Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lagerkransen indikerar att hon dessutom är en vinnare , kanske i någon skönhetstävling, flirt, flirt.

    Comment


    • Lägger in ett äpple här. Lite skador från att någon suttit med en kniv o försökt att fiska ut pengar..
      Kan det vara från Tillinge?
      Click image for larger version

Name:	100_2876.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	542237Click image for larger version

Name:	100_2877.jpg
Views:	1
Size:	45,1 KB
ID:	542238Click image for larger version

Name:	100_2878.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	542239

      Comment


      • NU som först kan jag bidra lite till denna tråd. Mina tidigare "spargisar" av skilda slag har skattat år förgängelsen (läs sopkärl). Men igår kom en elefant i min väg och jag kunde inte annat än att ta den med hem . Jag tror att den är från 40- talet eller tidigt 50- tal. Den är i alla fall fin för sin ålder men får nog förbli "tom i magen" för jag sparar mynt i krukor.
        Här kommer nu "fanten", som förresten är närmare 20 cm hög.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
          Lägger in ett äpple här. Lite skador från att någon suttit med en kniv o försökt att fiska ut pengar..
          Kan det vara från Tillinge?]
          Oj, då! Det inlägget har jag missat. Kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom Tillinge inte är min nisch.

          Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          NU som först kan jag bidra lite till denna tråd. Mina tidigare "spargisar" av skilda slag har skattat år förgängelsen (läs sopkärl). Men igår kom en elefant i min väg och jag kunde inte annat än att ta den med hem . Jag tror att den är från 40- talet eller tidigt 50- tal. Den är i alla fall fin för sin ålder men får nog förbli "tom i magen" för jag sparar mynt i krukor.
          Här kommer nu "fanten", som förresten är närmare 20 cm hög.
          Alltid kul med en elefant bland alla andra djur och det är ju en värdig ersättare för grisarna.
          Last edited by Polsson; 2013-02-11, 22:52.
          p-son

          Comment


          • Chicago Dime Register Bank

            Dessa så fickspardosor härstammar från åren runt 1930 i depressionens USA.
            Hittade någon från en annan bank i Illinois på nätet (se bilden). Min är alltså
            från Pennsylvania Trust Company i Pittsburgh och har nummer 92. När man
            skulle tömma den så fick man alltså gå till bankkontoret och så plockade de
            fram rätt nyckel. Sedan var man alltså "på väg mot den första tusingen", lite
            som Joakin von Anka kantänka.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Dessa så fickspardosor härstammar från åren runt 1930 i depressionens USA.
              Hittade någon från en annan bank i Illinois på nätet (se bilden). Min är alltså
              från Pennsylvania Trust Company i Pittsburgh och har nummer 92. När man
              skulle tömma den så fick man alltså gå till bankkontoret och så plockade de
              fram rätt nyckel. Sedan var man alltså "på väg mot den första tusingen", lite
              som Joakin von Anka kantänka.
              Nog är det andra tider nu! Hade några tusen i småpengar sorterade i kuvert från "Skoljoggen". Gick ner på banken, men automaten som räknade pengar hade gått hem för dagen. Gick till kassan och fick svaret: Vi tar inte emot pengar!" Istället gjorde jag en närbutiksägare superglad över växeln. Var ska det sluta? var och handlade kläder i en affär och när jag handlat min reaskjorta med stå- krage frågade biträdet: "Vill du blir förmånskund?" Jag frågade vad det innebar och svarade därefter "Ja". "Vad har du för mobilnummer frågade hon?" När jag svarade att jag inte hade någon mobil, fick jag följande besked: "Då kan du inte bli förmånskund!"
              p-son

              Comment


              • Herr Polsson har ingen mobil och Herr Larsson har inget körkort...................

                Comment


                • Herr Polsson har ingen mobil så herr Polsson kan inte gå på en offentlig toalett.
                  DG

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Herr Polsson har ingen mobil och Herr Larsson har inget körkort...................
                    Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    Herr Polsson har ingen mobil så herr Polsson kan inte gå på en offentlig toalett.
                    DG
                    Är inte det diskriminering?
                    p-son

                    Comment


                    • Kunskapens frukt...

                      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                      Lägger in ett äpple här. Lite skador från att någon suttit med en kniv o försökt att fiska ut pengar..
                      Kan det vara från Tillinge?
                      [ATTACH]126196[/ATTACH][ATTACH]126197[/ATTACH][ATTACH]126198[/ATTACH]
                      Hallå Tompa,
                      Visst är dom fina, tror jag lagt in några här tidigare. Tillinge? Vet ej, men mina har jag köpt i Frankrike. Vore intressant om någon kan eller vågar sig på en gissning... so long...

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Är inte det diskriminering?
                        Inte om man är pensionär, då är det istället en diskurs.

                        Comment


                        • På loppis i Wien fullkomligt vimlar det av sådana här sparbössor! Det måste vara kopior/nyproduktion! De såg nya ut, och var så många. Jag såg att Svärdsfalla skrivit ett inlägg om just det här på sidan 13 i denna tråden.
                          Click image for larger version

Name:	P1000709 (600x800).jpg
Views:	1
Size:	81,0 KB
ID:	546313

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Är inte det diskriminering?
                            Det är ingen diskriminering. Jag tänker inte skaffa mig en s.k.smartphone när min gamla häck till mobiltelefon lägger av.
                            Jag funderar på att inte använda den längre.
                            Det var bara ett inlägg i debatten om att använda mobiltelefon i alla lägen. Att parkera en bil eller betala på bussen eller gå på offentliga toaletter. När man äntligen får sin kod är det förmodligen för sent.
                            DG

                            Comment


                            • Vilka härliga sparbössor. Jag ber att få bidra till överflödet med fyra bössor och en börs.
                              Först vad jag antar är ett sådant kassaskåp från Norrahammars bruk som omnämndes tidigt i tråden.
                              Gjutjärn då förstås. Sen en rörformad i mässing, har den varit försilvrad en gång kanske?
                              Och så en lustig liten bössa i keramik som mest liknar studsbollarna jag hade som barn. Kanske någon vet
                              om det är en souvenir eller om ni sett något liknande i Sverige?
                              Glasgrisen från Skruf är väl grann, dagens inköp. Ska vara korkad i trynet, kan jag tänka.
                              Och så en liten börs i "brynja".
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Fin-fina grejor Skröfsan.
                                Den lilla färggranna i keramik, är den märkt undertill?

                                Comment

                                Working...
                                X