Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tomtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomtar



    Tomten på hörntomten, kan man kalla denna 70 cm höga, speciella tomte. Innan han kom in i huset här hemma, stod han i källaren i mitt föräldrahem i hörnan av Östervångsvägen och Norrlandsgatan. Min salige fader var nämligen oerhört förtjust i tomtar, så förtjust att han varje jul under 20 års tid tomtade runt på ett 30-tal ställen i full tomteutrustning. Skolor, förskolor, privata hem, idrottsklubbar m.fl fick besök och det gick så "långt", att julfirandet i föräldrahemmet fick anpassas efter tomteuppdragen.

    Och många lustiga händelser inträffade under turerna. När han skulle tomta för konståkningsklubben sittande på en sparkstötting, vek sig sparken och såg mer ut som en pulka, men tacka för det, tomten vägde 115 kg. Vid besök på en skola, gick tomten in i fel skolklass och tog arbetet från en väntande förälder i kapprummet. På en lågstadieskola var eleverna inte nöjda med vad de fick och sparkade tomten på benen och sist men inte minst inträffade en rolig händelse på en fritidsgård med många flyktingbarn och föräldrar.

    Fritidsledaren hade inte informerat dem om tomten, julklappsutdelning och så vidare. Alla barn ställdes upp på en lång rad, fick sin julklapp och gick sedan och lämnade den till sin mor eller far och ställde sig sedan sist i kön igen. Eftersom kön aldrig tog slut, tillskillnad mot julklapparna, hade fritidsledaren allt sjå i världen med att reda upp det hela.

    Innan hörntomten flyttade in i föräldrahemmet, var han tomte hos Fundahns livs i Kämpinge och hur han kom dit vet jag inte. Emellertid finns årtalet 1985 skrivet under sockeln. Han har icke fungerande speldosa samt står och nickar med huvudet till glädje för bland annat ett av barnbarnen. Men när hon skulle klappa tomten och huvudet ramlade av blev det allt annat än julmusik.

    Naturligtvis är det plats för fler tomtar på tråden!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2011-11-28, 07:56.
    p-son

  • #2
    Han var väl fin
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Trolltyg i tomteskogen - Gnomer

      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Han var väl fin
      Visst är han, Maria!

      .................................................. .................................................. ..............
      För några år sedan översvämmades marknaden av dessa tomtar, gnomer, men helt plötsligt för några (minns inte hur många) år sedan var de som försvunna. Emellertid finns de att köpa på Tradera för priser som överstiger de gamla med 100 kronor och uppåt. Jag tycker att de är charmiga till tusen, men de tillhör hustrun. Och det är jag glad för! Ser jag en lergodsgrej som jag vill köpa på Tradera, ser jag till att bjuda på en gnom samtidigt. Eftersom julen närmar sig, har min begränsade sparbössamling fått lämna plats åt gnomerna för något sparande i juletider är ju knappast aktuellt.
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        ...
        För några år sedan översvämmades marknaden av dessa tomtar, gnomer, men helt plötsligt för några (minns inte hur många) år sedan var de som försvunna. Emellertid finns de att köpa på Tradera för priser som överstiger de gamla med 100 kronor och uppåt. Jag tycker att de är charmiga till tusen, men de tillhör hustrun. Och det är jag glad för! Ser jag en lergodsgrej som jag vill köpa på Tradera, ser jag till att bjuda på en gnom samtidigt. Eftersom julen närmar sig, har min begränsade sparbössamling fått lämna plats åt gnomerna för något sparande i juletider är ju knappast aktuellt.
        Härliga små tomtar Polsson.

        Jag gissar att de är hämtade från boken ”Tomtar” (”Gnomes”) av holländarna Wil Huygen bilder
        och Rien Poortvliet text. Som kom ut 1979.

        En helt bedårande bok som handlar om just gnomer , eller tomtar. Det vill säga alla andra slags tomtar än just ”jultomtar”.

        Boken är inte alls ”julig” av sig.
        Den berättar om hur och var olika sorters små tomtar bor, vad de äter och har på sig.
        Men den passar ändå väl in i vårt ”julande” med jultomtar och annat.

        Jag har kvar ett exemplar som inköptes då, 1979, när mina barn var små.

        Visar några bilder ur den för de som inte känner till boken.
        Fantastiska bilder.
        Det är inte direkt någon barnbok, men jag vet att alla åldrar tycker om den.
        Jag tror att den finns att köpa fortfarande hos vissa bokhandlare.
        Om inte annat så finns den på antikvariat har jag sett.
        Bifogade filer
        Last edited by Lars F; 2011-11-30, 09:37.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #5
          Tack vare Polssons inlägg fann jag idag George på den lokala loppisen och visst är det han som finns på bokens framsida.

          Tack Polsson och Lars F!

          Vilken vacker lockurna! Har du visat den i ett tidigare inlägg, Polsson?

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            [COLOR="black"]Härliga små tomtar Polsson.

            Jag gissar att de är hämtade från boken ”Tomtar” (”Gnomes”) av holländarna Wil Huygen bilder
            och Rien Poortvliet text. Som kom ut 1979.
            ]
            Visst är de härliga, Lars!
            Tackar samtidigt dig för en utmärkt komplettering. När jag kollar på hustruns samling, kan jag konstatera att hon har gnomer i tre storlekar, 10, 12 och 22 cm. Licenserna för tomtarna är mellan åren 1994 och 2001 så man kan ana att upphovsmännen har tjänat en hel del pengar.

            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Tack vare Polssons inlägg fann jag idag George på den lokala loppisen och visst är det han som finns på bokens framsida.
            Tack Polsson och Lars F!
            Vilken vacker lockurna! Har du visat den i ett tidigare inlägg, Polsson?
            Kul att man fortfarande kan inspirera sina medmänniskor.

            Urnan tillverkad av FBS gesäll Berglund finns i inlägg 97 på nedanstående sida.


            Tilläggas kan att jag fick urnan i födelsedagspresent cirka en månad efter inköptsdatumet.


            Bilderna. Gnomer i tre storlekar med bottenplattor. Nicolas med bottenplatta. Klaus Wickl är skulptören
            till Nicolas, läste jag på nätet. Sannolikt har han gjort de andra också.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-12-01, 14:00.
            p-son

            Comment


            • #7
              Jag har bara en tomte "resten har jag på loftet" han är ganska ny, det står -85 i botten.
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Jag har bara en tomte "resten har jag på loftet" han är ganska ny, det står -85 i botten.
                Bättre en tomte i hemmet än tio i skogen, Maria! Tillskillnad mot dig, Maria, har min familj tömt loftet vilket kanske framgår av tråden så småningom.

                ************************************************** ****************

                4/6 av dagens tomteskara inhandlades på Hemslöjden i Kalmar på 1970-talet medan resterande är Tradera-köp på 2000-talet och en gång inhandlade på Skaraborgs Hemslöjdsförening. Kroppen på tomtarna består av två stickor istuckna i skorna och huvudet. Vem som tillverkade dem för Hemslöjden har jag ingen aning om.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-12-01, 20:38.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Det var en rälig en!

                  Svärmor samlar på tomtar och är uppe i sisådär 5000 st. Det tar henne 1,5 månad att plocka fram till jul och lika lång tid att ställa tillbaka dem. Vi snackar då mestadels samlartomtar och äldre tyska tomtar.
                  Kan ta lite foton om intresse finns.

                  Comment


                  • #10
                    5.000 tomtar, det var värst, det är klart att vi vill se vill se bilder på tomtarna!

                    Jag förstår att hon har göre med att packa upp och packa ned, det är mycket lättare med bara en tomte, han är nedpackad på 30 sekunder.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      5.000 tomtar, det var värst, det är klart att vi vill se vill se bilder på tomtarna!

                      Jag förstår att hon har göre med att packa upp och packa ned, det är mycket lättare med bara en tomte, han är nedpackad på 30 sekunder.
                      Det räcker gott och väl!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg

                        ...
                        av holländarna Wil Huygen bilder
                        och Rien Poortvliet text. Som kom ut 1979.
                        ...
                        Jag ber om ursäkt!

                        Men jag förväxlade vem som hade gjort vad i boken " "Tomtar"
                        Så här skall det vara: Wil Huygen text och Rien Poortvliet illustrationer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                        Comment


                        • #13
                          Tyska tomtar

                          Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
                          Det var en rälig en!

                          Svärmor samlar på tomtar och är uppe i sisådär 5000 st. Det tar henne 1,5 månad att plocka fram till jul och lika lång tid att ställa tillbaka dem. Vi snackar då mestadels samlartomtar och äldre tyska tomtar.
                          Kan ta lite foton om intresse finns.
                          Bara skjut, stubbe!
                          Såg att det var 85 sidor med bara tomtar på Tradera, men det kan ju inte matcha din svärmors 5000.

                          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                          Jag ber om ursäkt!

                          Men jag förväxlade vem som hade gjort vad i boken " "Tomtar"
                          Så här skall det vara: Wil Huygen text och Rien Poortvliet illustrationer
                          Välkommen i klubben , Lars F, men ska inte vara sämre karl än att man kan ändra sig!


                          ************************************************** ************************************************** ********

                          Måste skynda mig att visa hemmets tomtar innan stubbe sätter igång kanonaden! Skämt åsido, här kommer tre fönstertomtar och två halltomtar. Han med lykta lär var tysk enligt hustrun. Om det är en Heissner eller ej, vet jag inte. Den läsande tomten, är stämplad Germany och de övriga är anonyma,
                          om inte tyskar så tyskinspirerade.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-12-02, 19:02.
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                            Välkommen i klubben , Lars F, men ska inte vara sämre karl än att man kan ändra sig!
                            Tack för det Polsson!
                            Jag håller med.


                            :::::::::::::::::::::::::::::::::::


                            Trångt i julhandeln idag.


                            Dom bara står där tysta och väntar?
                            Tomteträngsel på varuhuset.

                            Bifogade filer
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • #15
                              En av sin sort

                              Denna tomte sitter uppe året runt och är nog inte serieproducerad.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X