Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur förvarar ni porslin/keramik/glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej Rosino!

Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
    Vad roligt att flera svarat! Jag har en lång väg att gå innan jag kommer upp i liknande mängder, men det verkar ju vara så att om man klivit ned i samlarträsket så hålls man där och sjunker bara djupare.

Jag är faktiskt avundsjuk på er i Sverige, det tycks finnas stort utbud av gamla fina saker, och många gånger till överkomliga, i mina ögon ibland till mycket låga priser. Säkert får man betala en hel del för sällsynta och eftertraktade föremål, men överlag tror jag att för en amatörsamlare så är det bättre möjligheter att göra "fynd" i Sverige.
    Tror att svenskarna genom åren har varit duktiga på att spara gamla saker. Att samla på konst och antikviteter är inget nytt här. Gustav II Adolf lät öppna Livrustkammaren 1628 i Stockholm. Gustav III tog hit stora samlingar genom sina resor nere på kontinenten och intresset spred sig till adeln, storbönder, företagare och senare till gemene man. Här finns gott om föremål och det som inte är eftertraktat blir förstås billigt. De många loppis och second-hand butiker som snart finns överallt gör ju att det går att fynda. Att Samlarförbundet Nordstjärnan funnits sedan 1941 och att Antikrundan har visats på TV sedan 1989 har nog hjälpt till det också.

Rosino, bor du i Finland?
    Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-24, 22:54.

Comment

Hur exponera samt förvara sin samling är en bra fråga. Hur mycket/vad ska man ha framme, och hur mycket/vad ska vara undanstoppat?

Själv använder jag mig av IKEA:s BILLY, med glasvitrindörrar MOREBO.
      Jag vill framhäva skönheten, framhäva varje föremål. Inte låta allt drunkna i en skog/matta av föremål, där allt smälter ihop till en enda röra. Frestelsen är stor att proppa in många föremål på varje hylla. Jag har själv gjort mig skyldig till detta tidigare, men nu har jag färre föremål på varje hylla.

Tidigare hade jag BILLY i björk, men det gav glaset en färgton som inte var bra. Vita hyllor framhäver glaset bättre. Allra bäst skulle det nog vara med glashyllor, men då föremålen väger en hel del så känns det tryggare att ha dom på trähyllor.

Det som inte står framme, förvarar jag i mina gamla BILLY (björk), men nu med “svarta” dörrar utan insyn. Fortfarande MOREBO-dörrar men nu har jag i den skiva som följer med.

Men det är självklart väldigt individuellt hur man vill ha det. Jag föredrar att ha mina föremål i skåp, där dom står skyddade. De enda föremål som jag har framme är en stor fågel som inte får plats i BILLY.
      Andra föredrar att ha sina föremål i skåp, ovanpå skåp, på fönsterkarmar. Det finns inget rätt sätt, det finns inget fel sätt att samla. Man gör det som känns rätt för en själv.

Konst på väggen? Själv har jag vad jag känner för. Jag har bl.a. uppe en av mina gamla originalfilmaffischer, “År 2001 Ett Rymdäventyr” (1968). Jag har även gjort en förstoring av ett foto som jag tagit, på ett av mina favoritföremål/favoriteffekt i min samling, den har jag ramat in och har uppe på väggen.

Inte riktigt rätt väder/ljus för att fota, men jag tror ni får en uppfattning om hur jag har det.

Click image for larger version

Name:	1 IKEA Billy Morebo.JPG
Views:	1
Size:	122,8 KB
ID:	539106

Name:	2.JPG
Size:	111,3 KB
ID:	539107

Name:	3.JPG
Size:	82,2 KB
ID:	539108

Name:	4.JPG
Views:	2
Size:	55,5 KB
ID:	539109

Comment

Hallå Alegni,
        Tack för passningen. Elegant, ljust, sobert, praktiskt. Snyggt. Tack för titten. Har just beställt några Billy, sannolikt världens
        bästa och mest sålda hyllsystem när gästrummet ska bli studio.
        Fasen vilken fin samling Muranopjäser du skramlat samman. Länge leva Billy...
        So long

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla;

Rosino, bor du i Finland?
          ja, jag bor i Finland.

Alegni, snygg samling, och snyggt presenterad! Det blir kanske en Billy framöver

Comment

Det här var en rolig tråd. Väldigt kul att se hur andra har samlare har det. Nu väntar jag bara på att fler medlemmar ska rota fram kameran.

Hallå Kim von Platen! Det underbara skåpet på bilden, är det ombyggt till vitrin?

Comment

Hallå Svärdfalla
              Nej, skåpet är byggt som vitrin, med gamla glas och har varit uppe för granskning här på PES.
              Ska vaska fram tråden, återkommer alltså. So long...

Comment

Enkelt!
                Överallt där det finns/skapas ytor
                Bifogade filer
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Enkelt!
                  Överallt där det finns/skapas ytor
                  Verkligen välutnyttjade ytor

Comment

Å ändå är det överfullt.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Billy her også, men har bare fått godkjent 1stk 40cm av fruen Bytter ut det som står i den med jevne mellomrom. Akkurat nå er den fyllt med gammelt glass og en hylle moderne kunstglass.

Tror den enten blir malt eller byttet ut med en hvit ettterhvert, for glass ser ikke så bra ut mot "eik".

Alt annet jeg har står hovedsakelig nedpakket i pappesker i kjelleren.

Jeg har planer om å innrede et rom i kjelleren med hvit billyhyller med glassdører og få pakket opp og satt frem flere ting der og bare ha det beste stående oppe i stua.

Banden

Name:	DSC_0404.jpg
Size:	67,1 KB
ID:	539229

PS. skapet har dobbelt sett barnesikring

Comment

Sparmakat och fint...

Hsallå Banden.

Får man tycka till? Fint med belysningen och glashyllorna. Tack, det får mig att tänka i nya banor.
                        So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Får man tycka till? Fint med belysningen och glashyllorna.
                          Takk Har boret, skrudd og koblet selv for å få på plass belysningen. Lyset blir nok også bedre hvis det reflekteres av hvite vegger.

Banden

Comment

Hallå Alegni,
                            Tack för passningen. Elegant, ljust, sobert, praktiskt. Snyggt. Tack för titten.
                            Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
                            Alegni, snygg samling, och snyggt presenterad! Det blir kanske en Billy framöver
                            Tack!

Fasen vilken fin samling Muranopjäser du skramlat samman.
                            Tack, men det där med Muranopjäser var inte riktigt rätt!

Vad brinner jag för? Vad är det jag har på mina hyllor? Någon? Rätt svar belönas med bilder på mina nyinköpta DETOLF!

Comment

Konstglas från bröderna Marcolin, FM Ronneby. Jag vill gärna se din Detolf.

Comment

Hej simco,

Visst är merparten av föremålen på mina hyllor tillverkade av FM/Marcolin, Ronneby.

Josef och Benito Marcolin, två skickliga glasmästare från Murano. PESmedlem Halvan, som arbetat på FM/Marcolin i Ronneby, skrev så här i FM-tråden:
                                “Båda är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen. Till att börja med låg koncenrationen på figurer i färggrant "Sodaglas", men med åren lyftes den svenska "Helkristallen" fram mer och mer och färgsättningen bestod en hel del i ametistglas som "röktes" eller med bladguld och olika färgpulver. Man var också bland de första att testa olika typer av kemiska sätt att "röka" glaset för att tex få fram flammiga effekter.”

Varför köpte jag DETOLF?
                                Jag blev inspirerad av en annan FM-samlare som skickat mig bilder, och visat hur det kunde bli med FM/Marcolin i DETOLF.
                                Idealet är om man har vita väggar som bakgrund eftersom man ser igenom glaset. Den enda plats/vägg jag hade för dessa vitriner var tyvärr den vägg där ett vägguttag samt tv-antennuttaget sitter, och det var ju inte så snyggt att se genom glaset. Vad göra? Jo, sätta papper på baksidan, så får det bilda en ljus bakgrund. Blev lite extrajobb men jag är nöjd med resultatet. Har således flyttat runt på hyllorna (igen!). Skickar med bilder hur det ser ut i DETOLF nu när föremålen är på plats.
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2012-10-06, 03:41.

Comment

Working...
                                X