Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börs och Bössa
Collapse
X
-
Kul att få se dina sparbössor, Bengt! Spar Lisa bör väcka många minnen till liv hos dig, förmodar jag.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggFörst några sparbössor i keramik.
Syco:s spartupp och Bobergs sparskor.
Två trädito.
Spar Lisa användes i min barndom, men då var det nog ett-, två- och femöringar som gällde.p-son
Comment
-
En tupp från Hjo säger man inte nej till!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggPåsken är över för länge sen och tuppar och prydnader åkte ut. Jag hann fota en spartupp från Guldkroken Hjo.p-son
Comment
-
Comment
-
Alltid trevligt att se en främmande blommig gris!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggSpargris eller snarare sugga med matplats för tio kultingar och märkt Foreign.
För min del har grisen med målade gröna öron störst charmfaktor. Gediget handarbete dessutom!Ursprungligen postat av TinaSand Visa inläggGårdagens auktion resulterade bl a i dessa sparbössor. Inga finare konsthantverk men så charmiga att jag inte kunde låta bli att ropa in lådan, i vilken de låg tillsammans med en hel del annat. Billigt blev det också och det försämrade inte saken
Last edited by Polsson; 2013-05-28, 00:03.p-son
Comment
-
Såg ett litet paket i brevlådan idag adresserat till mig. Tänkte "jag väntar inte något paket". Kollade avsändaren och kunde då konstatera att paketet kom långväga ifrån, ända från Långsele. Öppnade det och plötsligt uppenbarade sig suggan Ing-Britt. Tack Bizan alltid kul att bli överraskad!p-son
Comment
-
"Det man inte har i huvudet, får man ha i benen" heter det ju. Men det finns kanske bättre saker att ha i huvudet än mynt och sedlar när bankerna inte vill ta emot kontanter.......
Jag förmodar att detta huvud är utländskt men det finns likheter i de keramikalster som gjordes i Höganäs för bl a OBO, Malmö och AB C.L./L.C. Hälsingborg. Grön färg med guldaktigt på. Siffran 3 är den enda märkningen.
Comment
-
Borgholms Slottsruin.
Spargrisar samlar jag inte på, men jag har en fäbless för gamla, små souvenirer i porslin från hela vårt avlånga land. Kunde inte motstå den här lille krabaten trots att den är halt på ett ben (krabaten åt höger). Gissar på tysk tillverkning och 1910- eller 20-talet.
Dekoren är nog hämtad från detta Autokromfotografi.
Comment
-
Det värmer ett gammalt småländskt/västgötskt hjärta när man ser kisapungenUrsprungligen postat av Lars M Visa inläggEn börs från Småland med landskapsblomman Linnéa och signerad Anitha J Keramik Taberg-Hjo.
från två av ens gamla hemkommuner.
Fin lars.
Last edited by Lars F; 2013-10-31, 17:16.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Lars M, Svärdsfälla och Prylsnubben!
Eftersom jag numera är pensionär, har jag slutat med sparbössor, men därmed inte sagt att jag ogillar att studera dem.
Hål i huvudet, i ryggen eller i locket, ja uppfinningsrikedomen är stor hos tillverkarna!p-son
Comment
Comment