Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rent vatten, erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rent vatten, erfarenheter?

    Hallå,
    Rent vatten är en bristvara på vischan. Kalk, humusämnen, metaller, salt och skit.
    Undrar om någon läsare har kunskaper/erfarenheter av vattenrening?
    Vi har sedan många år filterrening för kalk och humus från Vattenreningsbyrån men problemet
    är att backspolning/rening gör slut på vattentillgången. Och då får vi vi salt i vattnet.
    Det finns rätt många alternativ, men vad ska man välja?
    Vägrar tro på reklam och fagra löften, vill välja system enligt referensmetoden. So long...
    Kim

  • #2
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Rent vatten är en bristvara på vischan. Kalk, humusämnen, metaller, salt och skit.
    Undrar om någon läsare har kunskaper/erfarenheter av vattenrening?
    Vi har sedan många år filterrening för kalk och humus från Vattenreningsbyrån men problemet
    är att backspolning/rening gör slut på vattentillgången. Och då får vi vi salt i vattnet.
    Det finns rätt många alternativ, men vad ska man välja?
    Vägrar tro på reklam och fagra löften, vill välja system enligt referensmetoden. So long...
    Kim
    Framgår inte riktigt var du tar ditt vatten ifrån.
    Borrad brunn, grävd brunn eller direkt från sjön?
    Finns ju system som avsaltar och renar sjövatten till dricksvatten.
    Dessa kräver dock underhåll och filterbyten av fackman.
    Vad menar du med backspolning? Rengöring av själva systemet eller vad?
    Tömma en grävd brunn går ju rätt snabbt.
    Om du har borrad brunn hur djupt och hur många timliter, hur djupt sitter pumpen?

    Comment


    • #3
      FRåga en amatör...

      Hallå Dreg,
      Tack för din uppmärksamhet. Det här med vatten är svårt och jag bara frågvis amatör.
      Vi har en borrad brunn, ca 35 m djup. Vattentillgången varierar men räcker väl till
      för hushållsförbrukningen året runt. Reningen av vattnet sker via filter och varannan
      resp var 4:e dag bör filtren göras rena genom backspolning av saltlösning från behållare.
      Nu drar spolningen så mycket vatten under ganska lång tid så vattnet i borrhålet tar slut.
      Mitt tålamod med problemet börjar också ebba ut.

      Hoppas jag kommit med viss vägledning... So long....

      Comment


      • #4
        Ert läge är ju färskvattenmässigt verkligen utsatt där ute på den lilla udden. Jag kan tänka mig att hur man än borrar brunnar där ute så har man Öregrundsgrepens sälta direkt ur kranen. Hoppet - som jag ser det - kan vara kommunalt vatten och det kanske finns framdraget i höjd med Valudden i den mån bebyggelsen där är åretruntbebodd. Men dit bort är det ganska långt. Å andra sidan kan jag nada om vattenförsörjning i "ödemarken". Hopp nr två kanske finns i en ny brunn med förbättrad/moderniserad pump- och reningskapacitet, eller dito kopplad till den befintliga brunnen.

        Comment


        • #5
          35 meter är ju ett väldigt grunt hål. Antagligen stötborrat och därmed av klen diameter.
          Borra upp ett gammal stötslaget hål går, men det är ett jä... jobb och jag vet inte om dagens brunnsborrare ens gör det.
          Finns andra alternativ, trycka hålet med en tryckbil tex. men eftersom du verka ligga nära sjön finns alltid en risk att man trycker upp en åder ner mot sjöhavet och får in saltvatten på så sätt.
          Vad menar du med att du får saltvatten i hålet?
          Är det vatten som trycker in i hålet från sjön när vattennivån blir låg i brunnen eller är det spolvattnet som går ner i brunnen?
          Hur mycket vatten går åt i spolingen?
          Har du funderat på en avsaltningsanläggning?
          Då kommer du ha vatten så det räcker. Tömma hela östersjön kan ju bli svårt

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Ert läge är ju färskvattenmässigt verkligen utsatt där ute på den lilla udden. Jag kan tänka mig att hur man än borrar brunnar där ute så har man Öregrundsgrepens sälta direkt ur kranen. Hoppet - som jag ser det - kan vara kommunalt vatten och det kanske finns framdraget i höjd med Valudden i den mån bebyggelsen där är åretruntbebodd. Men dit bort är det ganska långt. Å andra sidan kan jag nada om vattenförsörjning i "ödemarken". Hopp nr två kanske finns i en ny brunn med förbättrad/moderniserad pump- och reningskapacitet, eller dito kopplad till den befintliga brunnen.
            Hallå HgF,
            Du verkar hemmastadd i Norra Roslagens Famn. Tack för synpunkter. Visst är det så, alla här samma problem. Kommunalt vatten är inte draget vare sig till Valudden eller Stenskär och kommunens vatten är också åderförkalkat.
            Välkommen upp. Medtag slagruta så bjuder jag på en borre... so long...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
              35 meter är ju ett väldigt grunt hål. Antagligen stötborrat och därmed av klen diameter.
              Borra upp ett gammal stötslaget hål går, men det är ett jä... jobb och jag vet inte om dagens brunnsborrare ens gör det.
              Finns andra alternativ, trycka hålet med en tryckbil tex. men eftersom du verka ligga nära sjön finns alltid en risk att man trycker upp en åder ner mot sjöhavet och får in saltvatten på så sätt.
              Vad menar du med att du får saltvatten i hålet?
              Är det vatten som trycker in i hålet från sjön när vattennivån blir låg i brunnen eller är det spolvattnet som går ner i brunnen?
              Hur mycket vatten går åt i spolingen?
              Har du funderat på en avsaltningsanläggning?
              Då kommer du ha vatten så det räcker. Tömma hela östersjön kan ju bli svårt
              Hallå Dreg,
              Du verkar kunna det här. Att ge sig på borrhålet vågar jag inte. I somras pajade pumpen av ålderskrämpor. Lätt fixat, men nix. Den nya pumpen fastnade i borrhålet och en ny expert tillkallades för att spränga bort eländet. Det lyckades till priset av skrot och dynga i vattnet till kostnaden av två pumpar. Nåja, jag betalade till gott slut bara för en.
              Sältan kommer från havet, inte spolvattnet som går ner i havet via 3-kammarbrunn.
              Avsaltning har jag tidigare fått tips om men en anläggning skulle nog inte lösa problemet. Reningen idag är för att ta bort humusämnen och framför allt kalk. Finns det kanske ett smartare system som renar vattnet utan att tömma flödet i brunnen.
              Än en gång, tack för ditt engagemang... so long

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Dreg,
                Du verkar kunna det här. Att ge sig på borrhålet vågar jag inte. I somras pajade pumpen av ålderskrämpor. Lätt fixat, men nix. Den nya pumpen fastnade i borrhålet och en ny expert tillkallades för att spränga bort eländet. Det lyckades till priset av skrot och dynga i vattnet till kostnaden av två pumpar. Nåja, jag betalade till gott slut bara för en.
                Sältan kommer från havet, inte spolvattnet som går ner i havet via 3-kammarbrunn.
                Avsaltning har jag tidigare fått tips om men en anläggning skulle nog inte lösa problemet. Reningen idag är för att ta bort humusämnen och framför allt kalk. Finns det kanske ett smartare system som renar vattnet utan att tömma flödet i brunnen.
                Än en gång, tack för ditt engagemang... so long
                Ja, det är lite lurigt med stötborrade brunnar. Borraren var ju tvungen att smida hammaren med jämna mellanrum, inte ovanligt att gamla hål är avsmalnande pga att borraren slarvade med att smida hammaren lika bred hela tiden.
                Det finns smalpumpar för sådana hål, men det kanske inte rörmokaren kände till.
                I vissa hål kan det till och med vara svårt att få ner kannan till en handpump.
                Ja det blir ju så att man får skjuta av kabel, slang och vajer om man inte får upp grejerna igen, annars får man ta dit borrmaskinen och borra sönder grejerna, men det är väl inte något som dagens brunnsborrare ställer upp på heller.
                Tyvärr finns det nog inga stötar kvar, så länge dom fanns kunde man alltid prova att rycka upp grejerna, dom slår ju åt båda hållen.
                Vad jag menade med avsaltningsanläggning var att ni struntar i borrhål och istället tar vatten från sjön som ni avsaltar.
                Finns sådana anläggningar för privat bruk. Vet en kille som installerade sådana till folk i skärgården förut, men han är pensionär nu.
                Enda nackdelen kan väl vara att vattnet blir helt smaklöst. Men dom tillsätter någon form av stenkross i ett av filtren för att ge vattnet smak. Men vattnet blir garanterat rent och bakteriefritt.

                Comment

                Working...
                X