Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
    Äggkopparna kan man hitta ibland, men de är inte alls lika vanliga som Pokalerna/Allskålarna. Äggkopparna är inte bara äggkoppar utan även ljusstakar.
    Haha, ja när man tittar längst ned i äggkoppen är där ju ett perfekt hål för ljus. Har alltid haft en förkärlek för multifuntionella saker. Därav namnet multipot antagligen..

    Comment


    • SPM-bringare 11,5 cm hög

      Denna lilla SPM-bringare får inte mitt hjärta att dunka snabbare, men "sigillet"
      ett ko- eller tjurhuvud, gör den trota allt lite intressantare. Signeringen
      "Original Signe Persson Melin Sweden" samt fisken gör ju inte bringaren sämre.
      Gällande "original", fanns det keramiker som kopierade SPM?
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • Hallå, Jag köper gärna de härliga kvadraterna med korkade lock. Som gammal reklamsnubbe vet jag att Signe var gift med en av landets skickligaste reklammakare, John, och att relationen var grunden till framgången i motvind.
        Så John får ta åt sig lite av äran.
        So long

        Comment


        • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Denna lilla SPM-bringare får inte mitt hjärta att dunka snabbare, men "sigillet"
          ett ko- eller tjurhuvud, gör den trota allt lite intressantare. Signeringen
          "Original Signe Persson Melin Sweden" samt fisken gör ju inte bringaren sämre.
          Gällande "original", fanns det keramiker som kopierade SPM?
          Hej
          Har en liten vinkaraff med samma sigill och samma märkning under men dessutom märkt "Hotell Savoy Malmö".
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • Här är en karaff med tjursigill. Undertill märkt Hotell Savoy Malmö
            Bifogade filer
            Nej, det är inget loppspel.

            Comment


            • Hej

              de två mörka kannorna gjordes av Signe till Savoy Grill, en legendarisk restaurang i Savoy Hotel i Malmö.
              /P.

              Comment


              • Variant av Chess

                Har kommit över en variant av Chess som har röd kant och en blåmönstrad bård. Stämplad som vanlig Chess.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                  Har kommit över en variant av Chess som har röd kant och en blåmönstrad bård. Stämplad som vanlig Chess.
                  riktigt snygg för att vara SPM
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • Jag tycker faktiskt tvärtom. =)

                    Comment


                    • Jag tror att den här kom lite senare än de andra dekorerna. Och jag håller med Susiflätan om att de inte håller samma klass. Jag tror att Boda Nova möjligen använde modellen i eget syfte utan att tillfråga (eller anlita) S.P-M...

                      Comment


                      • På tisdag startar en utställning med Signe Persson-Melin på Röhsska muséet i Göteborg. Skall pågå hela sommaren.
                        Söffe

                        Comment


                        • Ur Allt i Hemmet nr 5 maj 1971

                          Allbägare, allskål, multipot, Boda Nova


                          Mer om denna och Signe Persson-Melin på Carina Öhmans blogg
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Jag tror att jag nu fått ihop en komplett samling av karafferna i serien "Bouquet".
                            Jag har hittat fem!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ballonggreven har i och för sig redan visat denna chess-variant i utförandet som allskål, men här kommer två skålar som i alla fall för mig är nya. Den stora mäter 20,5 cm i diameter och 8 cm i höjdled och den lilla 15 och 7.

                              Nu har vi sett några olika typer av chess, är det någon som vet när var och en producerades?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Så här såg Chess ut från början när servisen tillverkades i Danmark. Från början hade utsidan på Chess skålar och pokaler terrakottafärgad glasyr, dock inte tallrikarna. När Boda Nova flyttade tillverkningen till Tyskland, blev tillverkningen istället i fältspatsporslin. Terrakottaglasyren togs bort och hela servisen blev vit.

                                Comment

                                Working...
                                X