Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Satt och tittade på Blade Runner på BluRay ikväll och spillde nästan vinet i knät när jag får syn på Signes tekanna på bordet i det fotografi som Deckard analyserar i sin maskin. En annan detalj med sverigeanknytning var neonskylten till biografen Draken i Stockholm som sitter i gallerian där den första replikanten blir skjuten. Tack för högupplöst bild och remastrad film!

Comment

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Satt och tittade på Blade Runner på BluRay ikväll och spillde nästan vinet i knät när jag får syn på Signes tekanna på bordet i det fotografi som Deckard analyserar i sin maskin.
      Nu måste jag ju se om filmen igen! Har säkert sett den 5-6 gånger.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

• Den tål att ses hur många gånger som helst. Och man hittar alltid något nytt!

Comment

• En kanna tillverkad före 1955 i Signes ateljé.
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

• Liten karaff/kanna för mjölk eller dressing.
            Bifogade filer
            Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
              En pepparkvarn i trä klädd i oxiderad metall. Tillverkad i Danmark. Ska enligt uppgift vara formgiven av Signe.
              Nya uppgifter från Signe själv är att denna pepparkvarn ingick i ett bordsset med askfat, saltströare och ljushållare. Specialbeställning för Stekhuset Falstaff i Malmö.
              Konfucius

Comment

• Susiflätan som har kontakt med SPM emellanåt kanske kunde förhöra sig om hur det ligger till med det vridna glaset som hon formgivit för bl.a Hovmantorp, finner här i denna tråd inget av det glaset förutom en liten bringare. Såg att Tallen frågade om dessertskålarna i vridet glas, har för mig att SPM formgivit dem!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Signe's flagg?

Hej på er! Nu har ni en novis i tråden...

Jag har kommit över ett antal glas som ser ut att kunna vara Signe's "Flagg" men jag är osäker och vill gärna höra med er om jag fyndat eller inte. Den är 7-8 cm i diameter (har inte mätt - sorry!) och ser ut som följande:

Vad säger ni som har mer erfarenhet i genren?

Comment

• Ser definitivt ut som "Flagg". Troligtvis en whiskytumbler.
                    Konfucius

Comment

• Det var min tanke också, "Läckra whiskeyglas" men sambon gillade dom inte ur ren dricksynpunkt och dom var på väg till lokala loppisen men nånting stoppade mig - det var väl tur det! =)

Nu blir det att sälja dom själv istället då vitrinskåpet fylldes upp av mitt andra (väldigt bra!) fynd - 8 Rosa koppar inkl fat, gräddkanna, sockerskål, tekanna och 6 st vita assietter av Rörstrands Rosmarin. Detta fick jag givet till mig i 10 små kartonger av varierat innehåll eftersom dom bara skulle slänga bort det annars. Ibland ska man ha tur!

Comment

• Länkar in denna fina bild på originalförpackningen till "Sill i kvadrat" som fanns i denna tråd: http://www.precisensan.com/antikforu...ighlight=signe

Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Satt och tittade på Blade Runner på BluRay ikväll och spillde nästan vinet i knät när jag får syn på Signes tekanna på bordet i det fotografi som Deckard analyserar i sin maskin. En annan detalj med sverigeanknytning var neonskylten till biografen Draken i Stockholm som sitter i gallerian där den första replikanten blir skjuten. Tack för högupplöst bild och remastrad film!

http://scribble.com/uwi/br/uncertainty/Image13.jpg
                          Kollade in Bladerunner igår. En så himla bra film! Känns inte daterad trots att det är en science fiction-film som har 27 år på nacken.
                          Lyckades hitta klippet med signe-kannan på youtube (där finns allt!). Kannan dyker upp 1:24.
                          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=5V29HBbeWZw&feature=related"]YouTube - blade runner: descomposicion de la imagen[/ame]
                          Konfucius

Comment

• Snaps...

Ett knubbigt snapsglas av Signe..
                            Bifogade filer
                            Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

• Glaset heter Ruben.
                              Konfucius

Comment

• På söndag 22/2 öppnar utställningen om Signe Persson-Melin på Kulturen i Lund. Den pågår till den 30:e augusti.
                                Vernissage kl 14.00 då Signe själv deltar och samtalar med Jan Norrman från Nationalmuseum.
                                Konfucius

Comment

Working...
                                X