Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Sedelärande tomtesparbössa

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    "...men ifråga om äpplet nämner jag inte ett ord om min association!"

Låt höra Din mening om äpplets vara eller icke. Jag och andra är härdade, vid det här laget.
    Gode, Gideon! I min ålder måste man vara försiktig för annars finns risken att betraktas som gubbsjuk.

************************************************** **************************************

Sex centimeter hög, något lägre än en Kronansnusdosa på högkant, bucklig och rymmande 17 cl är denna supercharmiga, sedelärande tomtesparbössa i plåt. "Den något spar - Han något har" och "Den intet spar - Han intet har" lyder texterna och inte bara det! Illustrationerna till respektive text är pricket över i:et.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Japansk Digital Sparbössa katt made in China

Det eventuella arvet efter min hustrun och mig urholkas succesivt i takt med att först den ene går i pension 2012 och sen den andre 2013. Med andra ord kan inte de fyra ätteläggen förvänta sig annat än lergods, tomtar och hundar som arv. Detta drabbar ju delvis barnbarnen och för att de, 1,5 år, 1,5 år och 7 år i år, inte ska stå på bar backe när den tiden kommer, köpte jag tre sparbössor på Tradera vilka förhoppningsvis ska stimulera dem till sparande. Att bara ha en "död" sparbössa kan knappast locka dagens ungdom och just därför köpte jag jamande, "tjuvaktiga" kattbössor.

Man lägger ett mynt på "tallriken", trycker på myntet varvid katten jamar, öppnat locket och drar ner myntet i lådan och stänger sedan butiken.

Intressant i sammanhanget tycker jag är, att det finns/fanns 4 olika säljare på Tradera. Tre av dem hade utländska hemorter, 1) dell2 China, Shanghai, 2) need2u Hong Kong och 3)GadgetBay, China Shanghai, och den 4:e har jag för mig var en "Sverige-registrerad".

Nummer 1) har 89:- i utropspris och 99:-, 2) har 129:- i endast fast pris, 3) har utropspris 1 :- och 4)
      har jag för mig 250:-.

Eftersom mina tre bössor (nummer 3) kostade 179+frakt (skickades från China), kan man ju undra hur nummer 1 och 2 ska få sålt sina bössor. Alla pratar ju om den "kinesiska ekonomivågen". Emellertid tror jag att det är en och samma person, nummer 1-3. Först skapar man behovet med en billig bössa
      (utropspris 1:- nummer 3) ) sedan försvinner man från Tradera och då är det dags för nummer 1 att sälja för lägst 89:-) o.s.v. Nummer 4:a ska vi inte tala om!
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2011-12-03, 19:04.
      p-son

Comment

And

Tillsammans med en vän från PES, hade jag det vinnande budet på en samling bössor,
        höns och en askkoppshund. Om ankan kommer från Boda, låter jag expertisen avgöra.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2011-12-06, 16:20.
        p-son

Comment

Äpple från Gustavsberg?

Hemmets sista bössa, för tillfället, är sannolikt skördad i Gustavsberg. Den fanns med i "auktionsstilebenet" på Loppisstilebentråden" för någon dag sedan. Det andra äpplet ska så småningom skickas norröver.

Tar tillfället i akt och tackar övriga inläggare på tråden, Kim, Prylsnubben, Gideon, Viol, Lars F och Rolf J. Tillsammans är vi sju unika såtillvida att vi är de enda av PES medlemsskara på 5505 medlemmar som är ägare till en eller flera sparbössor.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2011-12-07, 17:09.
          p-son

Comment

Boda Fayence om andbössan, var min mening och inget motsäger den i Karl Hammers häfte om Tillinge och de andra fabrikerna därstädes. Gröna inslag i glasyren vittnar om det.
            Men avvikande mening är mer än väl välkommen.

Äpplet ser Du i priskuranten, som Tingeling vänligen kopierat av här http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post123188

Sen så har ett blivit tu, för att sedermera bilda en trio. Allt började med tråden "Storken från Bornholm..." och nu fruktar jag att det kommer att bli en hel koloni till våren.

Click image for larger version

Name:	Storkar 2.JPG
Views:	1
Size:	28,8 KB
ID:	526325

Comment

Boda Fayence om andbössan, var min mening och inget motsäger den i Karl Hammers häfte om Tillinge och de andra fabrikerna därstädes. Gröna inslag i glasyren vittnar om det.
              Äpplet ser Du i priskuranten, som Tingeling vänligen kopierat av här http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post123188
              Sen så har ett blivit tu, för att sedermera bilda en trio. Allt började med tråden "Storken från Bornholm..." och nu fruktar jag att det kommer att bli en hel koloni till våren.
              [ATTACH]107010[/ATTACH]
              Tackar för informationen, Gideon!
              Sådana fantastiska storkar har jag bjudit på några gånger, men alltid har jag blivit överbjuden av någon storkapitalist.
              p-son

Comment

storkapitalist - det var fyndigt! Men titta inte på mig i en vidare mening som storkapitalst.
                Liksom storkarnas ly i skorsten och trädkrona, har mitt rede och bo små omständigheter.
                Att de ändå hittar hit, kan bero på att balkongräcket är frikostigt och långt nog för en fågelkonferens i sparandets nit.

Comment

[ATTACH]107010[/ATTACH]
                  Är mittstorken av gips undrar gipskatten på bilden i inlägg 21 (obs. ostraffbart), isåfall kanske vi är släkt funderar kisse. Polssons gipshund i inlägg 18 kanske också hör till släkten, då skulle vi en hel gipsfamilj bestående av Stork, Hund och Katt.
                  Last edited by prylsnubben; 2011-12-07, 21:24.

Comment

Ja, den i mitten är av kallbemålat gips - det vittnar också draget fingernagel och hårstrån på rygg om.
                    Din katt kan vara tysk också, men det har med botten att göra. Finns där fotring och grund välvning? Eller hur ser det ut?

Comment

Ja, den i mitten är av kallbemålat gips - det vittnar också draget fingernagel och hårstrån på rygg om.
                      Din katt kan vara tysk också, men det har med botten att göra. Finns där fotring och grund välvning? Eller hur ser det ut?
                      Den är helt slät under, den är solid utan några hålrum. Sedan står det "Anny", vilket väl bör vara den en gång lyckliga ägarinnan.

Comment

Visa gärna bild på det, även om det inte leder till något.
                        Hur hög är katten?

Anny är enligt svensknamn på nätet:
                        Svensk form av engelskans Annie, som är en engelsk smeknamnsform för Anna eller Anne, som i sin tur härstammar från hebreiskans Channa, med betydelsen nåd.

Roade mig med att titta efter Anny för åren 1890 och 1900, och fann att 1731 kvinnor hette så, och tio år senare var de plötsligt 4431.

Comment

Visa gärna bild på det, även om det inte leder till något.
                          Hur hög är katten?

Anny är enligt svensknamn på nätet:
                          Svensk form av engelskans Annie, som är en engelsk smeknamnsform för Anna eller Anne, som i sin tur härstammar från hebreiskans Channa, med betydelsen nåd.

Roade mig med att titta efter Anny för åren 1890 och 1900, och fann att 1731 kvinnor hette så, och tio år senare var de plötsligt 4431.
                          Med öronen inräknat är den 18cm.
                          Bifogade filer

Comment

Så rullar vi på kuttingen...

Idag vederfors vederbörande en vederkvickelse. Nämligen denna "bikupa" i brons från EOS i Jönköping 1903. Kolla in "tjyvspärren", den är inte lätt att länsa utan nyckel denna kupa. Och nyckeln sitter ju ugglan på.............. Inte Jönköpings, Dalarnas eller Borås bank som "samlaren" nämner. Det får väl bli Prylbanken i Snubbeholm då. http://www.samlaren.org/sparbossa/40.htm
                            Bifogade filer

Comment

Skall väl bidra med ett par bössor. Jag kan ju ingenting om keramik men var hunden tillverkad av Tillinge (hette det så) Jag har även en elefant i samma glasyr
                              DG
                              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Idag vederfors vederbörande en vederkvickelse. Nämligen denna "bikupa" i brons från EOS i Jönköping 1903. Kolla in "tjyvspärren", den är inte lätt att länsa utan nyckel denna kupa. Och nyckeln sitter ju ugglan på.............. Inte Jönköpings, Dalarnas eller Borås bank som "samlaren" nämner. Det får väl bli Prylbanken i Snubbeholm då. http://www.samlaren.org/sparbossa/40.htm
                                Onekligen en sparbössa som heter duga, Prylsnubben! Den finns med i boken "Börs och Bössa", och inte bara det! På Tradera finns det en från AB Dalarnas bank med utropspriset 1500:-. Där kallas den ekollon, men visst är det en bikupa?

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                                Skall väl bidra med ett par bössor. Jag kan ju ingenting om keramik men var hunden tillverkad av Tillinge (hette det så) Jag har även en elefant i samma glasyr
                                DG
                                Den hunden har fått känna på kniven i springan, ser det ut som. Grisar ja, läste i en bok att grisen är mycket vanlig som sparbössa i kristna länder medan den lyser med sin frånvaro i muslimska och judiska, av naturliga skäl.
                                Last edited by Polsson; 2011-12-13, 17:29.
                                p-son

Comment

Working...
                                X