Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äntligen har jag fått fatt i nyckeln till banken!
    Men vad hjälper det, när där varken finns mynt eller sedlar?

    I denna Sparbanksstuga upplyses man dock om att "Välstånd spirar där många sparar". Numera anses väl att välstånd spirar när många konsumerar........
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Äntligen har jag fått fatt i nyckeln till banken!
      Men vad hjälper det, när där varken finns mynt eller sedlar?

      I denna Sparbanksstuga upplyses man dock om att "Välstånd spirar där många sparar". Numera anses väl att välstånd spirar när många konsumerar........
      Vilken tur att du fick nyckeln, Lars! Frågan är om banken överhuvudtaget har eller vill ha pengar. En bekant till mig sålde sin bil och ville sätta in hela summan på 80.000 kronor. Det fick han inte! Tror gränsen låg vid 30.000.!
      p-son

      Comment


      • Det verkar som att alla sparbössor har fryst till sedan november, men nu är våren här!

        Värmer upp med en rund och go en, från 1902, knappt en handsbredd hög. Formen är medeltida. Ett par törnar har den fått, men vad kan begära av en lergodssak som, i skrivande stund, har jobbat i 112 år?
        Ingen märkning finns, blott något svagt i blyerts på undersidan, men det vita kan indikera Ängelholm eller annorstädes.

        Click image for larger version

Name:	Sparbössa 1902 1.jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	554275

        Comment


        • Ytterligare en gris till samlingen.
          Click image for larger version

Name:	spargris liten.JPG
Views:	1
Size:	45,4 KB
ID:	554391

          Comment


          • Nasse i läder

            Spargris i läder från Japan..
            Bifogade filer

            Comment


            • Köksbank

              Här skall sparas många klöver - töm mig när jag rinner över.
              Inga uppgifter om tillverkare eller ursprung.
              Bifogade filer

              Comment


              • Lillans slantar

                Cay Cedergren från Hven är kanske mest känd för sina gracila flickor från Backafall men här kommer en ordentlig spargris från Ven för Lillans slantar.
                Bifogade filer

                Comment


                • Gyllene sko

                  Bengt H och trådmästare Polsson har ju visat upp "sparskor" tidigare på tråden.
                  Bengts ska vara från Bobergs Fajansfabrik, Polssons vet jag ej säkert, Höganäs.
                  Denna gyllne "sparkänga" kunde jag inte motstå idag, var kan den komma ifrån måntro.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2014-06-28, 16:27.

                  Comment


                  • Malmö Sparbank Bikupan med en bössa från Skaraplast för Sparbankernas Centralupphandling. En betydligt äldre bössa från Bikupan finns på denna tråd: http://precisensan.com/antikforum/sh...1299-sparbössa
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Liten sparbössa i trä, sannolikt med en del år på nacken.
                      Jmf måleriet med Axel Elfstrands kruka som är från 1909.

                      PS Lustigt, efter detta inlägg la jag in ett annat på tråden
                      "minne från..........", gick samtidigt igenom tråden och fann
                      en likadan sparbössa, denna var dock märkt med utställningen
                      Herrljunga 1938. (Jag som trodde bössan var ett "hemmabygge").
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2014-11-12, 12:46.

                      Comment


                      • Röda stjärnan har tydligen också en sparbank som man är välkommen till. Väl driven i ett stycke koppar men texten är inte så bra centrerad. Eken som logga och bottenplattan verkar vara genuina men annars..... ?
                        8 cm hög med tre tassar i mässing och 7 cm Ø i botten.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2015-03-07, 18:50.

                        Comment


                        • Jag har inte tittat igenom hela tråden.......så det finns risk att en likadan sparbössa redan är presenterad av någon.
                          I så fall - se den som en repris
                          Jag tror dock att den är alldeles för liten "för skatten", såvida man inte lägger in hopvikta 500- lappar (som man, turligt nog, kan ta ut igen om man tänker skattesmita
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ulrica HV

                            En fuling av Ulrica Hydman-Vallien fick följa med hem för en femma.
                            Är det månne en Berguv............
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • En portmonnä i keramik från Eksjö av Krukmakar´n. Men eftersom den är från Småland så är det kanske en börs och vem är krukmakaren?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Gammal bössa

                                Denna blev min för en tjuga i helgen. Att den är gammal kan man ju ganska lätt konstatera, frågan är väl hur gammal. Förutom några ören från tidigt 1900 låg även ett 1600-tals mynt med. Finns det någon som helst möjlighet att ungefärligt datera bössan?


                                Click image for larger version

Name:	11903879_10153122704671547_5371253859883172195_n.jpg
Views:	1
Size:	70,7 KB
ID:	558526Click image for larger version

Name:	11902503_10153122706036547_4275971154850957858_n.jpg
Views:	1
Size:	86,1 KB
ID:	558527Click image for larger version

Name:	11222961_10153122705341547_5168345661596527925_n.jpg
Views:	1
Size:	70,2 KB
ID:	558528Click image for larger version

Name:	11873682_10153122708431547_4710515935309451089_n.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	558529

                                Comment

                                Working...
                                X