Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Till alla traderare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Till alla traderare

    Detta inlägg är riktad mot alla som säljer och köper hos tradera. Framförallt för att varna alla som är ny och inte känner till alla kännetecken hos en bedragare. Jag vill nu lyfta ett exempel på hur tradera hanterar allt detta. Jag försöker bryta ner detta i korta punkter istället för att skriva en trilogi.

    1, Samma bedragare med kapat konto är tillbaka och säljer Lisa Larson alster till underpriset, samt lite silver.
    2, Tradera informeras om att kontot blivit kapat och att samma annonser som tidigare avstängda konton är uppe.
    3, Kontot stängs av (apmani).
    4, kontot återuppstår och i bildtexten framgår att fotona är olika eftersom olika kameror blivit använda vid fotografering.
    5, Jag mejlar över en webbadress där några av fotografierna blivit stulna. Jag påpekar också att personen endast spegelvänt fotot för att eventuellt förvirra något dataprogram som kanske söker likheter.
    6, De avslutade annonserna där bevismaterialet jag skickat in (exakt samma bilder) tas nu bort från traderas avslutade annonser historik. Hur sjutton kommer detta sig? Men kontot finns kvar och nya annonser läggs ut.

    Är tradera hackat? Eftersom dessa personer både kan komma över konton, öppna/stänga redan avregistrerade kontot + att när bevismaterial skickats in så försvinner säljhistoriken.

    Några varningssignaler:
    1, Nya konton som säljer till underpriser och erbjuder fri frakt. Titta gärna efter ett telefonnummer som är direkt kopplat till personen. Om inte.. var försiktig.
    2, Konton som varit inaktiva sedan 1 år tillbaka och som helt plötsligt börjat att sälja designer prylar till underpriser + fri frakt.
    3, När det kommer till elektronik + musikutrustning så brukar 60% av alla "köp nu, fri frakt" kunna återfinnas hos ebay.com under avslutade annonser. Dubbelkolla gärna det.

    Och avslutningsvis så lämnar jag två länkar:
    http://gamla.tradera.com/finding.mvc...?ftgnr=2221086 (bedragare)
    http://www.coco-varie.com/product/7624 (Från denna sidan fann jag bilder som personen använt i sina annonser, dessa avslutade annonser raderades ur historiken) märkligt?

    Tack för mig.

    Edit:


    Detta var inte tydligt nog för tradera... 25 juli = 9 dagar.. Sveriges mest oseriösa företag
    Last edited by Fynder; 2015-08-03, 12:56.

  • #2
    Bland Traderas alla seriösa köpare/säljare finns tyvärr rötägg och det verkar tyvärr vara alldeles för lätt att komma runt säkerhetskollen. Om det nu finns någon...

    Comment


    • #3
      Tradera har alltid varit tröga att reagera på klockrena bedrägerier liksom andra anmälningar. Det var bättre förr när Tradera hade sina egna forum där medlemmarna kunde varna varandra (och Tradera) och om det behövdes, gemensamt buda sönder bedragarnas auktioner.

      Comment


      • #4
        Jag har många gånger velat köpa upp allt på "Köp nu" för att sedan lägga negativa omdömen. Men det finns också ett obehag med att ens personuppgifter då hamnar hos någon som systematiskt valt att ta sig friheten över andra människors pengar,känslor och hårda arbete. Annonserna finns för övrigt fortfarande ute, helt jäkla obegripligt. Jag tycker att tradera i sådana fall ska bli återbetalningsskyldiga till dem som drabbats.

        Comment


        • #5
          För att slutföra det hela: det tog alltså tradera ytterligare SEX, ja SEX dagar att stänga av kontot. Så totala tiden från att bevismaterialet mejlades över: 16 dagar. Tradera tillät minst ett 20-tal personer ytterligare att bli lurade. Resultatet börjar trilla in:

          Comment


          • #6
            Känner igen användarnamnet, men kan inte komma ihåg i vilket sammanhang jag sett det 😐

            En annan sak angående Tradera. Det finns användare som varit medlemmar i många många år och trissar upp priser som sjutton. För några år sedan anmälde jag en, när jag för skojs skull kollade värdet på s.k. Brevettato herrbetjänter. De gick för hiskeliga summor och ibland vann personen ifråga. Aldrig gavs det några omdömen. Säljaren hade dessutom nya herrbetjänter ute för jämnan.
            Glömde av det, men för några veckor sedan tänkte jag kolla vad de går för nuförtiden och de trissas allt som oftast upp till över 2000:- av budgivare med 0-2 omdömen 😏 Det är alltså olika säljare, men jag anar ändå ugglor i mossen. En jättefin, i Göteborg har jag för mig, gick för kring 650:-. Där kändes allt mer seriöst.
            Nåt skumt verkar det vara kring de övriga.

            Comment


            • #7
              Ser nu att flera gått för 600-1000:- den senaste tiden. Det får väl anses "rimligt". Kollar man på övriga, som gått för över det, så har en budgivare vunnit två. I och för sig nyregistrerasd , så h*n kanske är villig att betala. Det luktar dock skunk i några budgivningar, där användare varit medlemmar från typ 2007, har ett fåtal, flera år gamla omdömen, däribland negativa. När sådana användare budar över varandra, drar i alla fall jag öronen åt mig. I vissa fall vinner de, i andra fall vinner någon stackare med fler omdömen. Själv skulle jag känna mig lurad om jag vann en sådan auktion. Har själv budat på nåt ibland och plötsligt slänger en suspekt person in ett bud, på något som jag trodde endast jag var intresserad av. Suspekt, d.v.s. medlem 5-10 år med 0-2 omdömen för X antal år sedan.
              Att de knappt har några omdömen stärker väl tanken om att det är något lurt 😐 Det är ju inte tvång att lämna omdöme. Tycker att Tradera automatiskt borde lämna ett neutralt omdöme, i det fall köpare/säljare inte lämnar. Då ser man i alla fall en historik.
              (Enda anledningen till att jag kollat herrbetjänter är att jag funderat på att sälja en och är nyfiken på slutpriserna)

              Comment

              Working...
              X