Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IKEA´s 1700-talskollektion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• IKEA´s 1700-talskollektion

Någon som vet var man kan hitta en komplett lista på vad som ingick i IKEA´s 1700-talskollektion som lanserades 1993

Hallå Fröken,
    Intressant fråga, för 1700-talsserien blev en fluga. Inspirerad av den den där karolinergården man tillfälligt uppförde strax före Nationalmuseum, om jag minns rätt. Berätta ni som vet mer....
    Svar på din fråga är väldigt enkelt: Kolla IKEA-katalogen. Ikea sålde sällan prylar so inte fanns med i katalogen. Vill minnas att man hade en separat broschyr. Och Nationalmuseum var med på ett hörn. Vi släpper väl inte tråden med et enkelt svar... det här är nutidshistoria.
    So long och tack för att du satte fokus på frågan...

Comment

Jo,Kim jag kommer ihåg att det fanns en särskild liten katalog/folder men hur ramlar man över en dylik?

Comment

Ibland ser man den där trycksaken på Tradera, avdelning 'Priskuranter och kataloger'.

Det är ett väldigt fint sortiment som han - Lars - vad det nu är han heter - han museimannen som samlar på herrgårdar - direkt låg bakom designmässigt. Intrycket av att Kamprad var emot detta projekt på alla cylindrar, spred sig sakta men säkert från Ikeas huvudkontor. Ganska snart försvann sortimentet också från Ikea, nu är det en annan firma som har hand om distributionen av dessa möbler. Om nu inte situationen har förändrats ytterligare.
        I slutet av Ikeas engagemang kunde man köpa många saker från 1700-talssortimentet på en saftig rea. Runt 07-08 hade jag ljuskronan, en väldigt fin rokokokrona som jag ropade in för en struntsumma på Metropol. Den hette något som jag nu har glömt.
        Dessa möbler mm är absolut värda att inte glömmas bort.

Comment

Hallå igen,
          Jo, det var Mats Theselius som står bakom formgivningen och det där med Kamprad hörde jag också viskas om. Fred Andersson var VD då. Nu tror jag att delar av sortimentet säljs på move.mobel@telia.com
          info@1700-collection.com. I Malmö och på nätet.

Ring IKEA, man har säkert arkivex. I sista hand finns alltid trycksaker digitalt lagrade på Kungl Biblioteket, har glömt vad den trevlige kontaktmannen heter, han som stod bakom affischutställningen Likheter och skillnader i svensk affischhistoria. Lycka till på färden och son long....

PS. Här har du din ljuskrona, HgF. Sturehov heter den.
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2012-06-04, 09:40.

Comment

Ljuskronan är klart trevlig.
            Japp här http://www.1700-collection.com/ fanns ju lite möbler samt de fina små vägglampetterna.
            Men det fanns ju glas och porslin.Bestick??
            Tyget sydde jag gardinlängder av i blått/vitt som jag köpte då det begav sig.Ligger väl nerknölade i någonstans i gömmorna.
            Jag har nämligen budat hem två stora kandelabrar(med originalkartonger) ur serien som jag ska hämta imorgon.Spännande...
            Kommer bilder vid senare tillfälle.De kan ju inte vara alltför vanliga

Comment

Hallå Fröken,
              Bestick, var det en gammalsvensk modell med ballongskaft? Glas, det här går inte av för hackor.
              Enhörna med luft i benet och omvikt kant. Och vilket stilleben... so long...
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                Någon som vet var man kan hitta en komplett lista på vad som ingick i IKEA´s 1700-talskollektion som lanserades 1993
                Inte ett svar på din fråga förstås, men porslinet finns nu på Bukowskis Market. Men det har du kanske redan sett?
                skogis

Comment

Intressant tråd!
                  Ikeas 1700-tals serie är inte direkt billig just nu. Många söker efter delar i denna serie, som blev för dyr att tillverka, och vad jag förstår så höll en mycket högre kvalité än de vanliga foliemöblerna. Jag misstänker att Ikeas serie Stockholm kommer att få samma status när den helt utgått ur sortimentet. Jag tänkte att vi kanske kunde försöka fylla på med bilder på de delar vi känner till, allt eftersom, tills en trycksak dyker upp.

I Ikeas 1700-talskollektion ingick också textilier, tryckta bomullstyger som reproduceras av Ljungbergs Textiltryckeri.

Lite information från MOVE, 1700-collection, där även deras sortimentet visas

"Det är den av Nationalmuseum "äkthetsstämplade" gustavianska möbelkollektionen, från början producerad av Ikea, som nu vandrat ytterligare ett steg. Ikeas gustavianska, som tog flera år att producera under överinseende av den kände 1700-talsexperten Lars Sjöberg, såldes förra året vidare till det skånska möbelföretaget Move. Där har VD:n Christer Bolin nu velat bygga på kollektionen. Men inte med ännu fler "autentiska kopior", utan med en samtida formgivares associationer och originalidéer. Valet föll på särlingarnas särling - Mats Theselius."

Konsthistorikern Lars Sjöberg har i flera decennier räddat förfallna 1700- och 1800-tals hus och interiörer.
                  Han har bl.a. skrivit en bok; "Nio Hus och en Kyrka, Svenska interiörer från 1700- och 1800-talen", Nordstedts, med vackra fotografier av Ingalill Snitt.

Lars Sjöberg, Foto: Ingalill Snitt
                  Click image for larger version

Name:	ikea 1700-tal bok Lars Sjöberg.jpg
Views:	1
Size:	22,9 KB
ID:	535598

Name:	ikea 1700-tal bok Lars Sjöberg.1.jpg
Size:	28,1 KB
ID:	535602

"Nio Hus och en Kyrka, Svenska interiörer från 1700- och 1800-talen", Nordstedts

Name:	ikea 1700-tal bok.jpg
Size:	52,4 KB
ID:	535600

Leufsta, Foto: Ingalill Snitt

Name:	ikea 1700-tal bok leufsta.jpg
Size:	72,3 KB
ID:	535597

Ekensberg, Foto: Ingalill Snitt

Name:	ikea 1700-tal bok ekensberg.jpg
Size:	21,2 KB
ID:	535599

Odenslunda, Foto: Ingalill Snitt

Name:	ikea 1700-tal bok odenslunda.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	535601

Nedan är några möbler som är tillverkade av Ikea och ingår i deras 1700-talskollektion

Detta är ljuskronan "Sturehof" (gissar på att det är denna som HgF har)

Name:	ikea 1700-tal sturehof.kopia.jpg
Size:	21,7 KB
ID:	535588]

Slagbord, "Bergslagen" (såld på Bukowskis Market)
                  Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Name:	ikea 1700-tal. bergslagen.kopia.jpg
Size:	43,3 KB
ID:	535589

Stolar, "Fresta" (Auktionshuset Kolonn)

Name:	ikea 1700-tal fresta.kopia.jpg
Size:	70,1 KB
ID:	535590

Stolar, "Odenslunda" (Metropol Auktioner)
                  auktion, auktion online, auktion stockholm, auktioner, accessoarer, vintage, biedermeier furniture, fine art, heminredning, inredning, köp, köp och sälj, köp sälj, möbler, möbler, inredning, online auction, scandinavian antique, antique chairs, antique chandeliers, antique desks, antique pine furniture, antique sweden, art auction, art auctions, auction, auction house, auction houses, auctioneers, auctions

Name:	ikea 1700-tal Odensunda. kopia.jpg
Size:	97,3 KB
ID:	535591

Stolar, "Hallunda" omklädda (Metropol Auktioner)
                  auktion, auktion online, auktion stockholm, auktioner, accessoarer, vintage, biedermeier furniture, fine art, heminredning, inredning, köp, köp och sälj, köp sälj, möbler, möbler, inredning, online auction, scandinavian antique, antique chairs, antique chandeliers, antique desks, antique pine furniture, antique sweden, art auction, art auctions, auction, auction house, auction houses, auctioneers, auctions

Name:	ikea 1700-tal hallunda.kopia.jpg
Size:	120,9 KB
ID:	535592

Bokhyllor, "Ekolsund" (sålda på Bukowskis Market)
                  Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Name:	ikea 1700-tal Ekolsund.jpg
Size:	34,4 KB
ID:	535593

Name:	ikea 1700-tal stämpel.jpg
Size:	75,9 KB
ID:	535594

Spegellampetter, “Meunier” (“Meunier” efter spegelmakaren Niclas Meunier som gjorde originalmodellen på 1700-talet)

Name:	ikea 1700-tal Menuier.jpg
Size:	48,3 KB
ID:	535578

Spegellampetter, namn? (sålda på Smågårde Auktioner)

Name:	ikea 1700-tal spegellampetter.kopia.jpg
Size:	75,7 KB
ID:	535580

Skrivbord, "Österbybruk" (såld på Bukowskis Market)

Name:	ikea 1700-tal Österby Bruk.jpg
Size:	45,8 KB
ID:	535596

Tebord, "Hällestad", ommålat (sålt på Bukowskis Market)

Name:	ikea 1700-tal tebord..jpg
Size:	69,0 KB
ID:	535595

Trågsoffa, "Svensksund" (Blocket)

Name:	ikea 1700-tal Svensksund.jpg
Size:	55,6 KB
ID:	535581

Säng, "Skattmansö", (Ikea på Liljevalchs, utställning med ett rum inrett med 1700-tals kollektionen, repotage Hus & Hem)

Name:	ikea 1700-tal Liljevalchs.jpg
Size:	50,1 KB
ID:	535582

Sängbord/Pottskåp, "Västra" (borttagen annons från blocket)

Name:	ikea 1700-tal Västra.jpg
Size:	47,9 KB
ID:	535583

Byrå, "Medevi" ( Bukowskis Market)

Name:	ikea 1700-tal medevi .jpg
Size:	116,1 KB
ID:	535585Click image for larger version

Name:	ikea 1700-tal medevi. stämpel.jpg
Size:	119,7 KB
ID:	535586

Karmstolar, "Medevi Brunn" (borttagen annons från blocket)

Name:	ikea 1700-tal medevi brunn..jpg
Size:	5,9 KB
ID:	535584

Skrivskåp, "Selebo" (Metropol Auktioner)

Name:	ikea 1700-tal selebo.kopia.jpg
Size:	112,4 KB
ID:	535587
                  Last edited by simco; 2012-06-04, 16:59.

Comment

Bra jobbat "simco"

Comment

Tack så mycket!

Det finns mer, men när jag fixat med alla bilderna försvann allt, så nu håller jag på att redigera inlägget.

Edit: Sådärja, då var alla bilder på plats. Det finns fler möbler i serien bl.a. ett fällbord, samt några andra möbler.
                      De färger jag sett på serien när jag letat runt är vitgrå, brunsvart mörkrött och natur (obehandlad al?). Jag vet inte om det finns fler?
                      Last edited by simco; 2012-06-04, 14:55.

Comment

Hallå Simco,
                        Härligt. Tänk om det kommer att finnas en komplett källa till denna väldigt intressanta satsning
                        av IKEA. Med några fler forskare blir det enkelt. Tack för grunden, man bygger ju nedifrån och upp.

Den därhttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=lars%20sj%C3%B6berg%20g%C3%A4vle& source=web&cd=8&ved=0CGQQFjAH&url=http%3A%2F%2Fsv. wikipedia.org%2Fwiki%2FLars_Sj%25C3%25B6berg&ei=5K vMT4-CMe-P4gTTho0Y&usg=AFQjCNET7JpMSMWIDXSXYrs3eDxVkLyOew äen intressant person.

Köpte dumt nog ingenting på IKEA då men kommer ihåg att kollektionen tyger var fantastiskt fin. För gamla textiler är det ont om.

Vi kör vidare och kanske vågar vi oss på en och annan tillbakablick då och då. Däremot Stockholm. Och glöm inte gamla Sirikit.
                        So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2012-06-04, 17:13.

Comment

Nu så har jag hämtat mina kandelabrar
                          De är tunga o maffiga men inte särskilt välgjorda skulle jag vilja påstå.De ligger i varsin originalkartong av papp med lite blått "sidentyg".

Name:	nr1.JPG
Size:	68,8 KB
ID:	535616Click image for larger version

Name:	nr2.jpg
Size:	97,0 KB
ID:	535615Click image for larger version

Name:	nr3.jpg
Size:	37,7 KB
ID:	535614Click image for larger version

Name:	nr4.JPG
Size:	81,2 KB
ID:	535613Click image for larger version

Name:	nr5.JPG
Size:	80,5 KB
ID:	535612

Comment

Hallå Fröken,
                            Fina på lite håll. Vackrast som ljusstakar. Grattis. Men vad vet du om förebilden? Originalet? Finns info på kartongen?
                            So long...
                            PS. Är det Surehof där i spegelbilden....

Comment

Nej tyvärr ingen info på kartongen.Kartongerna verkar vara numrerade men tyvärr inget nr på själva kandelabern.Ska forska vidare om dess förebild...
                              Kristallkronan är en anonym halvgammal sak som trivs bra ovanför köksbordet

Comment

Working...
                              X