Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skatt!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skatt!?

Fick höra att man nu planerar att ta skatt för alla köp och sälj inom auktionens värld.
    Nu är jag inte så insatt i dessa regler men finns det några skatteregler för tillfället eller det är fritt fram att sälja vad man vill?
    Fick höra dessa nyheter av farmor.. någon annan som har någon info?
    Det mesta jag postar här är saker jag förr eller senare kommer sälja. Så är ni intresserade av något så är det bara att höra av er! Annars har jag alltid massa saker ute på tradera. [URL="http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=388757&listtype=Auction"]http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=388757&listtype=Auction[/URL]

Nu har jag inte läst det senaste gällande skatt för samtliga försäljningar, men det är absolut inte fritt fram att sälja hur som helst.
    Det som gäller är att försäljning av varor som du haft för personligt bruk ex möbler, kläder, tv/stereo osv upp till 50 000 behöver du inte skatta för.
    Om du dock säljer i vinstdrivande syfte, ska du redovisa detta från första kronan oavsett om du går med förlust eller vinst.

Det som är undantaget är om du säljer vilt växande bär, svamp osv. Säljer du inte för mer än 5000:-/år så är det skattefritt.

Är du dock osäker så ring till skatteverket eller boka ett möte.
    Last edited by wasistdas; 2011-01-29, 21:49.
    Pes är mitt google.

Comment

Hallå Dennis,
      Reavinstskatt (?) finns sedan många år även på försäljning av antikviteter, men jag är inte påläst vad som gäller just nu och vad som planeras. Vet dock att auktionshusen i Sverige är skyldiga att rapportera/redovisa vid förfrågan från skattemyndigheten. Man försöker naturligtvis slingra sig så gott det går för man riskerar ju att tappa kunder/objekt på riktigt värdefulla prylar som istället hamnar i på auktion i utlandet eller säljs via bulvaner/handlare.

Så vitt jag kommer ihåg var principen att en person kunde beskattas om han eller hon sålt för mer än 200.000:- (?) under ett år.

Visst vore det bra om någon sakkunnig kan reda ut begreppen och berätta vad som gäller och planeras.

Kanske är det wasistdas säger, gränsen går nu vid 50.000:- och är inte en reavinstbeskattning utan en viss % på försålda värdet under ett år (?). Hur hög är då skattesatsen? Vem vet på rak arm? Om inte skall jag forska.
      So long...

Comment

Här i länken till skatteverket står det en del. Som Wasistdas sa så är gränsen för personliga ägodelar 50 000 kr. Tror inte det spelar nån roll om man säljer på mässor eller på nätet. Det finns en broschyr om hobbyverksamhet att ladda ner också.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html

Comment

Tack Rosa.

Comment

skatt

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg

Kanske är det wasistdas säger, gränsen går nu vid 50.000:- och är inte en reavinstbeskattning utan en viss % på försålda värdet under ett år (?). Hur hög är då skattesatsen? Vem vet på rak arm? Om inte skall jag forska.
            So long...
            det räknas ihop all inkomst och man skattar proportionellt
            förutom på kapitalvinster

hobbyverksamhet är upp till en maxgräns på 30-tusen kr/år.
            Det betyder att OM den går med vinst (det gör det Mycket sällan) då man beskattas för vinsten enligt ovan alltså läggs på övriga inkomster men om den går med förlust man kan inte dra av från sina övriga inkomster utan man ska rulla vidare och man kan dra av ifrån OM och NÄR det blir vinst.
            enklare bokföring och ingen momsplikt

Comment

jag tycker

förresten om man nu verkligen säljer SÅ mycket det är bättre att registrera en firma för då man har möjlighet att dra av kostnader vilka är nödvändiga att bibehålla eller öka sina intäkter (om det nu blir några efter all avdrag?)

Comment

DN skriver idag bland annat,
                Di.se - Sveriges ledande nyhetssajt för de senaste nyheterna, analyserna och fördjupningarna som påverkar marknaden, börsen och näringslivet.

"Skattereglerna är ganska enkla vid försäljning av lösöre, som exempelvis konst och antikviteter. Som anskaffningskostnad ska man antingen ta den faktiska kostnaden eller 25 procent av försäljningssumman minus försäljningskostnader. Dessutom får man alltid göra ett grundavdrag på 50.000 per år för försäljningar av lösöre.

Det innebär att man varje år kan göra en skattefri vinst på 66.600 kronor. Därutöver är skatten 30 procent. Affärerna deklareras på blankett K9.

Om flera personer äger ett föremål, som till exempel en dyrbar tavla, får alla delägare var sitt grundavdrag."

Jag ställer mig dock lite frågande till detta. Jag trodde ovan endast gällde vid försäljning av privata lösören. Alltså saker man använt själv för privat bruk, inte om jag direkt köper en vara för att därefter sälja vidare. Då gör jag ju det i rent "vinstsyfte". Varför skulle annars bärplockare endast få sälja för 12500:-/år? . Det är ju i grund och botten samma sak som att jag skulle kränga en massa konst/glas/keramik osv.
                Kan man tjäna pengar på bärplockning, svamp och kottar? Ja du få får sälja produkter du plockat i skogen förutsatt att du följt allemansrätten och andra regler. Dessutom är inkomster av bärplockning, svamp och kottar på upp till 12 500 kr per person och år är skattefria. Råd om bärplockning Plocka ut 50 000kr skattefritt Om alla i en

Tycker detta är intressant då jag själv ibland säljer via Tradera för att kunna finansiera min hobby. Att köpa ett föremål är inte alltid lika med att jag gillar det. Det handlar även om att få reda på dess ursprung, formgivare föra dokumentation osv. Samma sak om man ropar in en låda på ett auktionshus där 1/10 föremål är ngt man verkligen gillar. Vissa av de andra sakerna kan vara sånt som andra betalar bra för på Tradera, som man själv dock inte gillar.

Kontentan av det hela och det jag undrar över är alltså.

Ponera att jag köper 10 föremål för 10 000:-. 1 Föremål behåller jag. 9 säljer jag.
                Dessa nio föremål säljer jag för 60 000 :- Dvs jag har gjort en ren vinst på 50 000:-
                Har jag gjort detta i hobbysyfte eller i ska det beskattas?

Nu har jag inte sålt i närheten av 60 000:-, jag sparar på för mycket när man fått reda på ett föremåls ursprung. Min sambo gillar verkligen detta, NOT. Men någon som känner sig manad att svara på detta? Hur gör ni andra?
                Last edited by wasistdas; 2011-04-19, 14:06.
                Pes är mitt google.

Comment

Om du köper och säljer i vinstsyfte är varje krona i vinst beskattningsbar. Inga avdrag annat än affärsmässiga, t ex den faktiska inköpskostnaden etc.

Comment

Hgf, ja det är så jag vill tolka det också.

Men den stora frågan är när detta ska räknas, för rent teoretiskt skulle jag kunna sälja saker för 60 000 så länge jag har köpt saker för ca samma kostnad och då hävda hobbyverksamhet. Detta skulle innebära att jag vid årets slut får räkna samman kostnaden av de produkter jag köpt och sålt. Skulle då de sålda kostnaderna vara högre än de köpta, så ska det överskjutande beskattas.

Förmodligen har jag inget att vara rädd för, men det är ju jäkligt viktigt om frågan kommer från skatteverket. Då är det ju jag som privatperson som måste redovisa/bevisa och inte tvärtom.
                    Pes är mitt google.

Comment

Du kan inte ha detaljhandel som hobbyverksamhet.

Se till att ha ordentlig bokföring annars blir det bokföringsbrott också, samt straffskatt och ordinarie skatt plus moms!
                      Ungefär så i alla fall.

Comment

Tack Hgf.
                        Pes är mitt google.

Comment

Fortsättning på detta ämne

Gammal sträng som kanske väcks till liv igen
                          wasistdas nämnde ett exempel här är ett annat
                          Jag samlar på Ekeby keramik och springer väldigt mycket på loppisar, dessa ting då som man inhandlar och sedan säljer vidare för att som sagt finansiera sin hobby (bensinen och korven) om dessa då ska redovisas rätt, hur redovisar man loppis inköp?
                          Försäljningen är enkel att redovisa, om man gör det på tradera tex men hur redovisa inköpet om man gör det som privatperson eller som enskildfirma?

Inte fasiken kan man väl efterfråga kvitto när man köper en pryl för 10kr på en loppis, hur funkar det?

Comment

Skatteverkets broschyr Hobbyverksamhet ger en del svar. Om du inte fått kvitto vid loppisköp måste du föra anteckningar över ditt inköp (min tolkning). Se under rubriken anteckningsskyldighet i broschyren:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...680003940.html

Comment

Working...
                            X