efterfrågan större pga att de dels tilltalar en större publik (pga att de är "publikfriande" i uttryck). En stor andel sålda betyder också att många känner igen och vill ha ett eget exemplar (av nostalgiska skäl, bl.a.). Dessutom kan det bli status att ha just dessa exemplar eftersom de är välkända och "alla" vet vad det är och frågar efter. Det här betyder att "billigare" saker ropas upp till ovanligt höga nivåer. Men över 15.000 tror jag inte jag sett att denna typ av efterfrågan sträcker sig (Zebra tekanna, ovanliga Pyro-saker mm)

Fråga 2: Modern och avancerad konst är en intellektualiserad estetik. Det går att höja sin estetiska förmåga genom att studera konstverk och konstteori. Den avancerade konsten uppskattas av intellektuella och akademiker, som ofta har en relativt god betalningsförmåga. Men också bara till en viss gräns. De med riktigt mycket pengar söker fortfarande efter föreställande konst. Därför är mångmiljontavlorna i Sverige fortfarande Carl Larsson, Bruno Liljefors, Anders Zorn och några till. Utomlands är det Picasso, Monet, van Gogh och liknande inte fullt så avancerade målarkluddar. Mer om detta finns att läsa i "Uppåt väggarna i svenska hem" av Eva Londos.

Jodå, allt är jättelogiskt om man applicerar på psykologiska aspekter. Men det är ibland svårt att förstå varför!

Comment

Visst är det säkert så att det är en "Status symbol" att tex ha Lisa Larsson Pippi Långstrump tex eftersom, precis som du nämner "alla vet vad det är".

När det gäller målningar (om man bortser från de riktigt stora och kända som du nämner) så förstår jag iallafall inte konsten i denna tavla http://www.emmabodakonst.nu/bb2.jpg. Har stirrat på den en stund och jag förstår inte vad som skulle vara psykologiska aspekter med denna....får bara psykotiska effekter...

Comment

Lycksökare och konstnasare finns överallt. Mycket av deras grejor var av tveksam kvalitet, tycker jag. Men det finns ytterligare en faktor. Handlaren är en auktoritet och kunden vill inte alltid visa sin okunskap utan tror att handlaren har satt ett OK pris. "Ja om det är så dom kostar så är det säkert så". Men många av dom här sakerna blir troligen inte sålda för det som står på prislappen.

Jag tycker det är en dålig vana att titta på prislappar för att utröna värdet på en pryl. Hemtex har ofta minst 50% på allt, är det någon som fortfarande köper något till 100% i deras butiker, istället för att vänta på den obligatoriska rean? Och är värdet det som står på prislappen?

Comment

När man pratar värde på en pryl borde man egentligen inte tala om olika sortes värde? Isället för som många frågar både här på PES och andra forum "har den något värde" vilket låter i mina öron som den skall säljas. Personligen tycker jag att värde kan kategoriseras så här:
                1. Affektionsvärde dvs en sak som kanske ekonomiskt inte är värd något men man har ett personligt förhållande till den som är värt mer än pengar.

2. Försäkringsvärde dvs en ungefärlig uppskattning av ett ev försäljningpris antagligen med utgångsläge från liknade föremål.

3. Försäljningsvärde är väl det svåraste, för precis som du nämner Peter så vet inte jag skillnaden på värdet mellan en Sir Henry morgonrock från Hemtex á 4-500 spänn och en precis lika tjock och go från en lågprisbutik för en femtedel av priset som jag själv äger.

När det gäller begagnade prylar och konst så är det väl betydlig svårare antar jag att sätta ett värde för det beror på vad köparna är intresserade av för tillfället. Tradera är ju en väldigt bra riktlinje, då en pryl kan kosta 1000-lappen eller mer och då vaknar andra säljare och vips så finns samma vara ute på ett flertal auktioner och då sjunker priset kanske ner till någon eller några 100-lappar och då har den ju uppenbarligen inte ett värde på 1000 spänn för då skulle ju inte folk sluta bjuda innan den uppnår det priset.

Sedan är det väl så med vissa föremål och konst att det spelar ingen roll hur det ser ut bara rätt person står bakom så blir priset högt.
                Last edited by Samlartrollet; 2008-02-06, 13:28.

Comment

Du glömmer en värdekategori som är jätteviktig. Kulturhistoriskt värde. En pryl, gammal, sprucken och nött, kan vara jätteviktig för att förklara utveckling, historik eller bara för att vara en "artefakt". Inte ett personligt förhållande alltså. Ibland kan det vara "rent skräp", värde 0:- som fyller denna funktion. Museer arbetar på detta sätt, bl.a., men även flera privatsamlare.

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                  Tradera är ju en väldigt bra riktlinje, då en pryl kan kosta 1000-lappen eller mer och då vaknar andra säljare och vips så finns samma vara ute på ett flertal auktioner och då sjunker priset kanske ner till någon eller några 100-lappar och då har den ju uppenbarligen inte ett värde på 1000 spänn för då skulle ju inte folk sluta bjuda innan den uppnår det priset.
                  Praktexemplet var väl när en servis Koka Blå ropades upp till 35.000:- på auktionsverket. Strax efter vimlade det av lycksökare både här och där, men eftersom det troligen handlade om två enstaka budgivare och den ena inte längre hade behövde köpa mer, så föll alla auktioner platt till marken efter det. Utbudet var också mycket större än det varit innan.

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                  Sedan är det väl så med vissa föremål och konst att det spelar ingen roll hur det ser ut bara rätt person står bakom så blir priset högt.
                  Förhoppningsvis betalar man inte lika mycket för namnet längre, utan förmår att skilja på bra och dålig konst av samma konstnär (jo, det finns!)

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Du glömmer en värdekategori som är jätteviktig. Kulturhistoriskt värde. En pryl, gammal, sprucken och nött, kan vara jätteviktig för att förklara utveckling, historik eller bara för att vara en "artefakt". Inte ett personligt förhållande alltså. Ibland kan det vara "rent skräp", värde 0:- som fyller denna funktion. Museer arbetar på detta sätt, bl.a., men även flera privatsamlare.
                    Sant, glömde detta

Comment

Nu har det på tradera dykt upp lycksökare som försöker att kränga vanliga flaskor med alkaknopp (vanlig kapsyl) och säger att det är märkt under med S och någongång under 60-talet. Allt efter Peder Lamms uttalande i pressen Aftonbladet och Expressen att man kan ha en förmögenhet i drickabaken.
                      Såg också att det var en som bjöd ut 6 st G111-glas för jag tror 10000 bara för att det värderades 4 st glas i Antikrundan.
                      Sådana glas har väl tillverkats de sista 100 åren. Jag undrar vad jag får för min plunta med G111 monogram. Inköpt på SEA för ca 10 år sedan som ren kuriosa.
                      DG
                      Bifogade filer
                      Last edited by LasseC; 2008-02-06, 15:58.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Nu har det på tradera dykt upp lycksökare som försöker att kränga vanliga flaskor med alkaknopp (vanlig kapsyl) och säger att det är märkt under med S och någongång under 60-talet. Allt efter Peder Lamms uttalande i pressen Aftonbladet och Expressen att man kan ha en förmögenhet i drickabaken.
                        Såg också att det var en som bjöd ut 6 st G111-glas för jag tror 10000 bara för att det värderades 4 st glas i Antikrundan.
                        Sådana glas har väl tillverkats de sista 100 åren. Jag undrar vad jag får för min plunta med G111 monogram. Inköpt på SEA för ca 10 år sedan som ren kuriosa.
                        DG
                        Hittade ingen av dina auktioner som du hänvisade till. Jag har också ett sådant glas.
                        Ps Lasse, lägg ut den på tradera och skriv att du vet inget om ursprunget, ålder eller ev. värde. Då har du ryggen fri om någon skulle betala 8-10 000 :-

Comment

Lasse jag skrev till tidningen angående peder lamms uttalande, har fått LÄST-mail men inte hört ngt vidare. Menade på att snuttifieringar för att skapa rubriker och effektsökeri faller ner i hölegraven. F.ö menade jag helt kort att det är värt att källforska för att få tillträde till andra "världar" och substantiell kunskap.
                          Synd! Förstår att den här typen av annonser blommar upp i bakvattnet efter tidningens notis.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äjth, jag har också påpekat några gånger till tidningar samt även lokalradion om felaktiheter, men aldrig fått svar eller rättelse.

Bara från Tittarombudsmannen på Tv-4 när jag irriterade mig på Ernst Kirkenklonkensvammel i första, andra, tredje om att hans gå i gång snack på olika prylar samt dessa extra hembesök hos olika samlare som upptog mer programtid än det som programmet var avsett för. Påpekade att det är bättre att göra egna program om dessa tex i ett program typ "Hemma hos samlare" samt att Ernst kunde ta en valium innan programmen.

Fick svar inom en timme att de tog mina synpunkter på allvar och skulle tänka över det inför fortsatta program.

Comment

Bara från Tittarombudsmannen på Tv-4 när jag irriterade mig på Ernst Kirkenklonkensvammel i första, andra, tredje om att hans gå i gång snack på olika prylar samt dessa extra hembesök hos olika samlare som upptog mer programtid än det som programmet var avsett för. Påpekade att det är bättre att göra egna program om dessa tex i ett program typ "Hemma hos samlare" samt att Ernst kunde ta en valium innan programmen.

Ja en tablett skulle varit på sin plats för E.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X