Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Först några sparbössor i keramik.
    Syco:s spartupp och Bobergs sparskor.

Två trädito.
    Spar Lisa användes i min barndom, men då var det nog ett-, två- och femöringar som gällde.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 012.JPG
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	547141 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 019.JPG
Size:	50,0 KB
ID:	547142 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 020.JPG
Size:	45,9 KB
ID:	547143 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 021.JPG
Size:	49,8 KB
ID:	547144 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 016.JPG
Size:	43,7 KB
ID:	547145 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 017.JPG
Size:	46,7 KB
ID:	547146 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 014.JPG
Size:	50,1 KB
ID:	547147 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-13 015.JPG
Size:	47,5 KB
ID:	547148

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Först några sparbössor i keramik.
      Syco:s spartupp och Bobergs sparskor.

Två trädito.
      Spar Lisa användes i min barndom, men då var det nog ett-, två- och femöringar som gällde.
      Kul att få se dina sparbössor, Bengt! Spar Lisa bör väcka många minnen till liv hos dig, förmodar jag.
      p-son

Comment

• Påsken är över för länge sen och tuppar och prydnader åkte ut. Jag hann fota en spartupp från Guldkroken Hjo.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Påsken är över för länge sen och tuppar och prydnader åkte ut. Jag hann fota en spartupp från Guldkroken Hjo.
          En tupp från Hjo säger man inte nej till!
          p-son

Comment

• Spargris eller snarare sugga med matplats för tio kultingar och märkt Foreign.
            Bifogade filer

Comment

• Gårdagens auktion resulterade bl a i dessa sparbössor. Inga finare konsthantverk men så charmiga att jag inte kunde låta bli att ropa in lådan, i vilken de låg tillsammans med en hel del annat. Billigt blev det också och det försämrade inte saken
              Bifogade filer

Comment

Spargris eller snarare sugga med matplats för tio kultingar och märkt Foreign.
                Alltid trevligt att se en främmande blommig gris!

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                Gårdagens auktion resulterade bl a i dessa sparbössor. Inga finare konsthantverk men så charmiga att jag inte kunde låta bli att ropa in lådan, i vilken de låg tillsammans med en hel del annat. Billigt blev det också och det försämrade inte saken
                För min del har grisen med målade gröna öron störst charmfaktor. Gediget handarbete dessutom!
                Last edited by Polsson; 2013-05-28, 00:03.
                p-son

Comment

• Såg ett litet paket i brevlådan idag adresserat till mig. Tänkte "jag väntar inte något paket". Kollade avsändaren och kunde då konstatera att paketet kom långväga ifrån, ända från Långsele. Öppnade det och plötsligt uppenbarade sig suggan Ing-Britt. Tack Bizan alltid kul att bli överraskad!
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

• "Det man inte har i huvudet, får man ha i benen" heter det ju. Men det finns kanske bättre saker att ha i huvudet än mynt och sedlar när bankerna inte vill ta emot kontanter.......
                    Jag förmodar att detta huvud är utländskt men det finns likheter i de keramikalster som gjordes i Höganäs för bl a OBO, Malmö och AB C.L./L.C. Hälsingborg. Grön färg med guldaktigt på. Siffran 3 är den enda märkningen.
                    Bifogade filer

Comment

• Borgholms Slottsruin.

Spargrisar samlar jag inte på, men jag har en fäbless för gamla, små souvenirer i porslin från hela vårt avlånga land. Kunde inte motstå den här lille krabaten trots att den är halt på ett ben (krabaten åt höger). Gissar på tysk tillverkning och 1910- eller 20-talet.

Dekoren är nog hämtad från detta Autokromfotografi.
                      Bifogade filer

Comment

• Oy mk-tuote ab

Made in Finland, tillverkaren har många plastbössor på sitt samvete; jordglobar,
                        grisar, joakim von ankas skattkista etc etc. Brukar vara 60-70 tal. Undrar om denna
                        kan vara lite äldre, ges. gesch. indikerar så för mig.
                        Bifogade filer

Comment

• En börs från Småland med landskapsblomman Linnéa och signerad Anitha J Keramik Taberg-Hjo.
                          Bifogade filer

Comment

En börs från Småland med landskapsblomman Linnéa och signerad Anitha J Keramik Taberg-Hjo.
                            Det värmer ett gammalt småländskt/västgötskt hjärta när man ser kisapungen
                            från två av ens gamla hemkommuner.
                            Fin lars.
                            Last edited by Lars F; 2013-10-31, 17:16.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Lars M, Svärdsfälla och Prylsnubben!

Eftersom jag numera är pensionär, har jag slutat med sparbössor, men därmed inte sagt att jag ogillar att studera dem.
                              Hål i huvudet, i ryggen eller i locket, ja uppfinningsrikedomen är stor hos tillverkarna!
                              p-son

Comment

• So what, Du vet väl att tomma bössor skramlar mest Polsson, eller var det tunnor.

Comment

Working...
                                X