Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är antikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är antikt?

Kanske har det här varit uppe till diskussion tidigare, men i så fall får ni länka till den tråden.

Jag undrar hur ni definierar en antikvitet? Orsaken till att jag ställer den frågan är att man under rubriken "antikt" på t.ex tradera och motsvarande sajter kan hitta de mest varierande föremål - vissa som det inte skulle falla mej in att beteckna som antika.

Tycker ni att det åldersmässigt ska finnas en bestämd gräns - förr gällde väl ganska allmänt 100 år - eller avgörs det från fall till fall?

När saker från 80-talet säljs som antika tycker jag att det går en aning till överdrift... Men det är väl så att när man var yngre så var allt som var äldre än 5-10 år jättegammalt, med stigande ålder kanske gränsen töjs?

Den traditionella uppfattningen att en antikvitet måste vara minst 100 år gammal är rätt förlegad vid det här laget. Den uppfattningen grundar sig på att man på 1900-talets början ansåg att en antikvitet skulle höra till någon av de klassiska stilarna, dvs renässans, barock, rokoko, nyklassisism (gustaviansk stil) eller empir. När man la gränsen vid 100 år så klarade man sig ifrån de förflackade nystilarna vid 1800-talets mitt och slut... Och Jugendstilen var ju definitivt inte antik då, utan modern!

Idag kan man medge att en viss ålder bör ha uppnåtts, men huvudsaken är att det ska vara kvalitet och helst inte serietillverkat. Jag läste nyligen en sammanfattning av en handlare där dessa egenskaper förekom, men har glömt var.

Annars är det ju ingen skyddad beteckning, att Tradera har en egen kategori för antikviteter får stå för dem. Själv tar jag bara hänsyn till föremålet och struntar helt i beteckningen.

Comment

Hallå Rosino,
      Per definition ska en antikvitet vara mer än ca 100 år och den gamla regeln gäller fortfarande. Semiantik 50 år.
      Regeln tillämpas av alla större auktionsföretag. Det har alltså ingenting med kvalitet att skaffa.... so long...

Comment

Antikviteter

Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
        "..När saker från 80-talet säljs som antika tycker jag att det går en aning till överdrift... Men det är väl så att när man var yngre så var allt som var äldre än 5-10 år jättegammalt, med stigande ålder kanske gränsen töjs? "
        Håller med dig, Rosino. Antikviteter är ju från början föremål från antiken, och det är en stor kontrast mellan kaffekoppar från 1970-talet och marmorbyster från antikens Grekland.

Wikipedia beskriver antikviteter så här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Antikvitet

Comment

Tack för era inlägg!
          När jag började fundera på den här saken läste jag Wikipedias definition, men man kan konstatera att om 100-års regeln fortfarande gäller så missbrukas begreppet rätt flitigt.
          Last edited by Rosino; 2013-02-27, 19:43.

Comment

Tidigare hade antikhandlarna skråtidens upphörande (c:a) 1846, som gräns för antikviteter och nyare saker.
            Men tiden går ju, och idag är väl året 1900 en lagom skiljelinje.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Rosino,
              Per definition ska en antikvitet vara mer än ca 100 år och den gamla regeln gäller fortfarande. Semiantik 50 år.
              Regeln tillämpas av alla större auktionsföretag. Det har alltså ingenting med kvalitet att skaffa.... so long...
              Där är vi (och Wikipedia) oense... Auktionshusen har ett eget intresse att upprätthålla denna mossiga regel. Ålder är bara en del. Och sena 18
              00-talets masstillverkade krafs hör definitivt inte hemma här.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Där är vi (och Wikipedia) oense... Auktionshusen har ett eget intresse att upprätthålla denna mossiga regel. Ålder är bara en del. Och sena 18
                00-talets masstillverkade krafs hör definitivt inte hemma här.
                Kliver man in i en antikaffär idag får man nästan vara glad om man hittar något från 1800-talet. Många antikhandlare verkar mest satsa på 50- och 60-tal nu känns det som.

Lite intressant om "Vintage": http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage

Comment

Working...
                X