Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handböcker.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Handböcker.

Jag gick igenom en massa gamla böcker för att se om det var något som jag inte hade någon nytta av längre Databöcker har ju begränsad hållbarhet. Jag hittade dels ett par som jag letat efter ett tag, men jag hittade ett antal handböcker av skiftande slag som jag undrar var jag fått tag i och vad jag skall ha dem till t.ex. Stakning av kurvor, Underhåll av vägar mm. Men den mest udda är nog "Handbok om Brandtelegrafer" från 1908. Man undrar vad man skall ha en sådan till. Det blir väl till att försöka hitta en gammal brandtelegraf någonstans.
    Har Ni också samlat på Er onyttiga ting/böcker.

När du frågade om onyttiga ting så tittade jag mej omkring.
    Mycket här i hemmet verkar väldigt onyttigt och mycket har jag stor glädje av. Funderade lite.
    Vad sägs om det här (borde inte säga något alls)
    Först skall jag säga att jag inte alls samlar på VASER, de bara FINNS här.
    25 st i keramik och 31 st i glas.
    Vad i hela fridens dagar skall man göra åt sig själv?

Comment

Bra att ha om man skulle råka fylla jämna år

Comment

Apropå handböcker och instruktioner, så såg jag hos en kompis långt tillbaka i tiden. Han hade en pärm med denna text på framsidan:

Vid brand - Läs detta.

När man så öppnade pärmen stod det skrivet på ett papper:

Inte nu tokfan - det brinner ju!
        knappast meningslöst.

Comment

Det finns de där onyttiga, men oftast väldigt roliga sakerna, som dyker upp hos nästan varje samlarsjäl (oavsett vad en samlar på) beroende på att det finns ganska få (jag har ännu inte mött någon) samlare som drar sig för att spara på något kul även om man inte samlar på det. I mitt fall så är följden att jag har en mängd böcker i allehanda ämnen, tex "Lagar och förordningar angående lappväsendet i Sverige" från 1929, "Vannucci i Cioccolato Collezione Autumno - Inverno 2003" (produktpärm), "Corpus Iuris Civilis" (romersk lagsamling) från 1583, Bajsboken (barnbok om bajs! Jätterolig! ) från 1998 etc.

Sedan har vi de där onyttiga tingen som bara tycks infinna sig, finns hos alla tror jag, inte bara hos samlare. Hos mig yttrar det sig i att jag har fler dosor, askar, askkoppar och äggkoppar än jag minns att jag har behövt eller har köpt! (Jag varken röker eller äter ägg...)

Comment

Raul.
            Det var verkligen skitkul.
            LasseC.
            När jag fyller "jämt" så åker jag bort, orkar inte med något ståjej omkring min person.
            Finns det något "hem" eller annan "bot" för ickesamlande vashamstrar?

Comment

Bästa platsen för en icke-samlare är faktiskt en loppis, där glömmer man sin "åkomma".
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Apropå Raouls så har jag sett en variant: Ett förkläde med en löst hängande tyglapp i lämplig höjd för att täcka för ädlare delar i grenen. På lappen stod: "In case of fire, lift!".
                När man lyfte på lappen var det bara solitt förkläde under och så stod det: "Not yet, stupid! Just in case of fire!"

Comment

Äjth.
                  Jag tror jag satsar på loppis på min lediga dag nästa vecka.
                  Kanske blir det några fler vaser.

Comment

Working...
                  X