Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fann denna igår på Stadsmissionen.
    Under stämplad "Original Signe Persson Melin Sweden" och märkt BESK.
    Har förstått då jag googlat lite att det saknas en kork...
    Bifogade filer
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Signe,
      Du är fantasisk och den här tråden bör göra dig glad (om du nu läser detta). Ett bombsäkert formspråk genom alla år, allt bär din signatur, det må vara tunnt glas, tunga bestick eller som här rustik keramik.

Har bläddrat igenom tråden och fann inte just den här "pottan" eller formen kanske man bör säga. Microwave och ovenproof. Vad heter serien?

Kul med alla originalförpackningarna som jag tror maken John är pappa till. Suveräna, lika bra som innehållet. Och föregångare till det man kallade situationsmodellen på reklamspråk, man sålde inte en en tom glasburk utan fyllde den med kryddor, sill etc.
      Gärna en liten folder med recept och idéer. Bravo.

Tänk att två begåvade människor kan uträtta underverk tillsammans. So long, hoppas någon vet vad pottan heter...
      Jag tror att din potta tillhör Boda Nova servisen (den heter så). Från början fanns det bara tallrikar, assietter och multipot som jag har förstått det. Andra delar kom nog till när den blev populär, som mina djupa tallrikar och äggkopparna vi sett i tråden. Kanske är din potta en salladsskål?! Det skulle vara skoj om någon visste om det finns fler delar.
      Bifogade filer

Comment

• Glas

Ett ganska nyligen gjort loppisfynd. Heter modellen något?
        Bifogade filer

Comment

• Click image for larger version

Name:	IMG_1579.jpg
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	511205

Comment

• Porter

Ditt dessertglas heter Porter och ingår i en serie som började produceras 1975.
            Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
            Ett ganska nyligen gjort loppisfynd. Heter modellen något?

Comment

• Lika grön som...

...din karaff blir jag. Den skulle jag velat hitta!
              Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
              [ATTACH]86926[/ATTACH]

Comment

• Tack Maria!

Har haft en likadan flaska stående på en hylla lääänge utan att ha vetat vad/vem/hur kring den. Nu har du löst mina undringar! Hur hög är din flaska?
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Hittade den här 26 cm höga flaskan av Signe, blåst och med puntelmärke i botten, ovanlig? Jag har aldrig sett den tidigare.

Comment

• Tack Susiflätan, jag är väldigt nöjd! :-)

Comment

• Gårdagens fynd. Gulligt signerad Signe Persson 1952.
                    Bifogade filer

Comment

• Signe Persson-Melin utställning på Trelleborgs Museum

p-son

Comment

• Det ger en anledning till att åka till Trelleborg, bjuder du på te? Jag vill gärna se din fina trädgård, Jag kan ta med några nya plantor till dej.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                          Det ger en anledning till att åka till Trelleborg, bjuder du på te? Jag vill gärna se din fina trädgård, Jag kan ta med några nya plantor till dej.
                          Självklart, Maria! Bara hör av dig från och med torsdag i nästa vecka har jag sommarlov.
                          p-son

Comment

• Enligt flertal säljare på Tradera så ligger Signe bakom Zig Zag besticken från Nilsjohan. Personligen tror jag inte ett dugg på det.

Vad säger ni andra?

Click image for larger version

Name:	P6210049.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	515197

Comment

• Ursprungligen postat av Pearlyz Visa inlägg
                              Enligt flertal säljare på Tradera så ligger Signe bakom Zig Zag besticken från Nilsjohan. Personligen tror jag inte ett dugg på det.
                              Vad säger ni andra?
                              [ATTACH]94291[/ATTACH]

Jag har kollat i boken "Signe Persson Melin" av Kerstin Wickman. Där nämns inget om nilsjohan, däremot visas besticken på bilden vilken har texten " De smidda besticken med skaft av stengods i vitt som här eller i brunsvart var utformade till Boda Nova servisen i stengods. Besticken kom 1972 och tillverkades dels i Danmark och dels av IFÖ-verken. ................Boda Nova-besticken gjorde också i Packa-wood, laminerat för att klara diskmaskin."

Sannolikt har nilsjohan kopierat Signes bestick och döpt dem till Zig Zack.
                              Bifogade filer
                              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Pearlyz Visa inlägg
                                Enligt flertal säljare på Tradera så ligger Signe bakom Zig Zag besticken från Nilsjohan. Personligen tror jag inte ett dugg på det.

Vad säger ni andra?

[ATTACH]94291[/ATTACH]
                                Är nästan (99%) säker på att jag sett originalkartongerna med zig zag bestick och att det där står att det är Signe som har stått för designen.

Comment

Working...
                                X