Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pris på Bukowskis market

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pris på Bukowskis market

Hej alla på PES och god fortsättning på det nya året.

Jag har en liten undran om ett slutpris på en takplafond gjord på Orrefors som gick på Bukowskis Market 2013-02-15.

Normalt brukar priser på enklare glasplafonder från Orrefors ligga på 1500-2500 kr. Om de är i det tyngre gardet 2500 - 5000 kr beroende på modell. De brukar ju normalt tillskrivas till Fagerlund oavsett om det är han som ligger bakom eller ej.

Titta på det här utropet med ett utropspris på 1500 kr:

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

18 500 kr i slutpris! Vad vet den här köparen som jag inte hade en aning om?

Jag har sett det det där hända flera gånger tidigare, och just med Orreforslampor. Helt plötsligt sticker ett enskilt exemplar iväg trots en annars stabil prisbild. Min teori är att någon far runt och håller föredrag om Fagerlunds lampor, och efter föredraget sticker priserna...

Comment

Marknadsföring, kanske..

Hallå Jonny,
      Tror som cjf att någon form av marknadsföring ligger bakom raketen, men nyårsafton är över.
      En förklaring kan vara att handlare med affärssinne köper upp ett lager av kvalitativa föremål till rimliga
      priser, bjuder ut ett och sedan via bulvaner bjuder upp föremålet. Så har man höjt ribban. Inte ovanligt
      i konstens konstiga värld. Kolla prisbilden på nästa kvalitetsauktion... so long

Comment

Kan vara pristrissning, men det kan också vara att två handlare har en kund, ibland till och med samma kund, som inte bryr sig om vad det kostar bara han/hon får sin vara omgående och då kan en grej som annars har en stabil prisbild sticka iväg ifall det vid tillfället är det enda tillgängliga exemplaret. I just fallet med lampor tillskrivna Fagerlund så kan det också vara utländska privatkunder som är vana vid att betala betydligt mer som bjuder mot varandra. De kostar väsentligt mer i utlandet än här hemma.

Comment

Intressant Jung_Kee, cjf och Kim. Man kan ju undra om den här typen av prisraketer får någon mer bestående inverkan på prisläget för i det här fallet Fagerlund-lampor i allmänhet eller av just den här typen. Om det är som du säger cjf att det hänt tidigare med just Orrefors-lampor så har det väl kanske inte påverkat den mer långsiktiga prisbilden?

Comment

Working...
          X